W niedzielę 21 lipca obchodziliśmy wyjątkowe urodziny dwóch najważniejszych dla stolicy tras – 75 lat kończyła Trasa W-Z, a 50 lat Trasa Łazienkowska. Przejechały nimi specjalne linie obsługiwane pojazdami, które doskonale pamiętają ich otwarcie.
22 lipca obchodziliśmy 75. rocznicę otwarcia Trasy W-Z oraz 50. rocznicę powstania Trasy Łazienkowskiej. Te kluczowe arterie komunikacyjne miały ogromne znaczenie dla mieszkańców stolicy, gdy je otwierano, stanowiąc ważne połączenia w rozwijającym się mieście. Trasa W-Z, otwarta w 1949 roku, była symbolem odbudowy Warszawy po zniszczeniach wojennych, natomiast Trasa Łazienkowska, uruchomiona w 1974 roku, znacząco usprawniła komunikację w południowej części Śródmieścia, odciążając tym samym most Poniatowskiego.
Dziś te trasy nadal odgrywają kluczową rolę w codziennym życiu warszawiaków, umożliwiając sprawny przepływ ruchu przez miasto. Z okazji jubileuszy, w niedzielę 21 lipca, o historycznym znaczeniu tych tras przypomniały mieszkańcom dwie specjalne linie. Trasą W-Z kursowały zabytkowe tramwaje, a Trasą Łazienkowską – zabytkowe autobusy, co dodało rocznicy wyjątkowego charakteru i sentymentalnego uroku.
Tunelem pod placem Zamkowym
Trasą W-Z – od Pragi po Wolę – przez cały dzień kursowały zabytkowe tramwaje. Linia „W-Z”, na cześć trasy, łączyła pętlę przy ZOO, a następnie mostem Śląsko-Dąbrowskim i al. „Solidarności” dojeżdżała do krańca przy Cmentarzu Wolskim. Do obsługi skierowaliśmy wagony, które pamiętają początki Trasy Wschód-Zachód – N nr 734 z 1952 oraz Lw nr 541 z 1925 roku.
Na pokładzie obecni byli konduktorzy i konduktorki, którzy rozdawali pasażerom i pasażerkom pamiątkowe bilety.
Jasna długa prosta, szeroka jak morze Trasa Łazienkowska
Trasą spod ręki serialowego inżyniera Stefana Karwowskiego przejeżdżały autobusy specjalnej linii „Ł”. Do obsługi skierowaliśmy Berlieta PR100 nr 3873 – owoc zagranicznej współpracy władzy Edwarda Gierka, Jelcza PR110U nr 5299, czyli polską adaptację „berlieta”, Ikarusa 280.26 nr 2600 oraz 280.70E nr 5715.
Z uwagi na duże zainteresowanie przejazdami – do obsługi skierowaliśmy dodatkowo Jelcza 043 Cabrio.
Organizatorem wydarzenia 75 lat Trasy W-Z oraz 50 lat Trasy Łazienkowskiej był
Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej i Zarząd Transportu Miejskiego.
Autorem fotografii w nagłówku jest Aleksander Figielski.