forex trading logo
FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS Feed

Zabytkowe autobusy


Nasz ubezpieczyciel


WIwK/GFW K #403 Drukuj

Podstawowe informacje

Producent: Gdańska Fabryka Wagonów

Typ wagonu: K

Rok produkcji: 1940

Miejsca siedzące: 24

Miejsc ogółem: 76

Długość [mm]: 11294

Szerokość [mm]: 2200

Wysokość [mm]: 3160

Prędkość maksymalna: 40 km/h

Konstrukcja →

Konstrukcja

Historia wagonów typu K, potocznie nazywanych „berlinkami”, jest dość zawiła. Należą one do rodziny wagonów pullmanowskich i stanowią ich piątą generację, zaraz po wagonach typu F, G, H i J. Tramwaje te wyprodukowane zostały w Katowicach i Gdańsku w ilości 60 sztuk na zamówienie warszawskiego magistratu w 1940 roku. Zakup tak dużej ilości pojazdów uzasadniony był dynamicznym rozwojem sieci Tramwajów Miejskich. Wybuch wojny pokrzyżował jednak plany prezydenta Stefana Starzyńskiego. Wagony, w zależności od producentów, różniły się nieco wystrojem. Gdańskie miały drewniane ławki, a katowickie gumowe siedziska ze skórzanym obiciem, takim, jakie zamówiła Warszawa. Poza najbardziej odczuwalną dla pasażera różnicą można było również  zauważyć kilka zmian w budowie - na przykład umieszczone na różnych wysokościach reflektory przednie.

Thumbnail

Wozy typu K zostały zrabowane przez Niemców i były użytkowane do końca wojny w Berlinie jako typ TF-40, dzięki czemu uzyskały w Warszawie przydomek „berlinki”. Początkowo, do czasu dostaw silników, wagony jeździły jako doczepne. W roku 1940 dostarczono do stolicy III Rzeszy wyprodukowane w gdańskiej fabryce wagony doczepne typu P15, które to, po zmianie oznaczenia na B40S, łączone były w składy z wozami TF-40. Na potrzeby berlińskiego przewoźnika pantografy pałąkowe w tych wagonach zamieniano na rolkowe, dobudowano dodatkową kasetę na tablicę z numerem linii na dachu oraz przebudowywano podwozie na rozstaw 1435 mm, ponieważ w Warszawie eksploatowano jeszcze rozstaw 1525 mm. Co ciekawe, w Berlinie tramwaje te nazywa się... „warszawskimi”.

← Podstawowe informacje

Służba i remont →

Służba i remont

Wóz #403 był częścią pierwszej partii sprowadzonej z Niemiec, która przyjechała do Warszawy transportem kolejowym w październiku 1945 roku. Komisja rewindykacyjna, która pojechała po zakończeniu działań wojennych do Berlina, odnalazła łącznie 53 wagony tej serii. Remontów dokonywano w wozach, które najbardziej ucierpiały w czasie wojny, dzięki czemu przemalowane zostały one w warszawskie barwy. Jednak kilka sztuk mniej uszkodzonych jeździło wciąż w berlińskim malowaniu z przymocowanymi do burty planszami z napisem „zrabowane przez Niemców tramwaje wracają do Warszawy”.

Po przeprowadzonym w Poznaniu remoncie wagon #403 wyjechał na ulice po raz pierwszy w dniu 11 października 1946 roku. Do połowy lutego 1968 służył warszawiakom niejednokrotnie zmieniając zajezdnie. Karierę rozpoczynał w zajezdni pod mostem Poniatowskiego - „Solec”. Do roku 1992 na mokotowskim zakładzie pełnił funkcję pługa, nosząc numer taborowy #2402. Rok 1995 przyniósł dla wagonu znacznie lepsze czasy. Wraz z wagonami A (#43) i C (#257) został włączony do kolekcji zabytkowych wozów. Ale tramwaj ten nie był wyposażony w siedzenia. Te zostały pozyskane przez Klub ze szczecińskiego MZK. Nie były to oryginalne siedziska - wykorzystano model z wagonu typu 4N, ponieważ nie istniała możliwość odtworzenia fabrycznych siedzeń. W tym samym roku "berlinka" trafiła do obsługi linii tramwajowej uruchomionej 10 września z okazji 40-lecia istnienia zajezdni Mokotów. A już w roku 1996, w którym to otrzymał status wagonu historycznego, stanowił rezerwę dla wagonów A i C na uruchomionej po raz pierwszy, kursującej wówczas z okazji 400-lecia stołeczności Warszawy, linii turystycznej „T”. Pod koniec ubiegłego wieku wagon przeszedł proces upiększania polegający na chromowaniu metalowych części czy lakierowaniu drewnianych elementów wnętrza.

Thumbnail

Wóz ten „grał” również wielokrotnie w filmach, takich jak „Wielki tydzień” Wajdy czy „Pianista” Polańskiego. Obecnie przechodzi remont, przystosowujący go do wyglądu z lat 50.

← Konstrukcja

Galeria →


 

Nowości

Popularne

Na skróty

Nasze serwisy





.

Joomla!. XHTML and CSS.

Polityka prywatności

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu zoptymalizowania jej funkcjonowania.Zobacz polityke prywatnosci.