forex trading logo
FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS Feed

Zabytkowe autobusy


Ikarus 411


Nasz ubezpieczyciel


Główna Tabor zabytkowy Nasze autobusy
Jelcz 043 #8058 Drukuj

Podstawowe informacje

Jelcz 043, znany popularnie "ogórkiem", to legenda polskich dróg. Wynik podpisanej w Mikołajki 1958 roku umowy licencyjnej z czechosłowacką Skodą-Karosą okazał się być bardzo udanym "prezentem" dla polskiego przemysłu, komunikacji samochodowej oraz dla pasażerów. Dzięki masowym dostawom nowych "ogórków" komunikacja autobusowa w Polsce wreszcie stanęła na nogi po okresie powojennej prowizorki.

Jelcz 043, czyli model bazowy w wersji międzymiastowej, był autobusem wytrzymałym i prostym w swej konstrukcji, dzięki czemu idealnie sprawdzał się w ówczesnych realiach eksploatacyjnych. Mimo wprowadzenia na rynek następców spod licencji Berlieta, zapotrzebowanie na międzymiastowe "ogórki" wciąż istniało, przez co model ten był produkowany aż do 1986 roku - przez 27 lat!

Przedstawiany egzemplarz pochodzi z 1974 roku i jest dość ciekawą odmianą, noszącą ślady podjętych w latach 70. prób modernizacji starzejącej się już konstrukcji. Przez lata autobus służył jako wóz socjalny w warszawskim MZK -i woził pracowników i ich rodziny w różnego rodzaju delegacje, na wakacje oraz na przysłowiowe "grzyby". W służbie pracownikom stołecznego przewoźnika pozostał do końca lat 90., kiedy to został pozyskany przez klub. Po kilku latach przeszedł remont, którego efekty można podziwiać obecnie na różnego rodzaju wystawach, zlotach i liniach okolicznościowych. Niebieski "ogórek" prezentuje się najlepiej w obowiązkowym zestawie z przyczepą P01. 

ThumbnailThumbnailThumbnail

Dane techniczne

Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe

Model: 043

Rok produkcji: 1974

Silnik: Skoda 706

Pojemność silnika: 11,8 dm3

Moc silnika: 160 KM

Miejsca siedzące: 52

Miejsc ogółem: 52

Długość [mm]: 10810

Szerokość [mm]: 2500

Wysokość [mm]: 3180


Konstrukcja →

Konstrukcja

W połowie lat 70. fabryka w Jelczu rozpoczęła proces modernizacji konstrukcji poczciwego „ogórka”. Skupiono się głównie na elementach jezdnych  pozostawiając niezmienione nadwozie. Zmiany objęły podwozie, osie, skrzynię biegów i silnik. Tak powstał Jelcz II zwany też 044. W 1974 roku wyprodukowano ok. setki takich autobusów, po czym powrócono do sprawdzonych komponentów.  W tym samym roku do MZK Warszawa trafiła partia 30 autobusów podmiejskich Jelcz 043 z przeznaczeniem na socjalne. "Ogórki" posiadały standardowy silnik Skody, ale ciekawostką jest pewna "pozostałość" po próbach modernizacji - inne niż we wszystkich "ogórkach" osie - tylny most Raby oraz przednie koła z pełną felgą.

ThumbnailThumbnail

Pojazd będący podmiotem niniejszego tekstu został wpisany na stan warszawskich Miejskich Zakładów Komunikacyjnych 31 grudnia 1974 roku pod numerem 8058. Wśród pozostałych biało niebieskich socjalnych jelczy jako jedyny wyróżniał się charakterystycznym malowaniem w wiśniowe pasy. Podczas 20 lat służby w MZK, a w późniejszym okresie MZA, znalazł zastosowanie przy różnych przejazdach pracowniczych. W latach 80. Cudem uniknął kasacji w okresie wycofywania serii po zakupie nowocześniejszych jelczy PR110IL. W 1996 roku 8058 został skreślony ze stanu MZA i przekazany Związkowi Zawodowemu Pracowników Komunikacji Miejskiej, który użytkował go czynnie jeszcze przez 3 lata.

← Podstawowe informacje

Remont →

Remont

W styczniu 1999 roku, w obliczu planów złomowania, autobus został odkupiony przez Klub, celem remontu i zachowania, jako zabytek motoryzacji. Niestety poważna awaria silnika uniemożliwiła szybkie doprowadzenie autobusu do sprawności. Kolejne pięć lat autobus spędził oczekując kosztownego remontu na drugim placu zajezdni przy Redutowej. Dopiero na początku 2004 roku pojawiła się szansa na reanimację „ogórka”, dzięki propozycji wykorzystania go w filmie „Mistrz” Piotra Trzaskalskiego. Szczęśliwie udaje się znaleźć sponsora, który sfinansował zakup potrzebnych do remontu materiałów.

ThumbnailThumbnailThumbnail

Ostatecznie w lipcu 2004 roku #8058 melduje się w wytwórni filmowej w Łodzi, gdzie po przybraniu odpowiedniego malowania i uzbrojeniu w rekwizyty „cyrku noża” dzielnie pozuje na planie zdjęciowym. Po zakończeniu zdjęć autobus wraca do Warszawy, gdzie otrzymuje klasyczne biało niebieskie malowanie i szereg historycznych detali, m.in. hak holowniczy do ciągnięcia przyczepy P01.

Premiera odremontowanego autobusu ma miejsce podczas Nocy Muzeów 18 czerwca 2005 roku. Od tej pory autobus regularnie występuje na różnych liniach okolicznościowych i imprezach związanych z komunikacją w Warszawie i w Polsce.

Remont w obiektywie:

ThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnail

← Konstrukcja

Galeria →

Galeria

ThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnail

← Remont

 

Nowości

Popularne

Na skróty

Nasze serwisy





.

Joomla!. XHTML and CSS.

Polityka prywatności

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu zoptymalizowania jej funkcjonowania.Zobacz polityke prywatnosci.