》Wydarzenie już się odbyło. Zobacz relację
Trasa W-Z i Trasa Łazienkowska – wybudowane kilkadziesiąt lat temu jako wielkie inwestycje dla stolicy, dzisiaj wpisały się na tyle w krajobraz Warszawy, że nie wyobrażamy sobie bez nich codziennych podróży. Z okazji rocznicy ich otwarcia, 21 lipca uruchomimy specjalne linie: tramwajową i autobusową.
- Wielkie inwestycje dla stolicy – historia
- Specjalne linie tramwajowe i autobusowe:
Wielkie inwestycje dla stolicy – historia
Trasa W-Z (Wschód-Zachód) w Warszawie to jedna z kluczowych arterii komunikacyjnych miasta. Budowa trasy była jednym z pierwszych wielkich projektów infrastrukturalnych powojennej Warszawy. Była także propagandowym dziełem powojennej władzy komunistycznej – budowana przez tysiące osób w ramach planu trzyletniego, nawet przez Bronka Talara, bohatera serialu „Dom”. Decyzja o jej powstaniu zapadła wraz z postanowieniem o wzniesieniu nowej przeprawy przez Wisłę w miejscu zniszczonego mostu Kierbedzia – mostu Śląsko-Dąbrowskiego. Najbardziej spektakularnym elementem trasy stał się tunel przebity pod historyczną tkanką zabudowy Krakowskiego Przedmieścia, Senatorskiej i Miodowej. Wraz ze zwieńczonym łukowo tunelem, obok powstał ciąg schodów ruchomych. Z przystanków przy wschodnim jego wylocie prowadził korytarz pieszy, zakończony ruchomymi schodami produkcji radzieckiej prowadzącymi na parter jednej z kamienic przy placu Zamkowym. Trasę W-Z oficjalnie otwarto 22 lipca 1949 roku – inaugurację uświetniły świeżo dostarczone wagony typu N z chorzowskiego Konstala oraz Lw z Wrocławia. Tego samego dnia wieczorem uruchomiono linię tramwajową 30, łączącą trasę z Pragą i Śródmieściem.
Budowę Trasy Łazienkowskiej rozpoczęto już w latach 60. Z powodów ekonomicznych okrojono pierwotny projekt, a następnie – prace całkowicie wstrzymano. Nowa władza na początku lat 70. w planie pięcioletnim uwzględniła wznowienie w 1971 roku prac nad ciągiem łączącym Przyczółek Grochowski z Ochotą w pełnym jej kształcie – ze wszystkimi wielopoziomowymi skrzyżowaniami. Nowy most wraz z przekopem pomiędzy socjalistycznymi budynkami na południe od Marszałkowskiej Dzielnicy Mieszkaniowej był propagandowym symbolem wielkich inwestycji. O „jasnej, długiej, prostej Trasie Łazienkowskiej” nawet śpiewano. Trasa stała się też plenerem serialu „Czterdziestolatek” – jednym z jej budowniczych był inżynier Stefan Karwowski, główny bohater produkcji. Trasę oddano w lipcu 1974 roku po trzech latach budowy. Widowiskowe otwarcie uświetniło skierowanie do obsługi przebiegających tam linii jelczy PR100, popularnych „berlietów” – kanciaste, niecodzienne fronty pojazdów, z wydzierającymi się przy obu burtach małych trójkątnych i podłużnych oknach, budziły wśród mieszkańców podziw, a przy tym idealnie wpisywały się w mit wszechstronnego postępu epoki Gierka. Były nowocześniejsze i całkowicie różniące się od „ogórków”, które ówcześnie zapełniały place wszystkich stołecznych zajezdni.
