M11 w Warszawie
Pierwsze Jelcze M11 trafiły do Warszawy w 1993 r. za sprawą przewoźnika Tandem. Do wygranego przetargu na obsługę linii 132 zakupił on używanego miga z byłego WPK Nowy Sącz. Otrzymał on numer A253. W następnych latach w tej firmie pojawiły się wozy A254, A256 oraz A257 (odpowiednio ex. PKS Racibórz, MZK Piła i MPK Włocławek). Skierowano je na linie 132 i 153. Pierwsi ajenci warszawskiego ZTMu nie wyróżniali się wysokim poziomem świadczonych usług. Nierzadko na linii 153 brygada szczytowa w ogóle nie wyjeżdżała, a ze zwiększoną częstotliwością kursował jedyny wóz całodzienny jeżdżący w kółko z zawrotną szybkością.
W 1994 r. firma Rapid-Bus wprowadziła kolejne M11-stki na stołeczne ulice. W sumie w latach 1994 – 2001 eksploatowała ona 22 szt. pochodzące z MZK Ostrowiec Świętokrzyski, MPK Kraków, WPK Katowice, MZK Kędzierzyn-Koźle, WPK Jelenia Góra, MKS Mielec oraz WPK Nowy Sącz. Autobusy otrzymały numery z zakresu A2xx.
Można je było spotkać m. in. na liniach 104, 113, 140, 152, 373, 701 i 712. Część z nich została poddana modernizacji w KZNS Solec Kujawski polegającej na wymianie skrzyni biegów na automatyczną oraz na zmianie elementów przedniej i tylnej ściany na wykonane z tworzywa. Co ciekawe, po zakończeniu eksploatacji niektóre wozy zostały odsprzedane do rosyjskiego miasta Tambów, gdzie jeździły nawet do 2015 r.
Innymi firmami eksploatującymi migi były PKS Grodzisk Mazowiecki i PKS Piaseczno. Ten pierwszy użytkował w latach 1994 – 2001 11 szt., którym nadano numery A501-A512. Były do spotkania na liniach 129, 177, 713 i 714.
Natomiast PKS Piaseczno posiadał tylko 2 szt. Jelczy M11 (linie 108, 173, 187 i 702). Pozostałe autobusy były Jelczami L11, czyli bliźniaczym modelem podmiejskim.
Ponadto, Jelcze M11 były częstym widokiem jeszcze do ok. 2007 r. na liniach hipermarketowych, prywatnych podmiejskich i przewozach pracowniczych.
Odrębną historię miało 5 migów o numerach 90-94 z MZA Warszawa. Powstały one
w wyniku przebudowy z modelu L11/2, aby dostosować je do obsługi linii miejskich.
Po remoncie wykonanym w 1996 r. w zakładzie T-4 przy ul. Włościańskiej, Jelcze otrzymały środkowe drzwi, żółto-czerwone barwy, fotele, laminaty, oświetlenie, kabinę i poręcze pochodzące z Ikarusów 260, a także most napędowy starszego typu Raba 018. Zmieniono oznaczenie na M11. Tak przebudowane pojazdy trafiły do zajezdni
R-5 Inflancka i do 2003 r. obsługiwały wszystkie linie przeznaczone na tabor MAXI z tej zajezdni.
Warszawski zabytek
Nasz egzemplarz został wyprodukowany w 1987 r. i trafił do PGKiM Sochaczew (obecnie ZKM Sochaczew) w partii ok. 12 szt. tego modelu. Otrzymał numer rejestracyjny SKA 154Z. Od 1994 r. przez kolejne lata kursował z numerem SNB 6694, kilka miesięcy przed wycofaniem z eksploatacji stracił czarne tablice na rzecz nowego numeru WSC YE02. Pierwszy i jedyny kapitalny remont został przeprowadzony w 1994 r. w fabryce w Jelczu – Laskowicach. W kolejnych latach eksploatacji przeszedł naprawy wykonane w warsztacie ZKM Sochaczew polegające na wymianie poszycia na aluminiowe, zmianie tapicerki siedzeń na materiałową, przemalowaniu w barwy żółto-zielone, a następnie żółto-niebieskie.
Autobus pozostawał w eksploatacji w Sochaczewie do sierpnia 2016 r. Po zakupie
2 używanych Solbusów B9,5 ZKM podjął decyzję o wycofaniu 3 Jelczy M11 i ogłosił przetarg na ich sprzedaż. W grudniu 2016 r. został odkupiony przez miłośników
zrzeszonych w KMKM Warszawa.
Po zakupie prace polegały na zerwaniu reklamy, uzupełnieniu ubytków powłoki lakierniczej, odmalowaniu schodów i poręczy, wymianie kilku skorodowanych profili podwozia oraz wymianie akumulatorów i opon. Autobus został wpisany do ewidencji ruchomych zabytków techniki, przeszedł pozytywnie badanie techniczne i otrzymał zabytkowy numer rejestracyjny WJ 75S. Z biegiem czasu ujawniła się konieczność wymiany kolejnych części, m. in. skrzyni biegów i prawej przedniej piasty koła. Elementy udało się pozyskać z wycofanego lubelskiego miga #2068.
Do tej pory autobus kilkukrotnie brał udział w m. in. obsłudze Nocy Muzeów, Dni Transportu Publicznego czy też finału WOŚP. W sierpniu 2019 r. rozpoczął się remont kapitalny Jelcza, mający na celu przywrócenie autobusu do stanu z 1987 r.
Historia przydziału | Okres | Nr taborowy |
---|---|---|
ZKM Sochaczew | 1988 – 2016 | brak |
Inicjatywa “Zabytkowy Jelcz”, Warszawa | 2016 – 2019 | 95 |
Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie | 2019 – teraz | 95 |