Za nami kolejna edycja Nocy Muzeów. W ramach corocznego święta kultury, dla mieszkańców Warszawy i odwiedzających ją turystów czekały 272 placówki – nie tylko muzealne. Połączenia pomiędzy atrakcjami komunikacyjnymi stolicy zapewniły pojazdy zabytkowe! W wydarzeniu udział wzięło 30 autobusów i 10 tramwajów.
Oczywiście wszystko zaczęło się od starannych przygotowań, które trwały przez ostatnie tygodnie. Autobusy z naszej kolekcji były pieczołowicie czyszczone, naprawiane były drobne usterki, a niektóre autobusy miały kończony remont, by ponownie móc wozić pasażerów.






Wszystkie pojazdy przygotowane do odwiedzin przez podróżnych zaczęły się kierować w stronę placu przy Pałacu Młodzieży. W podobnym czasie na plac Narutowicza zaczęły zjeżdżać się tramwaje.






Po godzinie 16, centrum Warszawy zapełniło się historycznymi autobusami z naszej kolekcji. Wszystkie kierowały się pod Pałac Kultury i Nauki po stronie Pałacu Młodzieży. Po chwilę dołączyły do nich pojazdy ze zbiorów Miejskich Zakładów Autobusowych. Nie zabrakło też kilku autobusów i pojazdów specjalnych z lokalnych firm oraz od prywatnych pasjonatów – m.in. śmierciarki z kolekcji firmy Byś.












Punktualnie o godzinie 17:30 spod PKiN na ulice wyruszyły autobusy. W szyku paradnym przejechały trasę: Emilii Plater – Świętokrzyska – Marszałkowska – Andersa – Muranowska – Bonifraterska – Międzyparkowa – Słomińskiego – most Gdański – Starzyńskiego – Szwedzka – al. „Solidarności” – most Śląsko-Dąbrowski – Trasa W-Z – Marszałkowska – Al. Jerozolimskie – Emilii Plater.









W przejeździe wzięły udział: Renault TN6 Somua Six nr 35, Chausson AH48 nr 395, San H100B nr 160, San H100A nr 8082, Jelcz 043 nr 8081, Jelcz 043 nr rej. WZ 07A, Jelcz 043 Cabrio nr 8083, Jelcz 084+PO1 nr 8058+618, Autosan H9-21 nr rej. WM 81E, Autosan H9-21 nr rej. WPA 9M, Autosan H9-21 nr 00047, Autosan H9-20 nr rej. WL 82F, Jelcz 080 nr rej. WZ 41F, Berliet PR100 nr 3873, Jelcz L11/2 nr 90904, Jelcz 120MM/1 nr 4340, Jelcz M121M nr 4891, Ikarus 405.01 nr 6454, Ikarus 256.55A nr rej. WLL 05, Ikarus 260.04 nr 289, Ikarus 260.73A nr 6306, Fiat 125P nr 74, Ikarus 280/A nr 646, Ikarus 280.26 nr 2600, Skoda-Liaz 706 RTK nr 023, Ikarus-Zemun IK160P nr 70504, Solaris Urbino 15 nr 8731, Neoplan N4020Td nr 6960 i Jelcz M181M nr 6971.









Pół godziny później tramwaje ruszyły z pl. Narutowicza i dalej pojechały trasą: Grójecka – Al. Jerozolimskie – most Poniatowskiego – al. Zieleniecka – Targowa – al. „Solidarności” – Trasa W-Z – Marszałkowska – Nowowiejska – Filtrowa – pl. Narutowicza.



Po torach przejechały wagony: A nr 43, K Coupe nr 446, K nr 445, K nr 403-1, 13N nr 503, 13N nr 407 i 13N nr 642.
Obie parady tradycyjnie już połączyły się po minięciu Dworca Wileńskiego i razem przejechały mostem Śląsko-Dąbrowskim i ul. Marszałkowską do centrum.





















Szacujemy, że w paradzie niemal 30 autobusami i 7 wagonami tramwajowymi przejechało ponad 2 tysiące osób!
Po paradzie część autobusów ustawiła się na wystawie pod Pałacem Młodzieży, gdzie również znalazła się miejska scena i zakątek foodtrucków.









Wagony zaś wzięły udział w Festiwalu Tramwajów, gdzie grała orkiestra SGGW, a na kinomaniaków czekało kino plenerowe.









