forex trading logo
FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS Feed

Zabytkowe autobusy


Ikarus 411


Nasz ubezpieczyciel


Główna Kim jesteśmy i co robimy?
Kim jesteśmy i co robimy? PDF Drukuj

Jesteśmy entuzjastami transportu publicznego. Dla nas autobus czy tramwaj to nie tylko zwykły pojazd, którym na co dzień podróżujemy do szkoły czy pracy, ale maszyna z duszą, która niejeden raz trwale zapisała się na kartach historii Warszawy.


Właśnie dlatego 11 kwietnia 1980 roku stołeczni miłośnicy zebrali się po raz pierwszy. Zaczęło się skromnie, uczestnicy spotkań wymieniali swoje poglądy w wąskim gronie, bez konkretnych planów na przyszłość. Gdyby powiedzieć im, co Klub zrobi przez najbliższe 35 lat, zapewne nie uwierzyliby. A jednak, udało się (zainteresowanych dokładniejszą historią KMKM zapraszamy do osobnego działu).

Dziś, już po trzydziestych piątych urodzinach, tworzymy prężną i rozwijającą się organizację. Z dumą możemy pochwalić się kolekcją zabytkowych autobusów i tramwajów, nie zapominając też o trolejbusie. Nasz tabor udało się ocalić od zapomnienia, a sukces jest tym większy, że już nikt nie wyobraża sobie Nocy Muzeów bez Jelczy „Ogórków”. Czujemy ogromną satysfakcję, słysząc pasażerów chwalących sobie przejażdżkę naszymi zabytkami. Właśnie tak możemy się najlepiej przekonać, że godziny żmudnej pracy przy remontach nie poszły na marne.

W latach 90. wraz z Tramwajami Warszawskimi stworzyliśmy kolekcję sprawnych historycznych wagonów, wśród których zachował się typ A z 1908 roku, pamiętający inaugurację tramwaju elektrycznego w stolicy, czy "eNka" biorąca udział w otwarciu trasy W-Z w 1949 roku. Kilka lat temu dołączył do nich popularny „kanciak”, czyli wagon 102N z 1969 roku. Ostatnio drugą młodość zyskał skład czterdziestoletnich wagonów 105N #1000 i #1001. W planach są remonty charakterystycznych dla Warszawy wagonów 13N oraz niemieckiego wagonu 4EGTw, który początkowo jeździł w Kassel a w 1990 roku trafił do Gorzowa Wielkopolskiego.

Remonty tramwajów doceniło miasto. Za otrzymaną od Warszawy nagrodę udało się wykupić pierwszy zabytkowy autobus w naszych zbiorach – Jelcza MEX 272, czyli miejskiego „ogórka”. W ciągu niecałej dekady dołączyły do niego inne „ogórki” - dwa podmiejskie 043, cabrio, przyczepka PO1 i techniczny PAT-4. Jako pierwsi w kraju przywróciliśmy do pełnej sprawności autobusy marki San, w wersji turystycznej H100A i miejskiej H100B. Posiadamy również autobusy spod znaku licencji Berlieta: model PR100 oraz jego spadkobierców w postaci Jelczy PR110 i 120M. Kolejnym zachowanym przez nas pojazdem z tej fabryki jest przegubowy autobus komunikacji podmiejskiej Ikarus-Zemun IK-160P. Klub od 2008 roku stworzył największą jak dotąd w Polsce kolekcję autobusów marki Ikarus. Składają się na nią dwa krótkie modele 260, dwa przegubowce 280, nowszego typu przegubowy 435, prototypowy (wyprodukowano jedynie sześć sztuk z których pozostały dwie) niskopodłogowy 411, midibus 405, luksusowy autokar turystyczny 398, wykonany na bazie przegubowca pojazd pogotowia autobusowego oraz jedyny w swoim rodzaju szkoleniowy symulator z początku lat 80. W 2013 roku zakończył się remont dumy naszej kolekcji - Chaussona AH48 z 1950 roku.  Zachowaliśmy również trolejbus marki Saurer z przyczepą, jako pamiątkę po zlikwidowanej w 1995 roku warszawskiej sieci trolejbusowej.

ThumbnailThumbnailThumbnail

Nasi klubowicze aktywnie angażują się w działania KMKM, pomagając przy odbudowie zabytków, organizowaniu imprez komunikacyjnych i pełniąc służby konduktorskie na okazjonalnych liniach. Krótko mówiąc, każdy znajdzie coś dla siebie, chociażby nauczy się przekładania zwrotnic tradycyjnym kijem czy sprawdzi bilety używając profesjonalnego LDP (urządzenia, którym dysponują warszawscy kontrolerzy).

