forex trading logo
FacebookTwitterGoogle BookmarksRSS Feed

Zabytkowe autobusy


Ikarus 411


Nasz ubezpieczyciel


Konstal 102Na #42 Drukuj

Podstawowe informacje

Producent: Konstal Chorzów

Typ wagonu: 102Na

Rok produkcji: 1971

Miejsca siedzące: 32

Miejsc ogółem: 185

Długość [mm]: 19300

Szerokość [mm]: 2400

Wysokość [mm]: 3076

Prędkość maksymalna: 60 km/h

Konstrukcja →

Konstrukcja

Po protestach różnych miast Polski, do których wciąż dostarczano wagony 4N, zaprzestano produkcji tramwajów typu 13N i w latach 60. opracowano projekt dwuczłonowego wagonu oznaczonego symbolem 15N. Poprawiona konstrukcja, oznaczona jako 102N została skierowana do seryjnej produkcji  pod koniec roku 1969 (szerzej o niej w opisie wagonu Konstal 102N #5).

Wady konstrukcyjne wagonów typu 102N (np. skośne szyby czołowe) doprowadziły do zmiany wyglądu przedniej  i tylnej ściany wagonu. Za wzór przyjęto rozwiązanie z wozów 13N oraz 15N. Tramwaje te były konstrukcyjnym rozszerzeniem zbudowanego już przegubowego, wyprodukowanego dla Katowic wagonu 15N, który zaliczył również próbne jazdy po stolicy. Wady tego modelu doprowadziły do opracowania bezpiecznych oraz dobrych typów 102N oraz 102Na. Doświadczenia zebrane podczas eksploatacji w Warszawie wagonów 13N zmusiły chorzowskich konstruktorów do zastosowania ręcznego zadajnika jazdy (zamiast rozrusznika bębnowego, podobnie jak w wagonie 13NS czy 102N, zastosowano styczniki). Tramwaje tego typu przechodziły wiele przeróbek, między innymi likwidację fartuchów osłaniających wózki czy przebudowę bądź likwidację gniazd sterownia ukrotnionego. W stosunku do poprzednika 102N, w wozach 102Na poprawiono również wentylację przedziału pasażerskiego. Tramwaje te służyły liniowo we wszystkich miastach Polski oprócz Warszawy, która posiadała wagony 13N.

← Podstawowe informacje

Służba i remont →

Służba i remont

Naszą „stodwójkę” wyprodukowano w roku 1971. Służyła ona w Poznaniu, gdzie otrzymała numer #42. Do Warszawy sprowadzono ją w roku 1998, dzięki wymianie z Poznaniem na warszawski wagon 13N (numer taborowy #115). Wóz przywieziony został do Warszawy na platformie kolejowej. Podróż ta zakończyła się fatalnie, ponieważ wagon zdewastowano.

ThumbnailThumbnailThumbnail

Od roku 1998 przechodził remont, który odbywał się dzięki uprzejmości szefostwa mokotowskiej zajezdni, na której to tramwaj stacjonował. W wyniku wykonanych prac pojazd odzyskał swój fabryczny blask. Pierwsza prezentacja miała miejsce w roku 2001. Od tego czasu sporadycznie można go było spotkać na liniach i wystawach taboru. Niestety nieprzeprowadzane przeglądy kabli wysokiego napięcia doprowadziły do uziemienia wagonu. Dziś wagon stacjonuje na zajezdni „Żoliborz” i oczekuje na remont.

← Konstrukcja

Galeria →

 

Nowości

Popularne

Na skróty

Nasze serwisy





.

Joomla!. XHTML and CSS.

Polityka prywatności

Ta strona wykorzystuje pliki cookie w celu zoptymalizowania jej funkcjonowania.Zobacz polityke prywatnosci.