forex trading logo
FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS Feed

Zabytkowe autobusy


Ikarus 411


Nasz ubezpieczyciel


Główna Tabor zabytkowy Nasze autobusy
Jelcz P01 #618 Drukuj

Podstawowe informacje

Przyczepa autobusowa Jelcz P01 to ciekawy pojazd zaprojektowany przez polskich inżynierów z Jelczańskich Zakładów Samochodowych. W zestawie z jelczem 043 miała za zadanie poprawić sytuację na najbardziej obciążonych trasach międzymiastowych. Pierwsze przyczepy trafiły do odbiorców w 1965 roku i pozostawały w ofercie JZS do drugiej połowy lat 70. Z eksploatacji były wycofywane około dekadę później. W latach 90. często można było spotkać ten typ służący za przydrożny barek, stoisko na bazarze lub po prostu altankę na posesji. Z czasem zaczęły znikać, obecnie znalezienie takiej przyczepki nie należy do zadań najłatwiejszych. P01 nie ma lekkiego życia jako pojazd zabytkowy. Przepisy w naszym kraju zabraniają przewozu osób po drogach publicznych w przyczepach, za wyjątkiem przyczep ciągniętych przez ciągnik rolniczy, co powoduje, że niewielu kolekcjonerów decyduje się na ich zachowanie.

Jednakże gdy tylko przyczepa do spółki z niebieskim "ogórkiem" pojawią się na jakimś zlocie lub wystawie, od razu wzbudzają falę wspomnień i opowieści typu "Pamiętam, jak w 1980 jechałem taką na kolonie - jak tam cholernie trzęsło, ale za to jaka zabawa była"!

Dane techniczne

Miejsca siedzące: 29

Miejsc ogółem: 97

Długość [mm]: 11230

Szerokość [mm]: 2500

Wysokość [mm]: 2900

Thumbnail Thumbnail Thumbnail

Konstrukcja →

Konstrukcja

Przyczepa została wyprodukowana w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w 1976 roku. Jej pierwszym właścicielem pojazdu był Zakład Obsługi i Transportu Instytutu Problemów Jądrowych im. Andrzeja Sołtana w Otwocku-Świerku. Pojazd posiadał numer taborowy 618 i państwowy numer rejestracyjny WSA 281X. Przez ponad 11 lat wykorzystywany był do prowadzenia codziennych przewozów pracowniczych IBJ. Charakterystyczne zespoły pojazdów ZOiT IBJ składające się z autobusu Jelcz RTO 043 z przyczepą P01 obsługiwały zwykle najbardziej obciążone kursy między Warszawą a Świerkiem. Przez dłuższy czas przyczepa stacjonowała w placówce w Aninie przy ul. Zambrowskiej. W 1987 IBJ zakupił używane, ale daleko bardziej nowoczesne autobusy przegubowe Ikarus, które zastąpiły „ogórkowe” zespoły. Przyczepa nr 618, jako jedna z nowszych została odstawiona do rezerwy, a następnie wyrejestrowana z dniem 26.10.1988 r. i przekwalifikowana na barakowóz. W grudniu 1988 r. została zakupiona przez osobę prywatną za pośrednictwem Spółdzielni Mazowsze, gdyż ówczesne przepisy uniemożliwiały przedsiębiorstwom państwowym sprzedaż pojazdów bezpośrednio w prywatne ręce.

ThumbnailThumbnail

← Podstawowe informacje

Remont →

Remont

W 2003 r. przy okazji poszukiwania części do naszych „ogórków”, Marcin Żabicki przypadkowo odnalazł na podwarszawskiej posesji przyczepę P01. Odnaleziony wehikuł był stosunkowo kompletny i w miarę dobrze zachowany, dlatego podjęliśmy decyzję o negocjacjach z właścicielem w sprawie jego zakupu. Negocjacje trwały ponad rok, ponieważ byliśmy zmuszeni kupic właścicielowi kontener, który zastąpiłby mu przyczepę w funkcji baraku. Ostatecznie w sierpniu 2004 roku „korniszonek” staje się oficjalnie własnością KMKM. Klubowicze od razu przystępują do prac remontowych i w niecały miesiąc udaje się przeprowadzić remont przyczepy i zaprezentować ją Warszawiakom 18 września 2004 roku na Dniach Transportu Publicznego na terenie zajezdni „Stalowa”.  W chwili prezentacji w prawdzie przyczepa nie była jeszcze w pełni wykończona, ale w ciągu kolejnego roku wszystkie braki udało się uzupełnić.  Na dzień dzisiejszy przyczepa jest w pełni sprawna i zarejestrowana. W ciągu roku można ją z bliska zobaczyć na Dniach Transportu Publicznego, Zlocie Ogórków i Nocy Muzeów. Niestety, obecne przepisy zabraniają na terenie Polski przewożenia osób w przyczepach po drogach publicznych.

Remont w obiektywie:

ThumbnailThumbnailThumbnail


Ze względu na pobieżność remontu przyczepy w roku 2004, po 10 latach nieodzowna okazała się głębsza naprawa pojazdu. Od jesieni 2014 dokonano tym razem bardzo dogłębnego przeglądu konstrukcji eliminując wszystkie możliwe ogniska korozji. Przy montażu wnętrza uzupełniono brakujące elementy wyposażenia - m.in. oryginalne koło hamulca ręcznego. Pierwszy raz po naprawie pojazd przewiózł pasażerów po zajezdni autobusowej "Woronicza" podczas wrześniowych Dni Transportu Publicznego 2015. Wkrótce uzupełnione zostanie jeszcze wyposażenie przyczepy w firanki.

Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail


← Konstrukcja

Galeria →

Galeria

ThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnail

← Remont

 

Nowości

Popularne

Na skróty

Nasze serwisy





.

Joomla!. XHTML and CSS.

Polityka prywatności

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu zoptymalizowania jej funkcjonowania.Zobacz polityke prywatnosci.