KMKM Warszawa

Berliet PR100 nr 3873

Konstrukcja

Jelcz Berliet PR100 był przełomowym autobusem w dziejach warszawskiej komunikacji. Gdy po raz pierwszy wyjeżdżał na ulice Warszawy w 1973 roku, był jednym z najnowocześniejszych autobusów w Europie. Budowany na francuskiej licencji, w pełni realizował mit wszechstronnego postępu epoki Gierka. Stał się wręcz jednym z symboli pozornego dobrobytu lat 70. Ogromne dostawy tych pojazdów pozwoliły w warszawskim MZK wycofać z ruchu duże ilości przestarzałych „ogórków” i chaussonów. Niestety, zachwyt nową konstrukcją nie trwał długo. Kres legendy berlieta zbiegł się w czasie z końcem „epoki sukcesu”. Gwoździem do trumny Jelcza PR100 i jego następcy PR110 okazała się zima stulecia, kiedy to wyszła na jaw ich niska trwałość. Berliety pośpiesznie zaczęto zastępować ikarusami, od których były notabene nowocześniejsze. Ostatnie egzemplarze zniknęły z warszawskich ulic w 1984r.