KMKM Warszawa

I Warszawska Nocka Autobusowa – “Ostatnie tchnienie Deskorolek”

Rok 2019 jest ostatnim rokiem bardzo charakterystycznych i zasłużonych Solarisów Urbino 15 na stołecznych ulicach. Chociaż wyeksploatowane i nadszarpnięte czasem, są świadkami epokowego dla Warszawy okresu wdrażania autobusów niskopodłogowych.

Deskorolki (bo tak brzmi potoczna nazwa wspomnianych pojazdów, nawiązująca do ich długości) zostały włączone do eksploatacji w 2000 roku. Autobusy z rodziny Solaris Urbino wyróżniały się jak na tamte czasy bardzo nowoczesnym designem. Ich asymetryczna szyba czołowa szybko stała się znakiem rozpoznawczym pojazdów z Bolechowa. Wspomniana asymetryczność czołowej szyby w przednim prawym narożniku zdecydowanie ułatwiała kierującemu autobus podjazd pod krawędź przystankową. Autobusy te miały też bardzo istotną zaletę – posiadały niską podłogę we wszystkich drzwiach. Wewnątrz natomiast nie miały stopni, jedynie nad osiami delikatnie podniesiono podłogę, co było niesamowitym skokiem technologicznym w porównaniu do chociażby Jelczy M121M.

Autobusy Solaris Urbino 15 doczekały się kilku wersji. Do najciekawszych odmian można zaliczyć wersję elektryczną z aparaturą Škody (trolejbus Škoda 28Tr Solaris). Dzięki zabudowie własnej aparatury elektrycznej, Solaris stworzył model Solaris Trollino 15, który eksploatowany jest w Wilnie. Fabryka z Bolechowa zbudowała także autobusy w wersji napędzanej sprężonym gazem ziemnym oraz w wersji low entry dla krajów skandynawskich.

Impreza, na której symbolicznie pożegnaliśmy Deskorolki, obyła się w nocy z 11 na 12 maja 2019 roku. Towarzyszącym nam autobusem był wóz o numerze taborowym #8705, wyposażony w silnik produkcji MAN-a oraz skrzynię biegów ZF. Odwiedziliśmy południowe dzielnice Warszawy, Piaseczno, a także Powsin, gdzie urządziliśmy grilla.

Dziękujemy Miejskim Zakładom Autobusowym w Warszawie za nieocenioną pomoc i zorganizowanie przejazdu, a uczestnikom wycieczki za wspólnie spędzony czas. Po kilkunastu latach wiernej służby warszawiakom, stołeczne Solarisy Urbino 15 przechodzą do historii.