Hej młody Junaku
„Hej młody Junaku”, sł. Stanisław Tym, film „Miś” (1980)
Smutek zwalcz i strach
Przecież na tym piachu już za kilka lat
Przebiegnie być może
Jasna długa prosta
Szeroka jak morze Trasa Łazienkowska
I z brzegiem zepnie drugi brzeg
Na którym twój ojciec legł
Tramwajem „W-Z” na 75 lat Trasy W-Z
W 75 rocznicę uruchomienia trasy tramwajowej przez most Śląsko-Dąbrowski i tunel pod Starym Miastem na tory wyjadą zabytkowe tramwaje. Obsłużą one specjalną linię „W-Z”. Ta ruszy z pętli Ratuszowa-ZOO, a następnie przejedzie mostem Śląsko-Dąbrowskim, aleją „Solidarności” i Wolską do Cmentarza Wolskiego. Linię obsłużą wagony, które pamiętają początki Trasy Wschód-Zachód – N z 1952 oraz Lw z 1925 roku. Na pokładzie obecni będą konduktorzy i konduktorki, którzy rozdadzą pamiątkowe bilety.
W niedzielę 21 lipca uruchomiona zostanie specjalna linia tramwajowa W-Z na trasie:
RATUSZOWA-ZOO – Ratuszowa – Targowa – al. „Solidarności” – most Śląsko-Dąbrowski – al. „Solidarności” – Wolska – CM. WOLSKI
Do obsługi linii zaplanowany został wagon typu Lw nr 541 (brygada M1) oraz N nr 734 (brygada M2).
Odjazdy poszczególnych brygad linii W-Z:
W-Z/1 | W-Z/2 | |
Ratuszowa-ZOO 05 》Cm. Wolski | 12:00 13:30 15:00 16:30 18:00k | 12:45 14:15 15:45 17:15 |
Cm. Wolski 04 》Ratuszowa-ZOO | 12:53 14:23 15:53 17:23 | 13:38 15:08 16:38 17:50r |
k – kurs do przystanku Kino Femina i dalej do zajezdni Mokotów
r – kurs do przystanku Reduta Wolska i dalej do zajezdni Mokotów
Wyjazdy z zajezdni Mokotów (przystanek Woronicza 04, w kierunku Wołoskiej): W-Z/1 11:19, W-Z/2 12:04
→ Kliknij, aby otworzyć rozkład na stronie wtp.waw.pl
Autobusem „Ł” na 50 lat Trasy Łazienkowskiej
50 lat po otwarciu Trasy Łazienkowskiej ponownie przejadą nią „berliety”, „peerki” i „ikarusy”. Specjalna linia autobusowa przejedzie z ronda Wiatraczna przez most Łazienkowski i aleję Armii Ludowej do Pomnika Lotnika. Do obsługi skierujemy dwa ikarusy – „przeguby” – oraz klasycznego „berlieta” i młodszą „peerkę”.
W niedzielę 21 lipca uruchomiona zostanie specjalna linia autobusowa Ł na trasie:
WIATRACZNA – al. Stanów Zjednoczonych – most Łazienkowski – al. Armii Ludowej – Wawelska – POMNIK LOTNIKA
Do obsługi linii zaplanowane zostały pojazdy: Ikarus 280.26 nr 2600 (brygada 1), Berliet PR100 nr 3873 (brygada 2), Ikarus 280.70E nr 5715 (brygada 3), Jelcz PR110U nr 5299 (brygada 4).
Odjazdy poszczególnych brygad linii Ł:
niedziela, 21 lipca | Ł/1 | Ł/2 | Ł/3 | Ł/4 |
Pomnik Lotnika 55 》Wiatraczna | 12:00 13:00 14:20 15:40 17:00 | 13:20 14:40 16:00 17:30 | 12:30 13:40 15:00 16:20 | 14:00 15:20 16:40 18:00 |
Wiatraczna 09 》Pomnik Lotnika | 12:30 13:30 14:50 16:10 17:30 | 13:50 15:10 16:30 18:00 | 12:00 13:00 14:10 15:30 16:50 | 14:30 15:50 17:10 |
→ Kliknij, aby otworzyć pełny rozkład (plik PDF)
Organizatorem wydarzenia 75 lat Trasy W-Z oraz 50 lat Trasy Łazienkowskiej jest
Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej i Zarząd Transportu Miejskiego.
Paczka prasowa / kontakt dla mediów: kontakt@kmkm.waw.pl lub tel. 602 575 815