KMKM Warszawa

→ Nasze autobusy w 2023 roku

Mijający rok był dla naszej sekcji autobusowej niezwykle intensywny. Nasze autobusy brały udział w wydarzeniach takich jak Noc Muzeów, Dni Transportu Publicznego, czy rocznica 10 lat od wycofania Ikarusów. Poza bieżącymi sprawami związanymi z przygotowaniem autobusów do wydarzeń udało nam się uruchomić kilka autobusów, które czekały na swoją kolej.

Oprócz obecności na sztandarowych wydarzeniach współorganizowanych przez Klub, nasze autobusy kilkukrotnie zawitały w innych miastach: w Kraśniku na zlocie autobusów z okazji Dni Kraśnika (ogórek Cabrio oraz Ikarus-Zemun), w Starachowicach na zwiedzaniu fabryki MANa, w Ostrowcu Świętokrzyskim na dniach Ostrowca (Jelcz 5299), na zlocie Ikarusów w Katowicach (świeżo uruchomiony Ikarus 6454), 600. urodzinach miasta Łodzi (Jelcz 043 nr 8081, Jelcz L11 i Ikarus-Zemun), zlocie stowarzyszeń w Białymstoku (również 6454) czy zlocie zabytkowych autobusów w Czechach (SAN H100A). Oprócz tego tradycyjnie współorganizowaliśmy linię 51 i 100.

A co udało się zrobić?

Ikarus 405.01 nr 6454 dzięki determinacji Marcina Żabickiego i Jakuba Bernackiego zyskał nową chłodnicę oleju skrzyni biegów wprost od wycofanych braci z budapesztańskiego BKV. Stara niestety zaczęła przeciekać. Montażu nowej podjęli się nasi mechanicy – Andrzej Pszczoła, Sylwester Chajęcki i Marcin Olszański, natomiast elektryką zajęli się Paweł Sitek i Mateusz Kurowski. Naprawiony również został przedni zderzak, o który zadbał Stanisław Adamski.

Ikarus 260.73A nr 6306 przeszedł remont kratownicy i podłogi w rejonie 3. drzwi, dzięki czemu mógł wyjechać z pasażerami na 10-lecie Ikarusów. Wymieniono także fragmentarycznie oblachowanie.

W Ikarusie 280.70E nr 5715 wyremontowana została podłoga w sekcji za przegubem. Niestety po Dniach Transportu Publicznego uszkodzeniu uległa instalacja elektryczna przy silniku, przez co nie mógł pojawić się na 10-leciu Ikarusów.

Jelcz 120MM/1 nr 4340 przeszedł na zajezdni Stalowa kolejną naprawę konstrukcji, tym razem w rejonie mostu napędowego. Dzięki uprzejmości MZK w Kutnie pozyskano także zregenerowany most napędowy, który zastąpi obecny – zużyty, a także większe, właściwe dla tego modelu opony. W przewozie części wspomogło nas Muzeum Techniki Radka Brzozowskiego, użyczając swój samochód dostawczy.

Ikarus 280.26 nr 2600 dzięki współpracy Cezarego Kondeja i Konrada Frąka zyskał nowe poduszki zawieszenia na przedniej osi oraz została naprawiona instalacja elektryczna drzwi.

Ikarus-Zemun 160P nr 70504 po przyjeździe z remontu został uzbrojony w uszczelki przez naszych klubowiczów. Zamontowano także siedzenia.

Niebieski “ogórek” nr 8058 zyskał nowy pulpit kierowcy oraz została wymieniona uszczelka pod głowicą. Dokonano naprawy silnika.

Nasz nowo kupiony Jelcz 272MEX nr 1816 jest zagruntowany. Została położona podłoga, wykonano zupełnie od zera klapy baterii. Niedługo będą złożone drzwi i rozpocznie się malowanie. Autobus przyjedzie na wiosnę do Warszawy, aby uzbroić go we własnym zakresie.

Po ponad 20 latach po ostatnim remoncie, Jelcz 272MEX nr 1983 ma już nowe blachy. Całkowicie zregenerowano ścianę tylną i przednią.

Jednocześnie przygotowywane są części do obu “ogórków” i przegubowca, nad którym prace – ze względu na śmierć Marka Rzęchowskiego i zobowiązania jego synów – zostały przełożone w czasie. Oba miejskie “ogórki” powinny dotrzeć do Warszawy w marcu.

Klub poczynił także zakupy inwestycyjne.

Ciężarówka zbudowana na bazie Jelcza 043, pochodząca z Grybowa, została zakupiona po okazyjnej cenie. “Grybów” planowany jest do wykorzystania w różnego typu akcjach marketingiwych, przewożenia większych rzeczy czy na parady.

Oryginalna czeska Skoda RTO również została zakupiona po okazyjnej cenie. Autobus ma pełnić zastępstwo za niebieskiego ogórka nr 8058, którego remont planujemy na 2024 rok. Skoda jest unikalnym egzemplarzem, ponieważ jest jednym z ostatnich wyprodukowanych tego typu pojazdów, który powstał nie w głównej fabryce Skody, a w jednej ze spółdzielni. Charakteryzuje się także jedną parą harmonijkowych drzwi.

Razem z autobusem zakupiono stacjonującą w Czechach przyczepę Jelcz PO-1, która zostanie sprzedana przy najbliższej okazji.