
W sobotę, 18 listopada, na jeden dzień cofnęliśmy się o co najmniej kilkanaście lat. Na ulicach Warszawy znowu królowały autobusy marki Ikarus. Okazją była 10. rocznica wycofania ich z regularnego ruchu liniowego.



Pojawiły się w Warszawie podczas zimy stulecia i powróciły w równie zimowej aurze. Dziesięć lat po tym jak zniknęły ze stołecznych ulic, na jeden dzień ich kariera ponownie nabrała rozpędu – tak o wydarzeniu wypowiadały się media.



Zorganizowaliśmy wystawę taboru, na której pokazaliśmy całkiem dużo. Można było przyjść i zobaczyć ikarusy krótkie oraz długie, starsze i nowsze, miejskie, turystyczne, a nawet techniczne. Były wozy z naszej kolekcji oraz z kolekcji MZA, a także szereg pojazdów od naszych przyjaciół z innych miast.






W godzinach 10-12 na terenie Miejskich Zakładów Autobusowych przy ul. Włościańskiej 52 wystawionych dla zwiedzających było ponad 20 ikarusów:
- Ikarus 260.04 nr 289 (prod. 1982)
- Ikarus 260.73A nr 6306 (prod. 1993)
- Ikarus 280.26 nr 2600 (prod. 1987)
- Ikarus 280.02 PKS (prod. 1988)
- Ikarus 405.01 nr 6454 (prod. 1994)
- Ikarus 411.08 nr 6550 (prod. 1995)
- Ikarus 435.05D nr 1501 (prod. 1993)
- Ikarus 280/A nr 646 (prod. 1981, modern. 2011)
- Ikarus 260.73A nr 6905 (prod. 1994) – MZA
- Ikarus 260.73A nr 6930 (prod. 1993) – MZA
- Ikarus 280.37 nr 6954 (prod. 1992) – MZA
- Ikarus 256.55A (prod. 1988) – Stalko Zielonka
- Ikarus 260.04 nr 3869 (prod. 1983) – SimKol Katowice
- Ikarus 260.73A nr 6332 (prod. 1993) – ikarus260.pl
- Ikarus 280.26 nr 1976 (prod. 1985) – MPK Lublin
- Ikarus 280.26 nr 34260 (prod. 1988) – MPK Kraków
- Ikarus 280.33 nr 3452 (prod. 1987) – Czerwony Ikarus Łódź
- Ikarus 280.70E nr 5320 (prod. 1995) – KSTM Wrocław
- Ikarus 280.17 nr 3935 (prod. 1990) – KSTM Wrocław
- Ikarus 280.40A nr BPO-463 (prod. 1986, modern. 1998) – WPK Katowice
- Ikarus 620 nr 799 pług (prod. 1962) – MZA.

















Podczas wystawy wielu odwiedzających wracało wspomnieniami do lat swojej młodości i pokazywało młodszym pokoleniom jak kiedyś podróżowało się do szkoły czy pracy. Nieco młodsi goście mieli okazję zobaczyć ikarusa na własne oczy po raz pierwszy.












Dodatkowo, w środkowej alei wystawy postawiliśmy plansze, z których można było poznać skróconą historię warszawskich ikarusów – od 1960 roku! Dużo faktów, danych technicznych i unikalnych zdjęć z archiwum naszych Klubowiczów przykuwało uwagę.



Na placu można było dostrzec też jeden autobus niebędący ikarusem. W jelczu „odkurzaczu” zorganizowaliśmy małą wystawę gadżetów ikarusowych oraz możliwość nabycia komunikacyjnych pamiątek. Repliki historycznych tablic liniowych cieszyły się dużym zainteresowaniem.






Nic tak nie cieszy fanów motoryzacji jak pojazdy w ruchu, dlatego po południu większość ze zgromadzonych autobusów wyjechała na specjalną linię historyczną 410. Trasa wiodła z metra Marymont zieloną ulicą Krasińskiego, Wisłostradą, Miodową, Krakowskim Przedmieściem, trasą W-Z przez dworzec Wileński i Targówek Mieszkaniowy na pętlę metro Trocka.






Jej zawiła trasa pozwoliła nacieszyć się jazdą w różnych miejscach Warszawy, a przyśpieszony charakter dawał miejscami możliwość pokazania, że nawet kilkudziesięcioletni autobus daje radę. Frekwencja przerosła nasze oczekiwania, a zainteresowanie autobusami było tak duże, że fotografów można było spotkać niemal na każdym rogu!





























Wielu pasażerów miało okazję przypomnieć sobie charakterystyczne dźwięki, znane z tych węgierskich sprzętów. Zgrzyty manualnej skrzyni biegów, wycie mostu napędowego, brzęczyk i trzaskanie harmonijkowymi drzwiami, czy klekotanie okien na wolnych obrotach – to tylko część codziennych elementów podróży tymi autobusami.





























Ikarusy przez 35 lat ciągłej eksploatacji były nieodłącznym elementem podróży wielu warszawiaków. Ostatni raz z regularnej linii zjechały 29 listopada 2013 roku. Od tej pory, jako pojazdy zabytkowe i historyczne pojawiają się na liniach okazjonalnych oraz w wakacje na Warszawskich Liniach Turystycznych.















Przybyłe tłumy pomimo zimowej pogody oraz wiele ciepłych słów, które otrzymaliśmy od odwiedzających pokazują, że tego typu wydarzenia cieszą się sporym zainteresowaniem. Komunikacja miejska to nie tylko forma przemieszczania się z punktu A do B, ale również część codziennego życia i gromadzone latami wspomnienia.















Warto pamiętać, że nasza działalność to nie tylko pojazdy, ale też ludzie. Organizacja tak dużego wydarzenia nie była by możliwa bez zaangażowania wielu naszych klubowiczów, a nawet osób z innych miast.





















Dziękujemy wszystkim naszym gościom i pasażerom oraz osobom, które podzieliły się z nami swoimi zdjęciami. Mamy nadzieję, że w przyszłości będziemy mieli kolejne okazje i możliwości zorganizowania podobnych wydarzeń.
Składamy ogromne podziękowania naszym przyjaciołom i przyjaciółkom z Miejskich Przedsiębiorstw Komunikacyjnych w Krakowie i Lublinie, Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego we Wrocławiu, ekip Śląskiego Ikarusa i WPK z Katowic, Czerwonego Ikarusa z Łodzi, ikarusa260.pl z Warszawy oraz firmy Stalko z Zielonki.
Podziękowania za wsparcie kierujemy do Dyrekcji Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie, a także do Dyrekcji Miejskich Zakładów Autobusowych za wsparcie organizacyjne i techniczne.
Dziękujemy, do zobaczenia!
Organizatorem wydarzenia 10-lecie wycofania Ikarusów z Warszawy był
Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie
przy wsparciu Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie i Miejskich Zakładów Autobusowych.