Obie lokalizacje łączyła linia A, obsługiwana starszymi autobusami:
Emilii Plater – Rondo Daszyńskiego –Pl. Zawiszy – Pl. Narutowicza – Pl. Zawiszy – Emilii Plater.
Trasę obsłużyły poniższe autobusy:
Jelcz 043 Cabrio nr 8083, Jelcz 043 nr rej. WZ 07A, Jelcz PR110U nr 5299, Jelcz M121M nr 4891, Ikarus 260.04 nr 289, Ikarus 280.26 nr 2600, Ikarus 256.55A nr rej. WWL 05, Autosan H9-20 nr rej. WL 82F, Autosan H9-21 nr rej. WM 81E, Ikarus-Zemun IK160P nr 70504.












Oprócz niej można było skorzystać ze specjalnych linii tramwajowych, obsługiwanych w większości zabytkowymi wagonami: muzealnej M oraz turystycznej 36:
M: Plac Narutowicza – Filtrowa – Nowowiejska – Marszałkowska – Trasa W-Z – most Śląsko-Dąbrowski – Targowa – 11 listopada – Stalowa – Czynszowa.
Do obsługi “eMki” wyznaczono wagony:
N+ND (zmod.) nr 716+1620, 4N+4ND nr 873+1811, 13N nr 407 i 642, 105Na promocyjny nr 1006 oraz 116Na nr 3003.






36: Plac Narutowicza – Filtrowa – Nowowiejska – Marszałkowska – Andersa – Mickiewicza – Słowackiego – Metro Marymont.
To nie jedyne atrakcje dla miłośników komunikacji, bowiem Miejskie Zakłady Autobusowe zapraszały na zwiedzanie zajezdni przy ul. Woronicza. W ramach wycieczki autobusem elektrycznym odwiedzający mogli zobaczyć m.in. co kryje się w halach zajezdni i jak wygląda obsługa codzienna autobusu.



Na miejsce dowoziły autobusy linii R, które bez przystanków pośrednich jeździły z Emilii Plater.
Ostatnią linią muzealną była autobusowa N, do obsługi której skierowano przegubowe elektryki:
Pl. Narutowicza – Grójecka – Towarowa – Grzybowska – Królewska – pl. Piłsudskiego – pl. Teatralny – Senatorska – Miodowa – Bonifraterska – Muranowska.
Do obsługi skierowano autobusy:
Renault TN6 Somua Six nr 35, Neoplan N4020Td nr 6960, Jelcz M181M nr 6971, Jelcz PR110M nr 4617, Jelcz M121M nr 4891, Autosan H9-21 nr 00047 i Ikarus 280.02 w barwach PKS.






Głodni komunikacyjnych wrażeń, chcąc zobaczyć pracę od kuchni mogli odwiedzić Centrum Zarządzania Parkingami P+R na terenie węzła komunikacyjnego Metro Młociny. Tam pracownicy Zarządu Transportu Miejskiego opowiadali o parkingach, zasadach działania zainstalowanych tam systemach oraz odpowiadali na pytania.

To wszystko by się nie udało, gdyby nie zaangażowanie dziesiątek pozytywnie zakręconych osób. Konduktorów, kierowców, motorniczych, nadzoru ruchu, organizatorów, grafików i wielu, wielu innych, o naszych pasażerach nie zapominając. Nie sposób tu wszystkich wymienić z imienia, ale zachęcamy do obejrzenia krótkiej galerii zdjęć wykonanych przy okazji pełnienia funkcji związanych z Nocą Muzeów.
W organizacji tegorocznego wydarzenia brało udział wiele naszych klubowiczek i klubowiczów. Tylko w roli konduktorów zaangażowanych było ponad 60 osób, a również wsparli nas przyjaciele z Bydgoszczy, Krakowa, Poznania i Łodzi. Za sterami autobusów zasiadło ponad 30 kierowców, za korbami tramwajów 10 motorniczych. Nad sprawnym przebiegiem parady i kursowaniem linii czuwało kilkadziesiąt osób – kilkunastu instruktorów i instruktorek nadzoru ruchu, kilka zespołów policji, a także kilku koordynatorów kierowców, motorniczych i obsługi. Za opiekę nad obsługą medialną – na każdym etapie wydarzenia – odpowiedzialnych było łącznie 10 osób.



























Dziękujemy wszystkim odwiedzającym oraz naszym partnerom: Miastu Stołecznemu Warszawa, Zarządowi Transportu Miejskiego, Biuru Marketingu Miasta, Tramwajom Warszawskim, Miejskim Zakładom Autobusowym, przedsiębiorstwu „BYŚ” Wojciech Byśkiniewicz, a także innym partnerom i osobom zaangażowanym w organizację.
Zobacz również pozostałe nasze filmy z parad: