KMKM Warszawa

Ikarus 435.05D nr 1501

Nasz Ikarus

Nasz Ikarus 435.05D został wyprodukowany w 1993 roku w Budapeszcie. Do Polski wysłany został w częściach i zmontowany w Zakładzie Naprawy Autobusów w Biskupicach. Wyposażony jest w silnik MAN D2856 LUH 05 i automatyczną skrzynię biegów Voith. Całą swoją karierę liniową spędził w Poznaniu, gdzie został wpisany na stan 14.04.1994 roku. Szybko otrzymał tam przydomek „Białej Damy” m.in. ze względu na swą odmienną kolorystykę.

W 2006 roku wóz „awansował” do roli autobusu podmiejskiego, przez co często można go było spotkać w obsłudze linii 188 łączącej Osiedle Sobieskiego z Przebędowem. Po oficjalnym pożegnaniu autobusów tej marki przez stolicę Wielkopolski w 2010 roku, jako ostatni autobus bez niskiej podłogi, skierowano go do obsługi linii nocnych.

Po raz ostatni #1951 wyjechał liniowo w Poznaniu 22 czerwca 2013 roku, kiedy to został specjalnie skierowany na linię turystyczną 100. Następnego dnia „pchacz”, już jako własność KMKM, przy pomocy zaprzyjaźnionej grupy pasjonatów zrzeszonych w serwisie CzerwonyIkarus.com udał się do tymczasowego domu – łódzkiej zajezdni Brus.

Do Warszawy przyjechał w maju 2015 roku. Niemal od razu rozpoczęły się prace przywracające pełną sprawność, mające na celu przygotować wóz do prezentacji podczas wrześniowych Dni Transportu Publicznego. Przy okazji prac przy autobusie okazało się, że cały czas pod malowaniem “moskiewskim” ukrywają się barwy warszawskie.

Historia przydziałówOkresNr taborowy
MPK Poznań – zakład Warszawska1993 – 20061501
MPK Poznań – zakład Warszawska2006 – 20131951
Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie2013 – teraz1501