forex trading logo
FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS Feed

Zabytkowe autobusy


Ikarus 411


Nasz ubezpieczyciel


Konstal 4Nj #838 Drukuj

Podstawowe informacje

Producent: Konstal Chorzów

Typ wagonu: 4Nj

Rok produkcji: 1957

Miejsca siedzące: 21

Miejsc ogółem: 91

Długość [mm]: 10400

Szerokość [mm]: 2163

Wysokość [mm]: 3145

Prędkość maksymalna: 55 km/h

Konstrukcja →

Konstrukcja

Jest to jedyny tego typu wagon na świecie. Został zbudowany w 1957 roku w chorzowskich zakładach Konstal z myślą o Warszawie. W stolicy otrzymał numer #838, służąc w MZK do 1966 roku.

Opóźniające się coraz bardziej prace nad projektem polskiego tramwaju szybkobieżnego zmuszały producenta do rozwijania anachronicznej eNki. Tak powstał wagon typu 4N. Od zwykłej eNki wyróżniały go dwuskrzydłowe drzwi z obudowanymi stopniami, co skutecznie eliminowało jazdę „na winogrono” oraz podwozie obudowane tak zwanymi fartuchami. Wagony były wciąż produkowane jako dwukierunkowe i dwustronne. Polskie przedsiębiorstwa tramwajowe zdecydowały się na podobne modernizacje zwykłych wagonów N.

Wagon #838 jest rozwiniętą formą wagonu typu 4N. Fabryka wyposażyła go w jeden nastawnik oraz drzwi tylko po prawej stronie. Nowością było również zastosowanie w wagonie wykładziny podłogowej. Powód był prozaicznie prosty: charakterystyczna dla typu N drewniana podłoga z ułożonymi wzdłuż deseczkami była udręką dla warszawianek chodzących w butach na wysokich obcasach. Równie ciekawe rozwiązanie zastosowano na tylnym pomoście. Wagon był jednokierunkowy, co niosło za sobą brak drugiego nastawnika, dlatego też wyrównano podłogę na tylnym pomoście i na tylnej ścianie umieszczono trzyosobową ławkę a w miejsce lewych drzwi umieszczono dwa siedziska. Dzięki temu wagon miał 21 miejsc siedzących

← Podstawowe informacje

Służba i remont →

Służba i remont

W 1966 roku wagon z macierzystego zakładu „Mokotów” trafił do Szczecina, gdzie rozpoczął służbę będąc przydzielonym do zajezdni Pogodno. Przeszedł tam szereg modernizacji: usunięto ławkę z tylnego pomostu oraz – co może wydawać się śmieszne - zamontowano napędy do drzwi, korzystając z silników od wiertarek. Dlatego do dziś #838 bywa nazywany „wiertarką” czy też „sokowirówką”. Zlikwidowano również rynienki deszczowe, zamontowano hamulce tarczowe w miejsce klockowych oraz dodano hamulce szynowe. Dolne fartuchy przemalowano na kremowo by odróżnić go od wagonów dwukierunkowych. Na tak przebudowanym tramwaju wzorowano się modernizując wozy typu N w Szczecinie

Thumbnail

Służba liniowa w Szczecinie trwała do 1995 roku. Dwa lata później wagon wrócił do stolicy, gdzie przeprowadzono jego remont w zakładzie T-3. Niestety, zarówno wówczas, jak i obecnie, nie przywrócono mu oryginalnego wyglądu. Tramwaj stacjonuje jak dawniej w swojej macierzystej zajezdni na Mokotowie, a na liniach okolicznościowych i „Tetce” można go spotkać również w składzie z doczepką 4ND #1811.

Thumbnail

← Konstrukcja

Galeria →


 

Nowości

Popularne

Na skróty

Nasze serwisy





.

Joomla!. XHTML and CSS.

Polityka prywatności

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu zoptymalizowania jej funkcjonowania.Zobacz polityke prywatnosci.