KMKM Warszawa

→ Setka, Tetka i tramwaj z Krakowa

Warszawskie Linie Turystyczne ruszają pełną parą. Na tory wyjadą zabytkowe tramwaje linii „T”, w tym przegubowiec z Krakowa. Na linii 100 pojawią się dodatkowe autobusy.

Warszawskie Linie Turystyczne kursują już od początku maja. Pasażerowie i pasażerki mają do wyboru wiele atrakcji. Przez najważniejsze miejsca stolicy przejeżdżają zabytkowe autobusy linii 100, dowożąc między innymi do Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum POLIN, ZOO czy nad Wisłę. Na sentymentalną wycieczkę wagonami z lat 60, 70 i 80 zabiera linia tramwajowa 36. W soboty na przejażdżkę zaprasza piaseczyńska wąskotorówka, do której dowozi zabytkowy autobus linii 51. Dwa brzegi rzeki łączą trzy promy – „Wilga”, „Pliszka” i „Słonka”, a do Serocka pływa statek „Zefir”.

Tetka na torach

To nie wszystko – w najbliższy weekend 22-23 czerwca do oferty dołączy linia tramwajowa T. Kursując nieprzerwanie od 1996 roku, łączy najciekawsze turystyczne miejsca stolicy. Z jej okien można zobaczyć między innymi Pałac Kultury i Nauki, Muzeum Narodowe, Stadion Narodowy, Pragę i Stare Miasto. „Tetka” trasę tradycyjnie rozpocznie i zakończy w samym sercu Ochoty – na placu Narutowicza. Obsłużą ją wagony z lat 40. i 50. XX wieku: „berlinki” i „enki”.

→ Kliknij, aby poznać szczegóły i rozkład jazdy linii T

Gość z Krakowa

To już drugi rok, kiedy Warszawa przyłącza się do wymiany wagonów historycznych z MPK S.A. w Krakowie. W efekcie „na wakacje” do stolicy przyjechał wagon typu GT6, a w zamian do Krakowa trafił 13N nr 503.

Pierwsze wagony typu GT6 pojawiły się w Krakowie pod koniec 1994 roku. Sprowadzone zostały z zaprzyjaźnionej niemieckiej Norymbergi. Wyprodukowane w latach 1962-1966 sześcioosiowe przegubowce po sprowadzeniu nad Wisłę zostały przystosowane ich do polskich warunków, m.in. przez zamontowanie zewnętrznych lusterek oraz zmiany w oświetleniu. Pierwsze sztuki wyjechały na trasy na początku 1995 roku, a w ramach dostaw, do 2004 roku sprowadzono łącznie 48 wagonów.

Tak zwane „helmuty” (choć przez krakowskich miłośników nazywane inaczej), podobnie jak „parówki” w Warszawie, jeździły po krakowskich torowiskach do końca 2012 roku. Ostatni kurs liniowy odbył się 18 grudnia na linii 23, a oficjalne pożegnanie miało miejsce 15 stycznia 2013 roku na linii 2.

Tramwaj, który gości w Warszawie to ostatni ze sprowadzonych do Krakowa. Wyprodukowany w 1965 roku, wyposażony w ponad 130 miejsc, z czego aż 42 siedzące. W miejsce norymberskiego numeru bocznego otrzymał krakowski 187 – po najstarszym GT6, który został skasowany po wypadku. Cały czas kursował pomalowany w oryginalne barwy przewoźnika VAG Nürnberg, a od września 2010 roku posiada status zabytkowego.

Wagon kursować będzie w obsłudze linii T i linii 36. Tą pierwszą obsłuży w każdy weekend, tą drugą – w zaplanowanych terminach w dni powszednie. Szczegóły publikowane będą w zakładce Warszawskie Linie Turystyczne na naszej stronie internetowej.

Warto wspomnieć, że w ramach wymiany do Krakowa trafił również przegubowiec 102Na nr 71 z Poznania, zaś po stolicy Wielkopolski kursuje dawny warszawski wagon typu K, będący elementem krakowskiej kolekcji zabytkowych tramwajów z różnych miast.

Deska, Neoplan, odkurzacz i engieta na 100

Okres wakacyjny oznacza także rozszerzenie oferty linii 100. Mimo że częstotliwość zmieni się nieznacznie, do obsługi trafią kolejne zabytkowe autobusy. Na specjalnie uruchomionej brygadzie kursować będą młodsze zabytki – Neoplan N4020td nr 6960, Solaris Urbino 15 nr 6962, MAN NG313 nr 3322 oraz Jelcz M181M nr 6971.

→ Kliknij, aby poznać szczegóły i rozkład jazdy linii 100