forex trading logo
FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS Feed

Zabytkowe autobusy


Ikarus 411


Nasz ubezpieczyciel


Konstal N1 #607 Drukuj

Podstawowe informacje

Producent: Konstal Chorzów

Typ wagonu: N1

Rok produkcji: 1949

Miejsca siedzące: 16

Miejsc ogółem: 83

Długość [mm]: 10400

Szerokość [mm]: 2160

Wysokość [mm]: 3300

Prędkość maksymalna: 55 km/h

Konstrukcja →

Konstrukcja

Po II wojnie światowej braki taboru tramwajowego dawały się coraz bardziej we znaki miejskim operatorom. Toteż w roku 1946 odbyła się konferencja kierowników przedsiębiorstw komunikacyjnych oraz przedstawicieli polskich fabryk, na której opracowano prosty w budowie i obsłudze wagon typu N oraz doczepę ND o identycznej sylwetce. Za wzór przyjęto konstrukcję niemieckich wagonów KSW (Kriegstrassenbahnwagen). Było to uzasadnione zacofaniem polskiego przemysłu. Niemiecki „tramwaj wojenny”, bo tak trzeba tłumaczyć nazwę KSW, był konstrukcją o dużych pomostach z szerokimi drzwiami, ułatwiającymi szybkie opuszczenie pojazdu na wypadek nalotu. Był to wagon dwukierunkowy, o stalowej konstrukcji pudła. Do roku 1947 opracowano dokumentacje techniczną wagonów i wdrożono do produkcji w zakładach w Poznaniu, Chorzowie i Sanoku. Nowe tramwaje, podobnie jak wozy KSW, miały szerokie pomosty z jednopłatowymi drzwiami. Umieszczono w nich 16 miejsc siedzących. Napędzane były dwoma silnikami o mocy 60 kW. Stalowe pudło spoczywało na sztywnym dwuosiowym podwoziu. Wagony ND różnił tylko brak silników i odbieraka prądu.

ThumbnailThumbnailThumbnail

Pierwszy normalizowany wagon dla Warszawy został zaprezentowany w kwietniu 1949 roku w Poznaniu. Nosił numer 601. W dniu 22 lipca wagony N i ND uświetniły swoim przejazdem nowo otwartą trasę W-Z. Co ciekawe, były obsługiwane głównie przez kobiety ze względu na fakt, iż po wojnie brakowało mężczyzn chętnych do tej pracy. Charakterystycznymi cechami pierwszych wagonów produkowanych przez chorzowską fabrykę były: asymetryczny film na tablicę kierunkową nad przednią szybą oraz uchylane lufciki zajmujące jedną czwartą powierzchni okna. Później dokonywano kolejnych modyfikacji w tych wagonach, przerabiając je na N3, a nawet przeprowadzano procesy upodobniające do wagonów 4N. Wagon był prymitywny, ponieważ na konferencji w 1946 uznano go za przejściowy. Poza tym, postawiono sobie za cel budowę pierwszego polskiego tramwaju szybkobieżnego. Jak się później okazało, konstrukcja tramwaju N była wielokrotnie rozwijana poprzez modyfikacje układu hamulcowego i napędowego czy zmiany w wyglądzie.

← Podstawowe informacje

Służba i remont →

Służba i remont

Wagon #607 trafił do Warszawy w pierwszej dostawie w roku 1949 i jeździł na świeżo otwartej trasie W-Z. Przypisany był do zajezdni na Woli gdzie najczęściej obsługiwał linię 30. Jego klasyczny wygląd zachował się do 1963, kiedy to jednopłatowe drzwi zostały zamienione na harmonijkowe. Wyglądem zaczął więc przypominać wagony 4N. Wymontowano z niego również jeden nastawnik, przez co stracił swoją dwukierunkowość. W roku 1967 trafił do Szczecina. Tam powtórnie dokonano przebudowy drzwi na dwupłatowe, z napędem do otwierania na podstawie silników od wiertarek. Następnie od roku 1979 do roku 1995 jeździł jako wóz szkoleniowy.

W tym samym roku odkupiony został przez Zakłady Naprawcze Tramwajów w Krakowie i tam odbudowany do wyglądu krakowskich eNek. W czasie remontu stracił niektóre cechy wagonów dostarczanych w 1949 dla Warszawy. Zmieniono między innymi układ gniazd i reflektora na ścianie czołowej czy też przerobiono film na krótszy. Po Krakowie jeździł do roku 2001, kiedy to został zakupiony przez Instytut Elektrotechniki w Międzylesiu. Następnie wagon został podarowany Tramwajom Warszawskim. Nie usunięto wtedy wszystkich przeróbek, a na dodatek pomalowano go w barwy żółto-czerwone, choć stołeczne eNki nigdy nie były w ten sposób malowane. Do dziś wagon stacjonuje na zajezdni „Mokotów” i obsługuje linie okolicznościowe takie jak „Tetka” czy „W” jak Wielkanoc.

← Konstrukcja

Galeria →

 

Nowości

Popularne

Na skróty

Nasze serwisy





.

Joomla!. XHTML and CSS.

Polityka prywatności

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu zoptymalizowania jej funkcjonowania.Zobacz polityke prywatnosci.