KMKM Warszawa

Ikarus 260.73A nr 6306

Historia

Pierwsze Ikarusy 260 trafiły na stołeczne ulicy w grudniu 1981 roku dwa dni przed wprowadzeniem stanu wojennego. Autobusy te od razu zdobywają uznanie i przez najbliższe cztery lata szeregi MZK zasiliło prawie 1000szt. węgierskich solówek… Więcej na ten temat przeczytacie Państwo w opisie naszego Ikarusa 260.04 #289.

W nowej rzeczywistości gospodarczej i politycznej, gdy wobec braku centralnych dostaw miasto i MZK musiały same finansować zakupy nowego taboru, produkty węgierskiej firmy były najatrakcyjniejsze cenowo. Wobec otwarcia bloku wschodniego na świat zacofani technologicznie producenci motoryzacyjni z branży autobusowej musieli dokonać modernizacji swoich wyrobów, aby dostosować je do ówczesnego poziomu rozwoju techniki. Tym sposobem zdecydowano się na zakup Ikarusów 260.73A. Od starych 260-tek wyróżniały się nowym silnikiem RABA D10 o mocy 205 KM, automatyczną skrzynią biegów ZF Ecomat i turbodoładowaniem, a z zewnątrz: nowym malowaniem żółto-czerwonym (w proporcjach 1:1), dwuskrzydłowymi drzwiami, wąską listwą gumową i wystającymi kołpakami. Układ siedzeń był nieco odmienny od wcześniejszych modeli, zmieniono także system ogrzewania, jednak kabina pozostała bez zmian. Ściany wewnętrzne były pomalowane na biało, podobnie jak i wewnętrzne strony drzwi. W 1993 roku zmontowano na zajezdni R-13 „Stalowa” 60 sztuk takich pojazdów. Z powodu długotrwałej procedury homologacji gotowe do ruchu autobusy musiały czekać w zajezdniach kilka miesięcy. Wreszcie od stycznia do maja 1994 r. 60 nowych autobusów sukcesywnie zostało wprowadzonych do eksploatacji.

Na początku 1995 roku zmontowano 24 następne ikarusy 260.73A, tym razem w barwach współczesnych. Dziesięć sztuk dla „Ostrobramskiej” wyposażono w skrzynie biegów Voith Diwa. Wystrój wnętrza uległ modyfikacji. Zamontowano wykładzinę antypoślizgową, nowe laminaty, nowe ramy okienne, żółte poręcze itp.

Seria 64xx była ostatnią dostawą ikarusów 260 do Warszawy. Od 1999 roku przeprowadzane były naprawy główne ikarusów 260.73A, w czasie których otrzymywały nowe malowanie. W niektórych zmodyfikowany został wystrój wnętrza m.in poprzez zmianę oświetlenia na jarzeniowe. Kasacje autobusów tej seri rozpoczął wóz 6476 na początku 2009 roku. Ostatnie egzemplarze, które dotrwały do oficjalnego wycofania ikarusów w listopadzie 2013 zachowano lub sprzedano.