KMKM Warszawa

4ND #1811

Konstrukcja, służba i remont

Wagon ten jako liniowy nigdy nie jeździł po ulicach Warszawy. Wyprodukowany w chorzowskim Konstalu w 1960 roku, rozpoczął służbę z początkiem 1961 roku w Szczecinie, stacjonując w zajezdni Golęcin z numerem 370. Na przełomie lat 1968/1969 przebudowano go do stanu, w jakim obecnie możemy go podziwiać.

Doczepa została zakupiona ze składek warszawskich miłośników tramwajów i trafiła do Warszawy wraz z dwoma innymi wagonami wiosną 1997 roku. W maju tego samego roku wagon trafił do rejestru zabytków. Otrzymał on numer 1811 z racji tego, że taki numer miała druga doczepa typu 4ND eksploatowana w Warszawie.

Wagon został wyremontowany wraz z wagonem nr 838 latem 1997 i od 1998 roku pojawia się regularnie w obsłudze różnych tramwajowych linii okolicznościowych. Wagon od zakończenia remontu stacjonuje na zajezdni „Mokotów” i do dnia dzisiejszego zazwyczaj można go spotkać w ruchu w parze z wagonem 4NJ nr 838, z którym to tworzy skład prezentujący wygląd wagonów tego typu właściwy dla ich kursowania na przełomie lat osiemdziesiątych i dziewięćdziesiątych.