ThumbnailThumbnailThumbnail

Działania KMKM reguluje statut - w końcu widniejemy od 1997 roku w rejestrze stowarzyszeń. Naszym głównym zadaniem jest promocja transportu publicznego. Chcemy, aby znane skądinąd hasło „zamień wóz na bus” ziściło się, gdyż sprawnie funkcjonujący system komunikacji miejskiej jest w stanie skutecznie zastąpić podróżowanie po mieście samochodem. Popieramy wszelkie działania, mające na celu uprzywilejowanie „zbiorkomu”, w tym głośne medialnie buspasy.

Potrzeba wielu miesięcy, by z – wydawałoby się – kawałka złomu na kółkach zrobić pojazd, który wygląda jak po zjeździe z linii produkcyjnej w fabryce. Wiemy jednak, że na naszych barkach spoczywa odpowiedzialność za ukazywanie historii i tradycji stołecznej komunikacji i propagowanie transportu publicznego, dlatego podejmujemy się tych działań.

Okazji do zaprezentowania kolekcji mamy bez liku: współorganizujemy Dni Transportu Publicznego czy wspomnianą już Noc Muzeów połączoną ze Zlotem Zabytkowych Autobusów. Na warszawskie torowiska wyjeżdżają zabytkowe tramwaje, obsługujące okolicznościowe linie – chociażby w Dzień Dziecka, Mikołajki, 11 Listopada, Lany Poniedziałek czy drugi dzień Świąt. Włączamy się w zbiórkę na WOŚP, a nasz sztab na szynach rok w rok – niczym fundacja Owsiaka – bije kolejne rekordy.

Od 1996 roku na warszawskie torowiska w sezonie letnim wyjeżdża linia „T”, obsługiwana zabytkowymi tramwajami. Przejażdżka przez Śródmieście, Pragę i Stare Miasto w towarzystwie przewodnika po stolicy jest idealnym sposobem na spędzenie weekendu. Pasażerowie widzący nasz zabytek na przystankach chętnie się dosiadają, a potem dziękują za klimatyczną przejażdżkę. W 2010 roku, w ramach obchodów dwusetnej rocznicy urodzin Fryderyka Chopina, na "Tetkę" wyjeżdża specjalny Tramwaj Chopina, w którym można posłuchać muzyki wybitnego polskiego kompozytora.

Prowadzimy również zbiórkę pamiątek, związanych przede wszystkim z warszawską komunikacją miejską. Zgromadzone w ten sposób zbiory stanowią istną perełkę dla pasjonatów, a pasażerowie mogą na własne oczy zobaczyć chociażby czapkę konduktorską czy mnóstwo zdjęć, ukazujących przełomowe, a także nieznane momenty w historii warszawskiej komunikacji.

Nasz dalekosiężny plan przewiduje budowę Muzeum Komunikacji z prawdziwego zdarzenia, jak w Pradze czy Budapeszcie, i prezentowania tam całej naszej floty zabytkowych pojazdów (wreszcie otrzymałyby zajezdnię), a także zgromadzonych zbiorów. Praktyka i doświadczenie z Dni Transportu Publicznego podpowiadają, że cieszyłoby się ono wielkim zainteresowaniem warszawiaków (i nie tylko) w każdym wieku.

Współpracujemy z wieloma firmami, instytucjami, fundacjami i stowarzyszeniami. Od 1996 roku znajdujemy się pod patronatem Zarządu Transportu Miejskiego, kolekcję tramwajów posiadamy wspólnie z Tramwajami Warszawskimi, a Miejskie Zakłady Autobusowe niejeden raz pomogły nam w przeprowadzaniu remontów i użyczają miejsca do stacjonowania naszych autobusów. Sztandarowym przykładem współpracy jest także Noc Muzeów, a także poprzedzający ją Zlot Zabytkowych Autobusów, na którym zjawiają się różne ciekawe pojazdy z całej Polski i zagranicy. 

Nie brak nam motywacji do dalszego działania: chcemy być coraz lepsi, remontować kolejne zabytki, a zwieńczeniem naszych działań będzie otwarcie Muzeum Komunikacji.

Bardzo serdecznie zapraszamy wszystkich chętnych na nasze zebrania. Przyjdź, zobacz i przekonaj się, dlaczego warto wstąpić do KMKM. Liczymy również na wsparcie finansowe, bez którego niemożliwe jest przeprowadzanie prawdziwych remontów. Każda pomoc z Państwa strony pomoże uratować od zapomnienia niejeden pojazd.

Thumbnail


 


Joomla!. XHTML and CSS.

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu zoptymalizowania jej funkcjonowania.Zobacz polityke prywatnosci.