KMKM Warszawa

Lw #541

Konstrukcja, służba i remont

Wagon nr 541 pełnił służbę we Wrocławiu pod numerem 1024, a więc pochodził z pierwszej dostawy tychże wagonów – czyli z roku 1925. Zakończenie II wojny światowej odbiło swoje piętno na Wrocławiu, który został znacznie zniszczony wraz z infrastrukturą komunikacyjną. Aby móc uruchomić tramwaje uciekano się do odbudowy jednego pojazdu z wykorzystaniem 2-3 innych stąd nie ma pewności, że powojenny wagon numer 1024 jest tym samym wagonem, co przed wojną. Wagon służył wrocławianom w ruchu pasażerskim do 1973 roku. Następnie stał się wagonem roboczym z numerem taborowym G-020. Na początku lat 90-tych wagon zakończył swoją karierę i został odstawiony.

W roku 1995 rozpoczęto w Warszawie tworzenie kolekcji wagonów historycznych Tramwajów Warszawskich. Wrocławskie MPK wyszło wówczas z propozycją podarowania jednego z odstawionych wagonów gospodarczych na cele tejże kolekcji. Po wizycie we Wrocławiu, dokonano wyboru wagonu, który miał trafić do Warszawy, był to wóz G-020.

Pojazd przybył do Warszawy 5 stycznia 1996 roku. Był to pierwszy tramwaj pozyskany do kolekcji spoza Warszawy. Nadano mu numer taborowy 526 (tak jak pierwszy wagon z serii Lw, służący w Warszawie w latach 1949 – 1962). Przy pomocy wagonu 13N nr 660 został on przetransportowany na teren zajezdni „Żoliborz”, gdzie odstawiony na boczny tor oczekiwał na lepsze czasy – a te nadeszły w 2001 roku. Dzięki sponsorowi – firmie Alstom-Konstal – wagon trafił do remontu w krakowskim MZNT. Remont polegał na odbudowie całego nadwozia na podstawie oryginalnej kratownicy, wyposażenie elektryczne zamontowano identyczne, jak w wagonach serii N. Pod sufitami obu pomostów zamocowano oryginalne drewniane poręcze – jedyne co przejęto (poza ramą podwozia) ze starego wagonu. Wagon uzyskał wygląd z czasów eksploatacji w Warszawie. W trakcie remontu zmieniono numer wagonu na 541 – był to kolejny numer z zakresu numeracji dla tychże wagonów (wiążę to się z faktem, iż wagon ten nie kursował liniowo po Warszawie). Po raz pierwszy po remoncie wagon zaprezentowano dziennikarzom podczas prezentacji wagonów typu 105N2k/2000 (popularne delfiny), których to właśnie rozpoczynała się eksploatacja. Wraz ze składem 2076+2077 wagon nr 541 odbył pokazowy przejazd do pętli przy cmentarzu wolskim i z powrotem. Dla mieszkańców wagon zaprezentowano kilka dni później. W dniu 7 kwietnia 2001 r. wraz z wagonami N/607 i 102Na/42 wziął udział w obchodach 93. rocznicy elektryfikacji tramwajów.

Obecnie wagon znajduje się na stanie zajezdni mokotowskiej. Z rzadka pojawia się na liniach okolicznościowych za to zawsze uświetnia imprezy stacjonarne jak np. Noc Muzeów czy Dni Transportu Publicznego.