forex trading logo
FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS Feed

Zabytkowe autobusy


Ikarus 411


Nasz ubezpieczyciel


Linke-Hoffman Lw #541 Drukuj

Podstawowe informacje

Producent: Linke-Hoffman Werke

Typ wagonu: Lw

Rok produkcji: 1925

Miejsca siedzące: 20

Miejsc ogółem: 50

Długość [mm]: 9600

Szerokość [mm]: 2100

Wysokość [mm]: 3250

Prędkość maksymalna: 40 km/h

Konstrukcja →

Konstrukcja

Historia wagonów typu Lw sięga lat 20. XX wieku. Zostały one wyprodukowane w latach 1925-1929 przez wrocławskie zakłady Linke-Hoffman-Werke. Miały stanowić trzon taboru wrocławskiego przewoźnika Städtische Straßenbahn Breslau, dlatego wyprodukowano aż 232 sztuki. Wagony te cechowały się stalowym pudłem, drewnianymi dachem i ścianami pomostów, a także sztywnym dwuosiowym podwoziem. Jednak było ono sprężynowane, wobec czego pasażerowie odczuwali większy komfort jazdy.

ThumbnailThumbnail

Wagony Lw w Warszawie pojawiły się na pod koniec 1949 roku w związku z brakami taborowymi, spowodowanymi opieszałymi dostawami wagonów typu N. Stołeczny przewoźnik odkupił więc od wrocławskiego MPK 15 wozów Lw. Wagony te, wyniszczone przez wojnę, nim trafiły do Warszawy, przeszły remonty w PaFaWagu. Wówczas to postanowiono zmienić wystrój wnętrza – ustawiono ławki wzdłuż okien. Jednak dopiero w stolicy tramwaje Lw otrzymały silniki - za dawców posłużyły kasowane wówczas przedwojenne konstrukcje typu A i B. W czasie eksploatacji wagony Lw przechodziły szereg modernizacji, na przykład montaż kolejowych odbieraków prądu, dwie sztuki przebudowano zaś na jednostronne i jednokierunkowe. Pierwszy wagon (#530) skasowano w roku 1957, a ostatni pod palnik, w lutym 1968, dostał się wóz z numerem taborowym #528.

← Podstawowe informacje

Służba i remont →

Służba i remont

Nasz wagon jeździł po przedwojennym Wrocławiu z numerem #1024. Niewiadome są jego powojenne losy - odbudowy wagonów po 1945 roku polegały na gromadzeniu części z kilku wozów i montowaniu ich w jednym, najmniej doświadczonym przez wojnę. Niemniej jednak „nowy” #1024 służył liniowo we Wrocławiu do 1973 roku, by następnie zasilić szereg wagonów roboczych jako #G-020. Do stolicy tramwaj trafił w styczniu 1996 roku, gdy wrocławskie MPK dowiedziało się o planach stworzenia zabytkowej kolekcji przez Tramwaje Warszawskie.

ThumbnailThumbnailThumbnail

Po przyjeździe wagon stacjonował w zajezdni „Żoliborz”, oczekując na lepsze czasy. Dzięki udanym zabiegom poszukiwania sponsora, którym została firma Alstom-Konstal, w 2001 roku przeprowadzono kapitalny remont wagonu w Miejskich Zakładach Napraw Tramwajów w Krakowie: polegał on na całkowitym odtworzeniu pudła wagonu, zamontowaniu elektryki z tramwaju N oraz odbudowaniu go do stanu, w jakim typ Lw jeździł po Warszawie. Początkowo otrzymał numer #526, jednak ze względów historycznych, na wniosek miłośników z KMKM, wagon został przemianowany na obecny #541.

ThumbnailThumbnailThumbnail

Tramwaj jest wykorzystywany sporadycznie ze względu na swoją znaczną wartość, można go jednak spotkać przy okazji Dni Transportu Publicznego czy Nocy Muzeów.

← Konstrukcja

Galeria →


 

Nowości

Popularne

Na skróty

Nasze serwisy





.

Joomla!. XHTML and CSS.

Polityka prywatności

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu zoptymalizowania jej funkcjonowania.Zobacz polityke prywatnosci.