forex trading logo
FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS Feed

Zabytkowe autobusy


Ikarus 411


Nasz ubezpieczyciel


Główna Tabor zabytkowy Nasze autobusy
Jelcz 043 Cabrio Drukuj

Podstawowe informacje

Jeden z najbardziej zasłużonych i zarazem najbardziej charakterystycznych autobusów w Polsce, jakim bez wątpienia był Jelcz "ogórek", wśród licznych odmian i wersji nadwoziowych posiadał także odmianę cabrio. Oryginalnie wykonano w JZS kilka sztuk tego typu pojazdów, przeznaczonych dla biur turystycznych z Wrocławia i Warszawy. Nasz egzemplarz jest nie do końca wierną kopią tamtych pojazdów, wykonaną na bazie zwykłego międzymiastowego "ogórka" przez osobę prywatną na przysłowiowym podwórzu. Jest obecnie jednym z dwóch sprawnych pojazdów tego typu w Polsce i zarazem chyba najbardziej charakterystycznym pojazdem w naszej kolekcji. Pasażerowie go uwielbiają, podczas Nocy Muzeów ciężko jest znaleźć w nim wolne miejsce, ale trudno się dziwić - przejażdżka kabrioletem w ciepłe dni to niesamowita frajda.

ThumbnailThumbnailThumbnail

Dane techniczne

Producent: Jelczańskie Zakłady Samochodowe

Model: 043

Rok produkcji: 1976 (w 1989 przerobiony na wersję cabrio)

Silnik: Skoda 706

Pojemność silnika: 11,8 dm3

Moc silnika: 160 KM

Miejsca siedzące: 42

Miejsc ogółem: 42

Długość [mm]: 10810

Szerokość [mm]: 2500

Wysokość [mm]: 3180

Konstrukcja →

Konstrukcja

Nasz autobus został wyprodukowany w 1976 roku z przeznaczeniem do służby w Ludowym Wojsku Polskim, jako zwykły Jelcz 043 z nadwoziem zamkniętym. Po wycofaniu ze służby w 1989 roku został zakupiony przez osobę prywatną z Namysłowa (woj. opolskie) i przerobiony na autobus bez dachu. Wzorem przebudowy były nieliczne kabriolety wykonane w latach 70. przez fabrykę w Jelczu na potrzeby biur turystycznych z całego kraju, m.in. biura „Syrena” z Warszawy i Towarzystwa Miłośników Wrocławia (legendarny wrocławski "Fredruś").

Pierwszej cywilnej rejestracji pojazdu dokonano w dniu 20.06.1989 roku. Autobus otrzymywał kolejno numery rejestracyjne Y 003989, WCS 2680, DKL F168, Z7 6089, ZSW C083, W0 3666 oraz w końcu żółte tablice WJ 17V. Początkowo kabriolet woził turystów po uzdrowiskach Kotliny Kłodzkiej. Najlepszym okresem jego służby była praca w latach 2001-2004 w świnoujskiej firmie WENEDA BUS przy przewozie turystów na linii o charakterze „sightseeing tour”.

ThumbnailThumbnailThumbnail

← Podstawowe informacje

Remont →

Remont

Po dwóch latach postoju w firmie złomiarskiej,  w dniu 15.11.2006r., pojazd został odkupiony przez Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie celem zachowania jako zabytek motoryzacji. Naprawę autobusu przeprowadzono od marca do maja 2007 roku. Od tego czasu przy słonecznej pogodzie kabriolet pojawia się na różnych warszawskich imprezach autobusowych i liniach okolicznościowych, budząc niesłychane zainteresowanie i mnóstwo uśmiechu wśród Warszawiaków.

PODSUMOWANIE PROJEKTU (kliknij, aby otworzyć)

Remont w obiektywie:

ThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnail

← Konstrukcja

Galeria →

Galeria

ThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnail

← Remont

 

Nowości

Popularne

Na skróty

Nasze serwisy





.

Joomla!. XHTML and CSS.

Polityka prywatności

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu zoptymalizowania jej funkcjonowania.Zobacz polityke prywatnosci.