KMKM Warszawa

→ Chausson APH w kolekcji KMKM

Pod koniec ubiegłego roku do naszej kolekcji dołączył długo wyczekiwany Chausson serii APH – jeden z najbardziej pożądanych autobusów, który przez lata pozostawał brakującym ogniwem w zbiorach. Remont tej legendarnej francuskiej konstrukcji, eksploatowanej w stolicy w latach 50. i 60., już się rozpoczął.

W listopadzie 2024 roku pozyskaliśmy do kolekcji zabytkowych autobusów KMKM kolejny wyjątkowy pojazd – Chaussona serii APH. Popularny ze zdjęć z lat 50. i 60. model przez lata był mocno wyczekiwany przez miłośników Warszawy i komunikacji miejskiej.

W latach 1954-1959 do Warszawy dostarczono łącznie około 360 autobusów Chausson w modelach APH521 i APH522, które otrzymały numery taborowe 1-200 oraz 412-569. Początkowo stacjonowały w zajezdni Inflancka, a od 1964 roku rozpoczęto ich grupowanie w zajezdni Redutowa. Karoserię malowano w dwa schematy: biało-czerwony dla linii pospiesznych i całkowicie czerwony dla pozostałych. Eksploatowano je do 1969 roku, kiedy to zostały wyparte przez sukcesywnie dostarczane Jelcze MEX-y. Chaussony „bez ryjka” do dzisiaj pozostają jednym z najbardziej kultowych modeli warszawskiej komunikacji miejskiej, symbolizując epokę powojennych zmian i powiewu francuskiej nowoczesności w transporcie publicznym.

Najpierw wojsko, później Alzacja

Egzemplarz, w którego posiadanie weszliśmy, wyprodukowano w 1962 roku. Od razu trafił do Francuskich Sił Zbrojnych, gdzie wykorzystywany był przez wojska lotnicze. Po zakończeniu eksploatacji w siłach powietrznych, do 1988 roku kursował u prywatnego przewoźnika. Następnie trafił do kolekcji zabytkowych autobusów prowadzonej przez bliźniacze do nas, stowarzyszenie miłośników komunikacji we francuskiej Alzacji.

Mało intensywna eksploatacja autobusu we francuskim wojsku, a następnie dobre utrzymanie przez kolejnych właścicieli spowodowało, że pojazd do dzisiaj pozostaje w stosunkowo dobrym stanie konstrukcyjnym i mechanicznym – nie zastanawialiśmy się więc długo nad jego zakupem, gdy w środowisku miłośników pojawiła się oferta sprzedaży.

Mamy dobre doświadczenia z remontów autobusów, które służyły w różnych siłach zbrojnych. Odrestaurowany przez nas w 2013 roku Chausson AH 48 nr 395, starszy brat serii APH, przez pierwsze lata pracował również dla francuskiego wojska. Natomiast nasz niebieski San H-100A nr 8082 był pojazdem sanitarnym Ludowego Wojska Polskiego.

Remont wystartował

Rozpoczęliśmy już remont Chaussona. Naszym celem jest maksymalnie dokładne odwzorowanie wyglądu modeli APH 521 i APH 522, które kursowały po stolicy w latach 1954-1969.

Pod koniec stycznia 2025 roku autobus udał się na piaskowanie podwozia. W ten sposób wyczyszczona będzie powierzchnia jego konstrukcji w miejscach niedostępnych „od góry”. Planujemy, aby w lutym trafił na remont nadwozia – naprawiona i uzupełniona zostanie konstrukcja, wymienimy też całkowicie poszycie zewnętrzne. W międzyczasie do renowacji zostaną wysłane fotele, w których odświeżone zostaną ich ramy oraz tapicerki. Za przywrócenie do pełnej sprawności od strony mechanicznej odpowiadać będą Klubowi mechanicy – ci, którzy postawili „na nogi” Chaussona AH 48 nr 395.

Chausson otrzyma kremowo-czerwone malowanie nawiązujące do warszawskich Chaussonów.


Postępy w remoncie Chaussona będziemy relacjonowali na naszym profilu na Facebooku.