KMKM Warszawa

140 lat komunikacji w Szczecinie

140 lat komunikacji w Szczecinie

W miniony weekend, 7-8 września 2019 roku, szczecinianie świętowali 140-lecie swojej komunikacji. Wśród przygotowanych atrakcji znalazł się również nasz Chausson. Jak przebiegło wydarzenie i co jeszcze można było zobaczyć? Zachęcamy do lektury.

Oprócz obchodów rocznicy uruchomienia komunikacji miejskiej w Szczecinie, dodatkową okazją, podkreślającą wagę wydarzenia, był fakt mijania 20 lat od powołania Szczecińskich Przedsiębiorstw Autobusowych „Dąbie” i „Klonowica” oraz 10 lat od utworzenia spółki Tramwaje Szczecińskie.

Z tej okazji, przez dwa dni, dla wszystkich „ciekawskich” swoje bramy otwierały zajezdnie „Dąbie”, „Pogodno” i „Klonowica”. W obchody włączyło się również Muzeum Techniki i Komunikacji, znajdujące się na terenie dawnej zajezdni „Niemierzyn”. W tym czasie wejście kosztowało symboliczne 5 zł. Nie zabrakło też atrakcji dla fanów kolei, bowiem uruchomione zostały trzy pociągi specjalne w relacji Szczecin Główny – Police – Szczecin Główny.

Obchody zaczęły się w sobotę na Prawobrzeżu, a dokładnie na terenie zajezdni SPAD. Od godzin porannych dla zwiedzających przygotowana była wystawa taboru – zarówno zabytkowego, jak również najnowszych pojazdów we flocie przewoźnika. Wśród autobusów można było spotkać zabytki należące do Szczecińskiego Towarzystwa Miłośników Komunikacji Miejskiej, polickiego Retro Busa oraz pojawiające się gościnnie pojazdy m.in. z Poznania, Bydgoszczy i Warszawy.

Sporym zainteresowaniem cieszył się nasz Chausson z 1950 roku, który charakteryzuje się prostą konstrukcją tamtych czasów i minimalistycznym wnętrzem. Warto jednak wspomnieć o debiutantach na tego typu imprezach, którymi były mikrobus Lublin w wersji miejskiej, Autosan H6-ZK popularnie zwany więźniarką, czy Jelcz M11 z Muzeum Komunikacji w Paterku.

Odwiedzający zajezdnię mogli liczyć również na inne atrakcje, takie jak pokazy straży pożarnej, pogotowia ratunkowego czy symulacje zderzenia żandarmerii wojskowej. Najmłodsi, oraz nieco starsi, mogli dać upust fantazji i pomalować dwa autobusy niskopodłogowe, w tym jedyny w Polsce egzemplarz najdłuższego solarisa – model Urbino 18,75.

Aby ułatwić mieszkańcom dojazd na wydarzenie uruchomione zostały dwie linie specjalne. Tramwajowa 20 zabierała chętnych z centrum i dowoziła do pętli Turkusowa, skąd w dalszą podróż można było udać się autobusem linii 140.

Punktualnie o godz. 12:30 autobusy ustawiły się w paradnym szyku i wyruszyły w podróż ulicami Szczecina, po drodze mijając m.in. Wały Chrobrego, pl. Rodła i Bramę Portową, ostatecznie dojeżdżając do Dworca Głównego.

Następnego dnia impreza zaczęła się w zajezdni tramwajowej Pogodno. Chętnych na zwiedzanie przywiozły specjalnie uruchomione kursy linii 801 i 802. Na miejscu nie można było się nudzić, bowiem zwiedzającym udostępniono hale zajezdni oraz uruchomiono specjalną linię do pętli przy jeziorze Głębokie.

Oczywiście nie zabrakło wystawy wagonów – od wagonu N z 1954 roku, który kiedyś kursował po Warszawie, po niskopodłogowego Swinga. Największą atrakcją dla dzieci była jednak możliwość wejścia do kabin wagonów by choć przez chwilę poczuć się jak motorniczy.

Stąd, po godz. 12:30, wagony ruszyły jeden za drugim, przez centrum w stronę Krzekowa. Po dojechaniu na miejsce, wszyscy uczestnicy parady mogli udać się specjalną linią autobusową do zajezdni SPAK. Na miejscu zaprezentowano stare autobusy, jak również te najnowsze.

W ramach obchodów 140-lecia, swoje hale otworzyło też Muzeum Techniki i Komunikacji, w którym odwiedzający mogli podziwiać perełki polskiej motoryzacji oraz wycofane i odremontowane pojazdy szczecińskiej komunikacji miejskiej. Wśród nich znajduje się m.in. najstarszy szczeciński tramwaj typu Bremen.

Sporym zainteresowaniem, zwłaszcza najmłodszych, cieszył się też symulator jazdy tramwajem. Mieści się on w kabinie kasowanego kilka lat temu wagonu typu 105Na, którą podłączono do oprogramowania jednego z symulatorów na komputery. Obraz z trasy widoczny jest na zmatowionej przedniej szybie za pomocą rzutnika.

Warto wspomnieć, że część osób z naszego stowarzyszenia, która pełni służby konduktorskie, zdecydowała się wspomóc szczecińskich Kolegów. Można ich było spotkać w wagonach linii 801 i 802 oraz podczas parady.

Dziękujemy za zaproszenie i życzymy kolejnych okazji do komunikacyjnego świętowania w Paryżu Północy.