forex trading logo
FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS Feed

Zabytkowe autobusy


Nasz ubezpieczyciel


Główna Główna Wydarzenia Berliet PR100 #3873
Berliet PR100 #3873 Drukuj

Podstawowe informacje

Jelcz Berliet PR100 to wielka, choć nieco zapomniana legenda stołecznych ulic lat 70. Jego pojawienie się w 1973 było jednym z symboli gierkowskiej dekady sukcesu. Dramatyczna klęska, wynikająca z delikatności konstrukcji i słabego przystosowania do polskich warunków eksploatacji, pokryła się z końcem rządów towarzysza Gierka. Zakup licencji na produkcję tego autobusu sprowadził do jelczańskich zakładów powiew świeżości i wiele najnowocześniejszych wówczas rozwiązań technicznych. Sporo z nich przetrwało w kolejnych modelach Jelcza, aż do końca działalności fabryki w 2008 roku.

PR100 to także stały gość w kinematografii tamtego okresu... "Brunet wieczorową porą", "Jan Serce" - długo można wymieniać filmy i seriale, których sceny rozgrywały się w Berliecie. Obecnie Berliet jest już pełnoprawnym zabytkiem i z dumą prezentuje się na różnego rodzaju zlotach i wystawach, wzbudzając w starszych oglądających falę wspomnień, zaś młodszym pozwala się na chwilę przenieść w "zalatany świat siedemdziesiątych lat".

ThumbnailThumbnailThumbnail

Dane techniczne

Producent: Berliet

Model: PR100Mi

Rok produkcji: 1980

Silnik: Berliet MIP 06.20.30

Pojemność silnika: 8820 cm3

Moc silnika: 200 KM

Miejsca siedzące: 29

Miejsc ogółem: 97

Długość [mm]: 11230

Szerokość [mm]: 2500

Wysokość [mm]: 2900

Konstrukcja →

Konstrukcja

Jelcz Berliet PR100 był przełomowym autobusem w dziejach warszawskiej komunikacji. Gdy po raz pierwszy wyjeżdżał na ulice Warszawy w 1973 roku, był jednym z najnowocześniejszych autobusów w Europie. Budowany na francuskiej licencji, w pełni realizował mit wszechstronnego postępu epoki Gierka. Stał się wręcz jednym z symboli pozornego dobrobytu lat 70. Ogromne dostawy tych pojazdów pozwoliły w warszawskim MZK wycofać z ruchu duże ilości przestarzałych „ogórków" i chaussonów. Niestety, zachwyt nową konstrukcją nie trwał długo. Kres legendy berlieta zbiegł się w czasie z końcem „epoki sukcesu”. Gwoździem do trumny Jelcza PR100 i jego następcy PR110 okazała się zima stulecia, kiedy to wyszła na jaw ich niska trwałość. Berliety pośpiesznie zaczęto zastępować ikarusami, od których były notabene nowocześniejsze. Ostatnie egzemplarze zniknęły z warszawskich ulic w 1984r.

ThumbnailThumbnail

Nasz autobus został wyprodukowany w 1980 roku, jako Berliet PR100Mi. Od pojazdów produkowanych w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w latach 70. odróżnia go inny typ silnika.  Początkowo służył w przedsiębiorstwie komunikacyjnym SEMTAO we francuskim Orlanie, gdzie nosił numer taborowy 143 i rejestracyjny 4117RN45. W 1991 roku wraz z trzydziestoma innymi pojazdami został podarowany miastu Kraków, gdzie służył na liniach miejskich przedsiębiorstwa KPPU z numerem rejestracyjnym KRE 469C, a następnie KVA 2704. W 2002 roku został przejęty przez PKS w Krakowie i otrzymał numer rejestracyjny KR 1910L. Ostatnim zadaniem przewozowym była obsługa bezpłatnej linii supermarketu Carrefour, którą wykonywał do końca 2004 r. W lutym 2005, dzięki przychylności PKS Kraków, Klubowi Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie udało się nabyć prawdopodobnie ostatniego w kraju Berlieta PR100. Po zakupie autobus samodzielnie pokonał trasę z Krakowa do Warszawy.

ThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnail

← Podstawowe informacje

Remont →

Remont

Dzięki wsparciu sponsorów w sierpniu 2005 r. przy berliecie ruszyły prace remontowe prowadzone na terenie zajezdni MZA R-13 „Stalowa”. Dzięki zaangażowaniu zaprzyjaźnionych ślusarzy, w szczególności pana Stanisława Adamskiego, udało się jak najbardziej zbliżyć pojazd do licencyjnego oryginału. W grudniu 2005 berliet trafił do Zakładu Naprawy Autobusów T-4, gdzie dzięki uprzejmości MZA został polakierowany w charakterystyczny schemat barw z lat 70. W kwietniu 2006 r. autobus powrócił na teren zajezdni przy ul. Stalowej, gdzie przeprowadzono prace wykończeniowe. Autobus otrzymał numer taborowy 3873, jako kolejny po 3872 - ostatnim dostarczonym do Warszawy Jelczu Berliecie PR100, z 1977 roku.

Premiera autobusu dla szerokiej publiczności nastąpiła 20 maja 2006 roku podczas I Zlotu Ogórków i III Nocy Muzeów. Od tej pory berliet regularnie pojawia się na kolejnych edycjach wyżej wymienionych imprez oraz różnych imprezach autobusowych całym kraju, wożąc pasażerów na specjalnych i liniach okolicznościowych. Autobus wystąpił w programie „Legendy PRL” telewizji TVN Turbo i filmie „Popiełuszko” Rafała Wieczyńskiego, doczekał się również odwzorowania w miniaturze przez wydawnictwo Modelik, które wydało kartonowy model naszego autobusu do sklejania w skali 1:25.

Przy renowacji autobusu staraliśmy się odtworzyć wszelkie możliwe detale charakterystyczne dla autobusów tego typu z pierwszej połowy lat 70. Mimo kilku drobnych odstępstw od oryginału wymuszonych swoim nowszym wiekiem, autobus stanowi jedyny w swoim rodzaju dokument epoki Gierka, świetnie oddający jej złoty początek i dramatyczny krach.

PODSUMOWANIE PROJEKTU (kliknij, aby otworzyć)

Remont w obiektywie:

ThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnail

← Konstrukcja

Galeria →

Galeria

ThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnail

← Remont

 

Nowości

Popularne

Na skróty

Nasze serwisy





.

Joomla!. XHTML and CSS.

Polityka prywatności

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu zoptymalizowania jej funkcjonowania.Zobacz polityke prywatnosci.