forex trading logo
FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS Feed

Zabytkowe autobusy


Nasz ubezpieczyciel


Główna Tabor zabytkowy Nasze autobusy
Ikarus 260 #6306 PDF Drukuj Email
czwartek, 23 października 2014 17:20

Podstawowe informacje


Ikarus 260.73A, czyli krótka odmiana legendarnego przegubowca w zmodernizowanej konfiguracji z lat 90. Od starszych solówek różni się z mocniejszym silnikiem, automatyczną skrzynią biegów i nowymi dwuskrzydłowymi drzwiami. W 1993 i 94 roku na warszawskie ulice wyjechało ponad 80 nowych pojadów tego typu, które dzięki dobrej zrywności i niezłym przyspieszeniom zyskały sobie wśród kierowców miano „wyścigówek”.

Nasz autobus o numerze taborowym 6306 pochodzi z 1993 roku i regularnie kursował na warszawskich liniach do 29 listopada 2013, kiedy to wycofano z ruchu ostatnie autobusy marki Ikarus. Niecały rok później 260.73A dołączył do kolekcji naszego stowarzyszenia.

Thumbnail Thumbnail


Dane techniczne

Producent: Ikarus

Model: 260.73A

Rok produkcji: 1993

Silnik: RABA D10 UTS

Pojemność silnika: 10,35 dm3

Moc silnika: 205 KM

Skrzynia biegów: ZF 4HP-500

Miejsca siedzące: 22

Miejsc ogółem: 100

Długość [mm]: 11000

Szerokość [mm]: 2500

Wysokość [mm]: 3100

Historia →

Historia


Pierwsze Ikarusy 260 trafiły na stołeczne ulicy w grudniu 1981 roku dwa dni przed wprowadzeniem stanu wojennego. Autobusy te od razu zdobywają uznanie i przez najbliższe cztery lata szeregi MZK zasiliło prawie 1000szt. węgierskich solówek... Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w opisie naszego Ikarusa 260.04 #289.

Thumbnail Thumbnail

W nowej rzeczywistości gospodarczej i politycznej, gdy wobec braku centralnych dostaw miasto i MZK musiały same finansować zakupy nowego taboru, produkty węgierskiej firmy były najatrakcyjniejsze cenowo. Wobec otwarcia bloku wschodniego na świat zacofani technologicznie producenci motoryzacyjni z branży autobusowej musieli dokonać modernizacji swoich wyrobów, aby dostosować je do ówczesnego poziomu rozwoju techniki. Tym sposobem zdecydowano się na zakup Ikarusów 260.73A. Od starych 260-tek wyróżniały się nowym silnikiem RABA D10 o mocy 205 KM, automatyczną skrzynią biegów ZF Ecomat i turbodoładowaniem, a z zewnątrz: nowym malowaniem żółto-czerwonym (w proporcjach 1:1), dwuskrzydłowymi drzwiami, wąską listwą gumową i wystającymi kołpakami. Układ siedzeń był nieco odmienny od wcześniejszych modeli, zmieniono także system ogrzewania, jednak kabina pozostała bez zmian. Ściany wewnętrzne były pomalowane na biało, podobnie jak i wewnętrzne strony drzwi. W 1993 roku  zmontowano na zajezdni R-13 „Stalowa” 60 sztuk takich pojazdów. Z powodu długotrwałej procedury homologacji gotowe do ruchu autobusy musiały czekać w zajezdniach kilka miesięcy. Wreszcie od stycznia do maja 1994 r. 60 nowych autobusów sukcesywnie zostało wprowadzonych do eksploatacji.

Thumbnail Thumbnail Thumbnail

Na początku 1995 roku zmontowano 24 następne ikarusy 260.73A, tym razem w barwach współczesnych. Dziesięć sztuk dla „Ostrobramskiej” wyposażono w skrzynie biegów Voith Diwa. Wystrój wnętrza uległ modyfikacji. Zamontowano wykładzinę antypoślizgową, nowe laminaty, nowe ramy okienne, żółte poręcze itp.

