KMKM Warszawa

N #734

Konstrukcja, służba i remont

Wagon ten nigdy nie jeździł jako tramwaj liniowy po Warszawie. Wyprodukowany w 1952 roku rozpoczął on swoje kursowanie w WPK Katowice z numerem 972. W czerwcu 1966 r. przestał wozić pasażerów i przemianowany został na wóz nauki jazdy nr 19. W tej roli kursował do 1986 roku, z kolei 5 lat później powierzono mu rolę pojazdu gospodarczego z nowym numerem 128R.

W roku 1996 wagon zakupiony został przez Tramwaje Warszawskie. Trafił on do Miejskiego Zakładu Naprawy Tramwajów w Krakowie, gdzie przeszedł kompleksowy remont (sponsorem remontu był chorzowski Konstal). Z racji tego, że jest to przedstawiciel trzeciej generacji wagonów typu N otrzymał on numer taborowy 674 – taki, jaki w Warszawie miał pierwszy wagon tej generacji „eNek”. W międzyczasie, w maju 1997 roku tramwaj wpisano do rejestru zabytków.

Po wykonanym remoncie wagon wiosną 1998 r. dotarł do Warszawy, gdzie został po raz pierwszy udostępniony dla pasażerów w trakcie obchodów dziewięćdziesięciolecia uruchomienia tramwajów elektrycznych w Warszawie. Od tego czasu regularnie pojawia się na liniach okolicznościowych.

W 2018 roku została podjęta decyzja o zmianie numeru taborowego z 674 na 734. Była ona podyktowana faktem, iż wagon bardziej przypomina serię “eNek” przeznaczonych dla GOPu, a nie Warszawy. Jednak w Warszawie pojawiła się jedna seria przypominająca ten pojazd. Były to wagony, których numery zaczynały się od 733. Wybór padł na 734 ze względu na “nawiązanie” ostatniej cyfry do starego oznaczenia.