KMKM Warszawa

→ 10-lecie wycofania Ikarusów z Warszawy

18/11/2023 – wystawa, specjalna linia

Grafika przewodnia wydarzenia: autobus Ikarus 280.
》Wydarzenie już się odbyło. Zobacz relację
10 lat temu pożegnaliśmy Ikarusy serii 200 – legendy warszawskich ulic, które służyły stolicy aż 35 lat. W tym roku, w dziesięciolecie ich wycofania, na ulice wyjedzie linia obsługiwana lewarami, bizonem i automatami. Wcześniej na chętnych będzie czekała także wystawa.

1978 rok. Papieżem zostaje Polak, Wanda Rutkiewicz zdobywa Mount Everest, a FSO zaczyna seryjną produkcję Poloneza. Warszawa staje przed trudnym wyborem: w stolicy testowane są dwa przegubowe autobusy dwóch różnych marek – zachodnioniemiecki MAN i węgierski Ikarus. Oba sprawują się dobrze, są chwalone przez kierowców. Oba także biorą udział we wspólnej kolizji, w wyniku której konieczne jest ściągnięcie części z macierzystych fabryk. O wyborze Ikarusa jako producenta pierwszego seryjnego autobusu przegubowego dla Warszawy wbrew pozorom nie decyduje to, że zamówione do niego części dotarły szybciej, lecz prosta konstrukcja i – co ważniejsze – dobra współpraca gospodarcza Polski z innym krajem bloku wschodniego: Węgierską Republiką Ludową. Co także istotne, starzy mechanicy znają już Ikarusa – Warszawa eksploatowała ponad 150 sztuk modelu 620 w latach 60. Nic jeszcze nie zwiastuje, że zadomowią się one w stolicy na przeszło 30 lat.

Przez Warszawę przewinęło się prawie 3,5 tysiąca Ikarusów. Były symbolem stolicy, nieodłącznym elementem każdego ujęcia tętniącego życiem miasta. Swoją karierę zaczęły zimą stulecia. W różnych malowaniach, z różnym wyposażeniem, od początku transformacji z reklamami na burtach. Proces zastępowania tych autobusów innymi, nowocześniejszymi trwał latami. W 2012 roku zakończono obsługę „lewarków” – pojazdów z manualną skrzynią biegów. Ostatnie autobusy marki Ikarus wycofano w grudniu 2013 roku, wspominając ich wieloletnią służbę paradą autobusów przez ulice Warszawy. Autobusy dzięki swojej powszechności, a także prostej i nieskomplikowanej konstrukcji pozwalającej na wieloletnią eksploatację zyskały wśród mieszkańców i mieszkanek stolicy miano legendy.

Wystawa legend

Kiedy: 18/11/2023, 10:00-13:00
Gdzie: ul. Włościańska 52, plac postojowy MZA, wejście bramą od ul. Kłodawskiej.
Dojazd: W pobliżu stacja metra Marymont (M1) oraz parking P+R, zachęcamy do skorzystania z transportu publicznego. Dla chętnych dojazd także rowerem Veturilo, stacja w pobliżu metra.
Wstęp wolny, teren dostępny dla osób o ograniczonej sprawności fizycznej.

W sobotę 18 listopada, w dawnym motoryzacyjnym sercu Warszawy stanie obok siebie kilkanaście różnych Ikarusów – nie tylko tych z warszawskim rodowodem. To doskonała okazja, by poczuć klimat dawnych lat i usiąść za kierownicą „lewarka”, „knypka” czy niebieskiego PKSu. Do kupienia będą także malowane szablonami tablice liniowe, rodem z lat 70. i 80. To będzie prawdziwe święto Ikarusa!

410 z Targówka na Marymont

Kiedy: 18/11/2023, ramowo 12:00-19:00
Trasa:
Metro Marymont – ks. Popiełuszki – Krasińskiego – pl. Wilsona – Krasińskiego – Wybrzeże Gdyńskie – Krajewskiego – Zakroczymska – Konwiktorska – Bonifraterska (powrót: Międzyparkowa – Szymanowska – Zakroczymska – Wenedów) – Miodowa – Krakowskie Przedmieście – pl. Piłsudskiego (powrót: pl. Bankowy – Senatorska) – Trasa W-Z – most Śląsko-Dąbrowski – dw. Wileński – Wileńska – Inżynierska – 11 listopada (powrót: Ratuszowa) – rondo Żaba – św. Wincentego – Kołowa – Ossowskiego – Handlowa – Unicka – Trocka – Metro Trocka
Wstęp wolny, pojazdy wysokopodłogowe, w miarę możliwości pomoc we wsiadaniu postara się zapewnić obsługa konduktorska.

Po zakończeniu wystawy, Ikarusy zaczną obsługiwać specjalną linię autobusową 410, która połączy Marymont z Targówkiem Mieszkaniowym. Autobusy zatrzymają się między innymi przy placu Wilsona, placu Zamkowym, metrze Ratusz, dworcu Wileńskim, rondzie Żaba i metrze Trocka. Linia kursować będzie co 10 minut.

sobota, 18 listopadaMetro Marymont 12
》Metro Trocka
Metro Trocka 07
》Metro Marymont
410/1
Ikarus 280.26 nr 2600
KMKM Warszawa
12:20
14:50
17:20
13:30
16:00
18:30
410/2
Ikarus 280.26 nr 34260
MPK Kraków
12:30
15:00
17:30
13:40
16:10
18:40
410/3
Ikarus 260.04 nr 3869
Śląski Ikarus (SimKol)
12:40
15:10
17:40
13:50
16:20
18:50
410/4
Ikarus 280.49 nr BPO-463
WPK Katowice
12:50
15:20
17:50
14:00
16:30
19:00
410/5
Ikarus 280.26 nr 1976
MPK Lublin
13:00
15:30
18:00
14:10
16:40
19:10
410/6
Ikarus 280.37 nr 6954
MZA Warszawa
13:10
15:40
18:15
14:20
16:50
410/7
Ikarus 260.73A nr 6905
MZA Warszawa
13:20
15:50
14:30
17:00
410/8
Ikarus 260.73A nr 6332
ikarus260.pl
13:30
16:00
14:40
17:10
410/9
Ikarus 280.33 nr 3452
Czerwony Ikarus Łódź
13:40
16:10
12:20
14:50
17:20
410/10
Ikarus 280.02 PKS
KMKM Warszawa
13:50
16:20
12:30
15:00
17:40
410/11
Ikarus 260.73A nr 6930
MZA Warszawa
14:00
16:30
18:30
12:40
15:10
17:30
410/12
Ikarus 280.70E nr 5320
KSTM Wrocław
14:10
16:40
12:50
15:20
17:50
410/13
Ikarus 260.73A nr 6306
KMKM Warszawa
14:20
16:50
13:00
15:30
18:00
410/14
Ikarus 280.17 nr 3935
KSTM Wrocław
12:00
14:30
17:00
13:10
15:40
18:10
410/15
Ikarus 260.04 nr 289
KMKM Warszawa
12:10
14:40
17:10
13:20
15:50
18:20
Na telefonie przesuń w lewo, aby zobaczyć dalszą część tabeli.

Organizatorem wydarzenia 10-lecie wycofania Ikarusów z Warszawy
jest Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie
we współpracy z Zarządem Transportu MiejskiegoMiejskimi Zakładami Autobusowymi.

Paczka prasowa / kontakt dla mediów: kontakt@kmkm.waw.pl lub tel. 602 575 815