forex trading logo
FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS Feed

Zabytkowe autobusy


Ikarus 411


Nasz ubezpieczyciel


Główna Tabor zabytkowy Nasze autobusy
Jelcz PAT-4 #643 Drukuj

Podstawowe informacje

Jelcz PAT-4, czyli "ogórkowe pogotowie", to charakterystyczny pojazd zaplecza technicznego MZK, powstały na bazie Jelcza 272 MEX. Przerobiono w ten sposób kilkadziesiąt "ogórków" - te jednak szybko ustąpiły miejsca "obciętym" ikarusom, będącym w eksploatacji do dziś. Nasz PAT cudem zachował się do dnia dzisiejszego, pełniąc przez wiele lat po wycofaniu z ulic funkcję pługu śnieżnego na zajezdni przy Chełmskiej. Na początku XXI wieku trafił do klubowej kolekcji zabytkowych autobusów. Pod naszymi skrzydłami przeszedł remont, dzięki któremu przetrwał i przy różnych okazjach prezentuje, jak kiedyś wyglądało miejsce pracy mechaników stołecznego pogotowia autobusowego.

ThumbnailThumbnailThumbnail

Dane techniczne

Silnik: Skoda 706

Pojemność silnika: 11,8 dm3

Moc silnika: 160 KM

Miejsca siedzące: 4+2

Długość [mm]: 6920

Szerokość [mm]: 2500

Wysokość [mm]: 3200

Konstrukcja →

Konstrukcja

Pod koniec lat 70. i na początku 80. kilkadziesiąt warszawskich wycofywanych jelczy 272MEX, czyli „ogórków” w wersji miejskiej, przerabiano na wozy pogotowia technicznego oznaczone symbolem PAT-4. Po skróceniu ramy miejsce karoserii za pierwszymi drzwiami zajęła drewniana paka z plandeką. Za tylną osią zamontowany został betonowy balast, dzięki czemu pojazd mógł pełnić funkcję holownika. Po kilku latach skrócone „ogórki” zaczęły ustępować miejsca „obciętym” przegubowcom marki Ikarus, które ze względu na mocniejszy silnik i w pełni zamknięte nadwozie lepiej nadawały się do tej funkcji i pełnią ją do dziś.

ThumbnailThumbnailThumbnail

Prezentowany pojazd to największa ocalała część miejskiego "ogórka" MZK Warszawa. Został wyprodukowany w 1973 roku jako zwykły Jelcz 272MEX służył pod numerem 805 na zajezdni „Ostrobramska”. W połowie lat 70. przeszedł remont w Komunalnym Przedsiębiorstwie Napraw Autobusów w Słupsku, którego ślady, jak brak przedniego świetlika czy czarny skaj na desce rozdzielczej, widać do dziś.

← Podstawowe informacje

Remonty →

Remonty

W 1983r. nasz pojazd został przebudowany na pogotowie i 1 czerwca tegoż roku wpisany na stan zajezdni R-9 „Chełmska” pod numerem taborowym 643-R9, otrzymał wtedy charakterystyczny numer rejestracyjny WAA 444F. Pod koniec lat 80. nasz PAT ponownie uniknął kasacji, tym razem „z rąk” ikarusów, które wypierały skrócone „ogórki” z funkcji „pogotów”. Szczęśliwie #643 został przekwalifikowany na pług i przez następną dekadę każdej zimy odśnieżał plac zajezdni przy ul. Chełmskiej. Na początku XXI wieku w funkcji pługa zastąpił go ciężarowy jelcz 317. Nad PAT-em zawisło więc widmo kasacji, jednakże dzięki przychylnej postawie Miejskich Zakładów Autobusowych, na początku 2003 roku KMKM udało się odkupić ten pojazd za symboliczną kwotę.

ThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnail

W trakcie trwającego kilka miesięcy remontu PAT wrócił do żywych odzyskawszy swoje historyczne biało-czerwone malowanie i detale charakterystyczne dla wozu technicznego MZK, takie jak radiostacja czy pomarańczowe lampy migowe. Oficjalna premiera odnowionego pojazdu miała miejsce na Dniach Transportu Publicznego w 2003r., odbywających się na zajezdni "Woronicza". W 2006 roku PAT uzyskał oficjalny status zabytku motoryzacji, otrzymując żółte tablice rejestracyjne WJ 89Y.

ThumbnailThumbnailThumbnail

Niestety, nic nie trwa wiecznie i niedoskonałości przeprowadzonego niskim kosztem w 2003r. remontu musiały wyjść na jaw. Blacharka PAT-a z roku na rok była w coraz gorszym stanie. Jednakże los ponownie się do naszego obrzynka uśmiechnął. We wrześniu 2009 roku PAT pojechał do Łodzi, gdzie przejdzie renowację z prawdziwego zdarzenia, dzięki zaprzyjaźnionemu z klubem miłośnikowi jelczy RTO, Szymonowi Janiszewskiemu.

ThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnail 



ThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnail

Pod koniec 2013 zakończył się prowadzony w Łodzi i Warszawie remont naszego pogotowia. Wymienione zostało poszycie zewnętrzne oraz drewniana zabudowa paki, naprawione elementy konstrukcji, na froncie przywrócony został świetlik. Nową odsłonę zyskało także wnętrze do którego powróciły fotele z ogórka zastępując wstawione tam najpewniej w latach 90. siedzenia z ikarusa. Całość została okraszona kremowym i czerwonym lakierem, na które kolega Oskar naniósł reprodukcje oznaczeń z epoki. Po remoncie PAT dołączył do reszty naszej kolekcji stacjonującej w hali przy Włościańskiej, gdzie cały czas uzupełniane są kolejne detale. Publiczny debiut obrzynka w nowej odsłonie miał miejsce podczas majowego Zlotu Zabytkowych Autobusów w 2014 roku.

ThumbnailThumbnailThumbnail

 
← Konstrukcja

Galeria →

Galeria

ThumbnailThumbnailThumbnailThumbnailThumbnail

← Remonty

 

Nowości

Popularne

Na skróty

Nasze serwisy





.

Joomla!. XHTML and CSS.

Polityka prywatności

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu zoptymalizowania jej funkcjonowania.Zobacz polityke prywatnosci.