KMKM Warszawa

→ Noc Muzeów 2025

Kolejna, już dwudziesta pierwsza Noc Muzeów za nami. W tym roku sercem komunikacyjnych wydarzeń była klimatyczna Praga.

Przygotowania do tegorocznej imprezy rozpoczęły się już wiele tygodni wcześniej. Dokonaliśmy dokładnych przeglądów kilkudziesięciu autobusów z naszej kolekcji, tak, aby na samą noc muzeów były już w pełni sprawne.

W tym roku Noc Muzeów rozpoczęła się nieco po godzinie piętnastej. To właśnie wtedy otwarto bramy zajezdni autobusowej „Stalowa”, obchodzącej w tym roku swoje 40. urodziny. Na jej placu zgromadziliśmy niemal wszystkie autobusy biorące udział w późniejszej paradzie.

Chwilę później, w zajezdniowej „hali A”, przy akompaniamencie lokalnej grupy muzycznej, rozpoczęły się obchody 40-lecia zakładu „R-4 Stalowa”. Po krótkiej przemowie m.in. Prezesa Zarządu Miejskich Zakładów Autobusowych Jana Kuźmińskiego, nadszedł czas na premierową prezentację odrestaurowanych zabytkowych autobusów.

Jako pierwszy zaprezentowany został Ikarus 280.70E nr 6941 z 1997 roku, którego własnymi siłami wyremontowali w tym roku pracownicy zajezdni. Zaraz za nim pojawiła się nasza najnowsza perełka – Jelcz 272 MEX nr 1816 z 1972 roku, będący rdzennie warszawskim „ogórkiem”. Jego kompleksową odbudowę prowadziliśmy przez prawie dwa lata.

Na sam koniec pozostała „wisienka na torcie” – Chevrolet EFD183FS nr 124 z 1938 roku. Został odbudowany niemal od zera przez pracowników Miejskich Zakładów Autobusowych.

Równo o godzinie 16:45 przez bramy zajezdni przejechał początek Parady Zabytkowych Autobusów. W przejeździe udział wzięły (w kolejności): Somua Six nr 35, Chausson AH 48 nr 395, Jelcz 272 MEX nr 1816, Jelcz 021 nr 549, Jelcz 043 nr 8058 z przyczepą Jelcz PO1 nr 618, Jelcz 043 nr rej. WZ 07A, Jelcz PAT-4 nr 643, Jelcz 043 Cabrio, Jelcz 043 nr 8081, San H100B nr 160, San H100A nr 8082, Mercedes-Benz O305 nr 1856, Ikarus Zemun IK-160P nr 70504, Jelcz 080 nr rej. WZ 41F, Jelcz 120MM/1 nr 4340, Jelcz M121M nr 4891, Berliet PR100 nr 3873, Jelcz PR110U nr 5299, Jelcz PR110M nr 4617, Jelcz L11 nr 90904, Ikarus 280.70E nr 6941, Ikarus 260.73A nr 6930, Ikarus 260.04 nr 289, Ikarus 260.73A nr 6306, Ikarus 280.26 nr 2600, Ikarus 405.01 nr 6454, Autosan H9-21.41S nr rej. BAU G573, Autosan H9-20 nr rej. WL 82F, Solaris Urbino 15 nr 8731 oraz polewaczka Škoda-Liaz 706 RT.

O 17:00 do przejazdu autobusów dołączyła Parada Zabytkowych Tramwajów, w której udział wzięły wagony (w kolejności): A nr 43, skład 13N nr 407+642, skład K nr 403-1+4ND nr 1811 oraz skład 4Nj nr 838+ND nr 1620.

Parada autobusów przejechała trasą: Zajezdnia Stalowa – Stalowa – Szwedzka – al. „Solidarności” – Targowa – al. Zieleniecka – al. Waszyngtona – Kinowa – al. Stanów Zjednoczonych – most Łazienkowski – Solec – Wioślarska – Wybrzeże Kościuszkowskie – Nowy Zjazd – most Śląsko-Dąbrowski – al. Solidarności – Szwedzka – Stalowa – Zajezdnia Stalowa.
Parada tramwajów natomiast przejechała trasą: Al. Zieleniecka – al. Zieleniecka – al. Poniatowskiego – most Poniatowskiego – al. 3 Maja – Al. Jerozolimskie – Towarowa – Okopowa – al. Solidarności – most Śląsko-Dąbrowski – al. „Solidarności” – Targowa – Kijowska – al. Tysiąclecia – Zajezdnia Praga.

Parada autobusów zakończyła się w zajezdni autobusowej „Stalowa”, a tramwajowa w sercu Szmulek – w zajezdni tramwajowej „Praga”, obchodzącej 100-lecie swojej działalności.

Koniec parad był początkiem nocy pełnej atrakcji – bramy zajezdni autobusowej Miejskich Zakładów Autobusowych przy ulicy Stalowej pozostały otwarte równo do godziny 23:00. Przybyli na miejsce mogli zobaczyć wystawę zabytkowych autobusów oraz wziąć udział w wycieczce „elektrykiem” i z jego pokładu posłuchać przewodnika, który opowiadał o codziennej pracy zakładu mieszczącego ponad 300 autobusów.

Przez cały czas z przystanku spod zajezdni „Stalowa” odjeżdżała linia muzealna A, dowożąca przez Inżynierską, Targową i Ząbkowską do bram zajezdni tramwajowej „Praga”. W jej obsłudze pojawiły się niemal wszystkie autobusy biorące udział we wcześniejszej paradzie – m.in. Chausson AH48 z 1950 roku czy Somua Six z 1933 roku.

Na „Pradze”, wszystko zaczęło się od tortu z okazji 100-lecia zajezdni. Oprócz tradycyjnej wystawy zabytkowych wagonów, gorącej herbaty i jeszcze gorętszej czekolady, odbywały się też pokazy pierwszej pomocy przedmedycznej. Gdy powoli robiło się ciemno, rozpoczął się koncert Orkiestry Reprezentacyjnej SGGW. Bramy zajezdni zamknięto dopiero po północy.

Z przystanku na terenie zajezdni odjeżdżały tramwaje linii M. Ich trasa wiodła przez Targową, most Śląsko-Dąbrowski i aleję „Solidarności” do ulicy Wolskiej. Stamtąd tramwaje wracały przez rondo Daszyńskiego i rondo ONZ do zajezdni tramwajowej „Praga”.

Noc Muzeów to przede wszystkim ludzie i ich ciężka praca. W organizację i obsługę tegorocznej imprezy zaangażowanych było kilkaset osób – kilkadziesiąt konduktorów i konduktorek, wielu koordynatorów, pracowników i pracowniczek służb, spółek i urzędów miejskich. Nad obsługą medialną wydarzenia czuwało kilkunastu fotografów i reporterów, a nad bezpieczeństwem kilkudziesięciu ochroniarzy i ochroniarek, policjantów i policjantek. Nad sprawnym przebiegiem parady i kursowania linii muzealnych czuwało kilkunastu pracowników i pracowniczek służb nadzoru ruchu Zarządu Transportu Miejskiego, Miejskich Zakładów Autobusowych oraz Tramwajów Warszawskich.


Dziękujemy wszystkim odwiedzającym oraz naszym partnerom: Miastu Stołecznemu Warszawa, Zarządowi Transportu Miejskiego, Biuru Marketingu Miasta, Tramwajom Warszawskim, Miejskim Zakładom Autobusowym, przedsiębiorstwu „BYŚ” Wojciech Byśkiniewicz, a także innym partnerom i osobom zaangażowanym w organizację.