Thumbnail Thumbnail Thumbnail

Seria 64xx była ostatnią dostawą ikarusów 260 do Warszawy. Od 1999 roku przeprowadzane były naprawy główne ikarusów 260.73A, w czasie których otrzymywały nowe malowanie. W niektórych zmodyfikowany został wystrój wnętrza m.in poprzez zmianę oświetlenia na jarzeniowe. Kasacje autobusów tej seri rozpoczął wóz 6476 na początku 2009 roku. Ostatnie egzemplarze, które dotrwały do oficjalnego wycofania ikarusów w listopadzie 2013 zachowano lub sprzedano.

← Podstawowe informacje

Nasz Ikarus →

Nasz Ikarus


Nasz Ikarus został wyprodukowany w 1993 roku na Węgrzech, a następnie zmontowany do postaci finalnego wyrobu w warszawskiej montowni Ikarusa w zajezdni „Stalowa”. Służbę liniową rozpoczął na początku następnego roku stacjonując w zajezdni R-10 przy Ostrobramskiej. Początkowo pomalowany był w tzw. schemat przejściowy żółto-czerwony w proporcjach 50:50. W 2003 roku po dziewięciu latach eksploatacji 6306 przeszedł naprawę główną w Zakładzie Naprawy Autobusów „T-4” przy Włościańskiej. Z remontu wyjechał już w ówczesnym standardowym malowaniu żółto czerwonym z większą ilością żółtego.

Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail

W 2010 roku 6306 był już dosyć zdezelowany i wiele wskazywało na to, że podzieli los swoich kolegów coraz liczniej zapełniających piece hutnicze... do autobusu uśmiechnęło się jednak szczęście, gdyż jako jeden ostatnich ikarusów załapał się na kolejny remont na Włościańskiej. Tak jak przy poprzednim remoncie, tak i teraz zmianie uległ wzór malowania – tym razem zgodnie z wówczas wprowadzanym schematem(tzw. „po nowemu”) użyto jaśniejszego odcienia czerwieni, zmieniło się także umiejscowienie numerów taborowych. W listopadzie 2010 powrócił do ruchu na Ostrobramską. W listopadzie następnego roku 6306 przeniesiono do zajezdni Stalowa. Od tej pory był częstym gościem na liniach 338, 122 i 156.

Thumbnail Thumbnail Thumbnail

29 listopada 2013 wycofano z ruchu ostatnie autobusy marki Ikarus, w tym naszego 6306. Następne miesiące spędził w ukryciu na terenie zlikwidowanych zakładów warsztatów przy ul. Włościańskiej, aby w końcu dołączyć do kolekcji naszego stowarzyszenia.

← Historia

Galeria →

Galeria


Thumbnail Thumbnail Thumbnail

← Nasz Ikarus

Normal 0 21 false false false MicrosoftInternetExplorer4

Ikarus 260.73A, czyli krótka odmiana legendarnego przegubowca w zmodernizowanej konfiguracji z lat 90. Od starszych solówek różni się z mocniejszym silnikiem, automatyczną skrzynią biegów i nowymi dwuskrzydłowymi drzwiami. W 1993 i 94 roku na warszawskie ulice wyjechało ponad 80 nowych pojadów tego typu, które dzięki dobrej zrywności i niezłym przyspieszeniom zyskały sobie wśród kierowców miano „wyścigówek”.

Nasz autobus o numerze taborowym 6306 pochodzi z 1993 roku i regularnie kursował na warszawskich liniach do 29 listopada 2013, kiedy to wycofano z ruchu ostatnie autobusy marki Ikarus. Niecały rok później 260.73A dołączył do kolekcji naszego stowarzyszenia.

http://phototrans.pl/14,645170,0,Ikarus_260_73A_6306.html

http://phototrans.pl/14,647733,0,Ikarus_260_73A_6306.html

+wnętrze

 

Nowości

Popularne

Na skróty

Nasze serwisy





.

Joomla!. XHTML and CSS.

Polityka prywatności

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu zoptymalizowania jej funkcjonowania.Zobacz polityke prywatnosci.