18/11/2023 – wystawa, specjalna linia

》Wydarzenie już się odbyło. Zobacz relację
10 lat temu pożegnaliśmy Ikarusy serii 200 – legendy warszawskich ulic, które służyły stolicy aż 35 lat. W tym roku, w dziesięciolecie ich wycofania, na ulice wyjedzie linia obsługiwana lewarami, bizonem i automatami. Wcześniej na chętnych będzie czekała także wystawa.
1978 rok. Papieżem zostaje Polak, Wanda Rutkiewicz zdobywa Mount Everest, a FSO zaczyna seryjną produkcję Poloneza. Warszawa staje przed trudnym wyborem: w stolicy testowane są dwa przegubowe autobusy dwóch różnych marek – zachodnioniemiecki MAN i węgierski Ikarus. Oba sprawują się dobrze, są chwalone przez kierowców. Oba także biorą udział we wspólnej kolizji, w wyniku której konieczne jest ściągnięcie części z macierzystych fabryk. O wyborze Ikarusa jako producenta pierwszego seryjnego autobusu przegubowego dla Warszawy wbrew pozorom nie decyduje to, że zamówione do niego części dotarły szybciej, lecz prosta konstrukcja i – co ważniejsze – dobra współpraca gospodarcza Polski z innym krajem bloku wschodniego: Węgierską Republiką Ludową. Co także istotne, starzy mechanicy znają już Ikarusa – Warszawa eksploatowała ponad 150 sztuk modelu 620 w latach 60. Nic jeszcze nie zwiastuje, że zadomowią się one w stolicy na przeszło 30 lat.
Przez Warszawę przewinęło się prawie 3,5 tysiąca Ikarusów. Były symbolem stolicy, nieodłącznym elementem każdego ujęcia tętniącego życiem miasta. Swoją karierę zaczęły zimą stulecia. W różnych malowaniach, z różnym wyposażeniem, od początku transformacji z reklamami na burtach. Proces zastępowania tych autobusów innymi, nowocześniejszymi trwał latami. W 2012 roku zakończono obsługę „lewarków” – pojazdów z manualną skrzynią biegów. Ostatnie autobusy marki Ikarus wycofano w grudniu 2013 roku, wspominając ich wieloletnią służbę paradą autobusów przez ulice Warszawy. Autobusy dzięki swojej powszechności, a także prostej i nieskomplikowanej konstrukcji pozwalającej na wieloletnią eksploatację zyskały wśród mieszkańców i mieszkanek stolicy miano legendy.
Wystawa legend
Kiedy: 18/11/2023, 10:00-13:00
Gdzie: ul. Włościańska 52, plac postojowy MZA, wejście bramą od ul. Kłodawskiej.
Dojazd: W pobliżu stacja metra Marymont (M1) oraz parking P+R, zachęcamy do skorzystania z transportu publicznego. Dla chętnych dojazd także rowerem Veturilo, stacja w pobliżu metra.
Wstęp wolny, teren dostępny dla osób o ograniczonej sprawności fizycznej.
W sobotę 18 listopada, w dawnym motoryzacyjnym sercu Warszawy stanie obok siebie kilkanaście różnych Ikarusów – nie tylko tych z warszawskim rodowodem. To doskonała okazja, by poczuć klimat dawnych lat i usiąść za kierownicą „lewarka”, „knypka” czy niebieskiego PKSu. Do kupienia będą także malowane szablonami tablice liniowe, rodem z lat 70. i 80. To będzie prawdziwe święto Ikarusa!
410 z Targówka na Marymont
Kiedy: 18/11/2023, ramowo 12:00-19:00
Trasa: Metro Marymont – ks. Popiełuszki – Krasińskiego – pl. Wilsona – Krasińskiego – Wybrzeże Gdyńskie – Krajewskiego – Zakroczymska – Konwiktorska – Bonifraterska (powrót: Międzyparkowa – Szymanowska – Zakroczymska – Wenedów) – Miodowa – Krakowskie Przedmieście – pl. Piłsudskiego (powrót: pl. Bankowy – Senatorska) – Trasa W-Z – most Śląsko-Dąbrowski – dw. Wileński – Wileńska – Inżynierska – 11 listopada (powrót: Ratuszowa) – rondo Żaba – św. Wincentego – Kołowa – Ossowskiego – Handlowa – Unicka – Trocka – Metro Trocka
Wstęp wolny, pojazdy wysokopodłogowe, w miarę możliwości pomoc we wsiadaniu postara się zapewnić obsługa konduktorska.
Po zakończeniu wystawy, Ikarusy zaczną obsługiwać specjalną linię autobusową 410, która połączy Marymont z Targówkiem Mieszkaniowym. Autobusy zatrzymają się między innymi przy placu Wilsona, placu Zamkowym, metrze Ratusz, dworcu Wileńskim, rondzie Żaba i metrze Trocka. Linia kursować będzie co 10 minut.

sobota, 18 listopada | Metro Marymont 12 》Metro Trocka | Metro Trocka 07 》Metro Marymont |
410/1 Ikarus 280.26 nr 2600 KMKM Warszawa | 12:20 14:50 17:20 | 13:30 16:00 18:30 |
410/2 Ikarus 280.26 nr 34260 MPK Kraków | 12:30 15:00 17:30 | 13:40 16:10 18:40 |
410/3 Ikarus 260.04 nr 3869 Śląski Ikarus (SimKol) | 12:40 15:10 17:40 | 13:50 16:20 18:50 |
410/4 Ikarus 280.49 nr BPO-463 WPK Katowice | 12:50 15:20 17:50 | 14:00 16:30 19:00 |
410/5 Ikarus 280.26 nr 1976 MPK Lublin | 13:00 15:30 18:00 | 14:10 16:40 19:10 |
410/6 Ikarus 280.37 nr 6954 MZA Warszawa | 13:10 15:40 18:15 | 14:20 16:50 |
410/7 Ikarus 260.73A nr 6905 MZA Warszawa | 13:20 15:50 | 14:30 17:00 |
410/8 Ikarus 260.73A nr 6332 ikarus260.pl | 13:30 16:00 | 14:40 17:10 |
410/9 Ikarus 280.33 nr 3452 Czerwony Ikarus Łódź | 13:40 16:10 | 12:20 14:50 17:20 |
410/10 Ikarus 280.02 PKS KMKM Warszawa | 13:50 16:20 | 12:30 15:00 17:40 |
410/11 Ikarus 260.73A nr 6930 MZA Warszawa | 14:00 16:30 18:30 | 12:40 15:10 17:30 |
410/12 Ikarus 280.70E nr 5320 KSTM Wrocław | 14:10 16:40 | 12:50 15:20 17:50 |
410/13 Ikarus 260.73A nr 6306 KMKM Warszawa | 14:20 16:50 | 13:00 15:30 18:00 |
410/14 Ikarus 280.17 nr 3935 KSTM Wrocław | 12:00 14:30 17:00 | 13:10 15:40 18:10 |
410/15 Ikarus 260.04 nr 289 KMKM Warszawa | 12:10 14:40 17:10 | 13:20 15:50 18:20 |
Organizatorem wydarzenia 10-lecie wycofania Ikarusów z Warszawy
jest Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie
we współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego i Miejskimi Zakładami Autobusowymi.

Paczka prasowa / kontakt dla mediów: kontakt@kmkm.waw.pl lub tel. 602 575 815