forex trading logo
FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS Feed

Zabytkowe autobusy


Ikarus 411


Nasz ubezpieczyciel


Główna Tabor zabytkowy Nasze autobusy
Ikarus 435 #1501 PDF Drukuj Email
sobota, 10 października 2015 12:34

Podstawowe informacje

Zaprezentowany światu w drugiej połowie lat 80. Ikarus 435 miał stać się następcą modelu 280, który dostarczano do Polski od wielu lat. Niestety spowodowane kryzysem ekonomicznym opóźnienia we wdrożeniu do produkcji, wysoka cena oraz rozwój konkurencyjnych konstrukcji o niskiej podłodze sprawiły, że do naszego kraju trafiło tylko 11 sztuk tego  modelu.

Autobus Ikarus 435.05D o numerze 1501 pochodzi z 1993 roku i przez prawie 20 lat jeździł w MPK Poznań. Do Warszawy trafił dzięki staraniom Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej oraz grupy CzerwonyIkarus.com

Thumbnail Thumbnail Thumbnail

Dane techniczne

Producent: Ikarus

Model: 435.05D

Rok produkcji: 1993

Silnik: MAN D2865 LUH 05

Pojemność silnika: 9973 cm3

Moc silnika: 270 KM

Skrzynia biegów: Voith D863.3

Miejsca siedzące: 42

Miejsc ogółem: 155

Długość [mm]: 18000

Szerokość [mm]: 2500

Wysokość [mm]: 3040

Historia →

Historia

Po wielu latach produkcji popularnej serii 200, w latach 80. węgierska firma Ikarus rozpoczęła prace nad przygotowaniem następców. Owocem podjętych działań była prezentacja wyróżniającego się bardzo nowoczesną stylistyką 11,5 metrowego, średniopodłogowego modelu Ikarus 410. Do produkcji wszedł dopiero w 1986r. jako Ikarus 415 i początkowo trafiał wyłącznie do odbiorców na terenie Węgier i ZSRR. W ramach rozwoju tej konstrukcji powstał projekt przegubowego modelu 435. W latach 1987-88 wykonano cztery prototypowe autobusy różniące się między sobą wyposażeniem. Jeden z nich trafił w maju 1988 roku na jednodniowe testy do warszawskiego MZK, gdzie wyjechał na ówczesną linię 166. Niestety wobec kryzysu ekonomicznego lat 80. oraz problemów z niektórymi podzespołami wdrożenie tego modelu do masowej produkcji opóźniło się o kilka lat.

Thumbnail

W latach 90. odczuwano w Warszawie ogromną potrzebę zerwania z przestarzałymi już ikarusami serii 200. Podjęto decyzję o zakupie pięciu autobusów nowej generacji. W drugiej połowie 1992 r. do Miejskich Zakładów Komunikacyjnych dotarło pierwsze pięć seryjnie wyprodukowanych autobusów, oznaczonych podtypem 435.05. Wszystkie zostały przypisane do zajezdni przy ul. Woronicza. Rok później do MPK Częstochowa przybyło 5 sztuk modelu 435.05C, zaś ostatni dla Polski - Ikarus 435.05D - trafił w 1994 do MPK Poznań (#1951, ex-1901, exex-1501).

Thumbnail Thumbnail Thumbnail

Stołeczne autobusy skierowano początkowo do obsługi linii 144, 175 i 188. Przegubowce o długości 18 metrów cechowała obniżona o 20 cm podłoga oraz zamontowany z tyłu pojazdu silnik MAN. Montaż mocnego silnika, który napędzał oś przyczepy niejednokrotnie sprawiał problemy w prowadzeniu. Dzięki temu rozwiązaniu autobusy tego typu zyskały miano „pchaczy”. Ze względu na niemal dwukrotnie wyższą cenę w porównaniu do tradycyjnych ikarusów nie zdecydowano się na dalsze zakupy, a cała piątka służyła Warszawiakom aż do końca pierwszej dekady XXI. wieku.

Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail

Aktualnie, z 11 dostarczonych do Polski autobusów tej serii, liniowo kursuje już tylko jedna sztuka, w barwach częstochowskiego MPK.

Thumbnail Thumbnail

← Podstawowe informacje

Nasz Ikarus →

Nasz Ikarus

Nasz Ikarus 435.05D został wyprodukowany w 1993 roku w Budapeszcie. Do Polski wysłany został w częściach i zmontowany w Zakładzie Naprawy Autobusów w Biskupicach. Wyposażony jest w silnik MAN D2856 LUH 05 i automatyczną skrzynię biegów Voith. Całą swoją karierę liniową spędził w Poznaniu, gdzie został wpisany na stan 14.04.1994 roku. Szybko otrzymał tam przydomek „Białej Damy” m.in. ze względu na swą odmienną kolorystykę.

Thumbnail Thumbnail Thumbnail

W 2006 roku wóz „awansował” do roli autobusu podmiejskiego, przez co często można go było spotkać w obsłudze linii 188 łączącej Osiedle Sobieskiego z Przebędowem. Po oficjalnym pożegnaniu autobusów tej marki przez stolicę Wielkopolski w 2010 roku, jako ostatni autobus bez niskiej podłogi, skierowano go do obsługi linii nocnych.

Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail

Po raz ostatni #1951 wyjechał liniowo w Poznaniu 22 czerwca 2013 roku, kiedy to został specjalnie skierowany na linię turystyczną 100. Następnego dnia „pchacz”, już jako własność KMKM, przy pomocy zaprzyjaźnionej grupy pasjonatów zrzeszonych w serwisie CzerwonyIkarus.com udał się do tymczasowego domu – łódzkiej zajezdni Brus.

Thumbnail Thumbnail Thumbnail

Do Warszawy przyjechał w maju 2015 roku. Niemal od razu rozpoczęły się prace przywracające pełną sprawność, mające na celu przygotować wóz do prezentacji podczas wrześniowych Dni Transportu Publicznego. Przy okazji prac przy autobusie okazało się, że cały czas pod malowaniem "moskiewskim" ukrywają się barwy warszawskie.

Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail Thumbnail

← Historia

Galeria →

Galeria

Thumbnail Thumbnail

← Nasz Ikarus

 

Nowości

Popularne

Na skróty

Nasze serwisy





.

Joomla!. XHTML and CSS.

Polityka prywatności

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu zoptymalizowania jej funkcjonowania.Zobacz polityke prywatnosci.