KMKM Warszawa

Berliet PR100 nr 3873

Nasz egzemplarz

Nasz autobus został wyprodukowany w 1980 roku, jako Berliet PR100Mi. Od pojazdów produkowanych w Jelczańskich Zakładach Samochodowych w latach 70. odróżnia go inny typ silnika.  Początkowo służył w przedsiębiorstwie komunikacyjnym SEMTAO we francuskim Orlanie, gdzie nosił numer taborowy 143 i rejestracyjny 4117RN45. W 1991 roku wraz z trzydziestoma innymi pojazdami został podarowany miastu Kraków, gdzie służył na liniach miejskich przedsiębiorstwa KPPU z numerem rejestracyjnym KRE 469C, a następnie KVA 2704. W 2002 roku został przejęty przez PKS w Krakowie i otrzymał numer rejestracyjny KR 1910L. Ostatnim zadaniem przewozowym była obsługa bezpłatnej linii supermarketu Carrefour, którą wykonywał do końca 2004 r. W lutym 2005, dzięki przychylności PKS Kraków, Klubowi Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie udało się nabyć prawdopodobnie ostatniego w kraju Berlieta PR100. Po zakupie autobus samodzielnie pokonał trasę z Krakowa do Warszawy.

Dzięki wsparciu sponsorów w sierpniu 2005 r. przy berliecie ruszyły prace remontowe prowadzone na terenie zajezdni MZA R-13 „Stalowa”. Dzięki zaangażowaniu zaprzyjaźnionych ślusarzy, w szczególności pana Stanisława Adamskiego, udało się jak najbardziej zbliżyć pojazd do licencyjnego oryginału. W grudniu 2005 berliet trafił do Zakładu Naprawy Autobusów T-4, gdzie dzięki uprzejmości MZA został polakierowany w charakterystyczny schemat barw z lat 70. W kwietniu 2006 r. autobus powrócił na teren zajezdni przy ul. Stalowej, gdzie przeprowadzono prace wykończeniowe. Autobus otrzymał numer taborowy 3873, jako kolejny po 3872 – ostatnim dostarczonym do Warszawy Jelczu Berliecie PR100, z 1977 roku.

Premiera autobusu dla szerokiej publiczności nastąpiła 20 maja 2006 roku podczas I Zlotu Ogórków i III Nocy Muzeów. Od tej pory berliet regularnie pojawia się na kolejnych edycjach wyżej wymienionych imprez oraz różnych imprezach autobusowych całym kraju, wożąc pasażerów na specjalnych i liniach okolicznościowych. Autobus wystąpił w programie „Legendy PRL” telewizji TVN Turbo i filmie „Popiełuszko” Rafała Wieczyńskiego, doczekał się również odwzorowania w miniaturze przez wydawnictwo Modelik, które wydało kartonowy model naszego autobusu do sklejania w skali 1:25.

Przy renowacji autobusu staraliśmy się odtworzyć wszelkie możliwe detale charakterystyczne dla autobusów tego typu z pierwszej połowy lat 70. Mimo kilku drobnych odstępstw od oryginału wymuszonych swoim nowszym wiekiem, autobus stanowi jedyny w swoim rodzaju dokument epoki Gierka, świetnie oddający jej złoty początek i dramatyczny krach.

Historia przydziałówOkresNr taborowy
SEMTAO Orlean Saint-Jean-de-Braye1980-1991143
KPPU Kraków1991-2003825
PKS Kraków2003-2005K00080
Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie2005-teraz3873