KMKM Warszawa

Ikarus 405.01 nr 6454

Nasz Ikarus

W czerwcu 2002 roku warszawskie ikarusy 405 po raz ostatni wyjechały na linię 308. W lipcu trzy 405-tki zostały sprzedane radomskiej firmie ITS, która następnie wysłała je za wschodnią granicę. We wrześniu 2002 roku pozostałe dwa Ikarusy 405 zostały przekazane: Muzeum Motoryzacji w Otrębusach (#6451) i kolekcji zabytkowych autobusów Towarzystwa Miłośników Miasta Bydgoszczy (#6454). Przez następne lata oba egzemplarze powoli popadały w zapomnienie.

Szczęście uśmiechnęło się do drugiego z nich pod koniec 2010 roku. Dzięki zapałowi kilku członków naszego stowarzyszenia udało się nam pozyskać od TMMB autobus o dawnym numerze taborowym 6454. 11 lutego 2011 roku „Knypek” po ponad 8 latach nieobecności powrócił do Warszawy i zajął miejsce w swoim nowym domu, na naszym placu postojowym w zajezdni MZA przy ul. Ostrobramskiej. W tym miejscu należą się podziękowania firmie BTS, która zaoferowała przystępną cenę za przeholowanie pojazdu do Warszawy.

Remont „knypka” rozpoczął się na początku 2013 roku i z przerwami prowadzony był przez kolejne trzy lata. W jego trakcie, ze względu na długi czas odstawki pojazdu, przejrzane i przywrócone do pełnej sprawności zostały praktycznie wszystkie instalacje i podzespoły. Prace objęły również podwozie i nadwozie autobusu. Po naprawach elementów z blachy oraz tworzyw sztucznych położony został nowy lakier. Najmniej zmian póki co miało miejsce we wnętrzu autobusu, które to zostało jedynie gruntownie wyczyszczone. Nie należy jednak traktować tego jako wadę lub niedopatrzenie. Z uwagi na krótką i niezbyt intensywną eksploatację na liniach oraz brak jakichkolwiek ingerencji w okresie odstawki, wnętrze “knypka” prezentuje niesamowicie wysoki stopień zachowania i ciężkiej do podrobienia autentyczności. Dzięki napisom z nieistniejącej od kilkunastu lat zajezdni “Inflancka” czy naklejkom informacyjnym Zarządu Transportu Miejskiego, m.in o pierwszych warszawskich kartach miejskich, możemy przez chwilę poczuć się jakbyśmy w 2001 roku wsiadali do linii 308 lub wyjazdowego kursu 170 na Elsnerów.

Po przeprowadzonej renowacji 6454 został zaprezentowany szerszej publiczności w październiku 2016 roku na targach Transexpo w Kielcach. Od tej pory funkcjonuje w naszej kolekcji jako czynny zabytek, podobnie jak nasz Ikarus 411 #6550, dokumentujący ciekawy okres transformacji warszawskiej komunikacji w początkach III RP.

Pod koniec 2016 roku pojazd otrzymał zabytkowe tablice rejestracyjne – WK 51V.

W 2023 roku stara przeciekająca chłodnica oleju skrzyni biegów została zastąpiona nową – wprost od wycofanych braci z budapesztańskiego BKV. Naprawiony został również przedni zderzak.

W listopadzie 2023 roku autobus wziął udział w wystawie z okazji 10-lecia wycofania Ikarusów z Warszawy. Był wtedy – obok modeli 411.08 i 435.05D – jednym z trzech reprezentantów pojazdów serii 400, ale jako jedyny z nich obsłużył specjalną linię 410.

Historia przydziałówOkresNr taborowy
MZA Warszawa – zakład Inflancka1994 – 20026454
Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy2002 – 20116454
Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie2011 – teraz6454