KMKM Warszawa

Podsumowanie sezonu wakacyjnego 2022

1 maja wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego rozpoczęliśmy kolejny wspaniały sezon Warszawskich Linii Turystycznych. Podobnie jak w latach ubiegłych w ich skład wchodziły:

  • linia 100 – współorganizowana we współpracy z Miejskimi Zakładami Autobusowymi
  • linia 51 – dowożąca do Kolejki Piaseczyńskiej
  • tramwajowe linie T i 36 obsługiwane przez tabor historyczny Tramwajów Warszawskich
  • promy przez Wisłę i statek do Serocka

W autobusach linii 100 można było spotkać konduktorów, członków naszego klubu. Udzielali wszelkich informacji o trasie oraz taborze, kasowali bilety, a także rozdawali przygotowane przez Zarząd Transportu Miejskiego okolicznościowe bilety.

Trasa linii autobusowej względem ubiegłego roku uległa nieznacznej modyfikacji. Nowością był podjazd bezpośrednio pod bramę główną Ogrodu Zoologicznego a także przejażdżka uliczkami Powiśla. Linia 100 była obsługiwana przez dwie brygady. Pierwszą podstawowo obsługiwał pochodzący z naszej kolekcji Jelcz PR110M nr 4617.

Okazjonalnie pojawiał się na niej Jelcz 272 MEX nr 1983, który przyciągał tłumy pasażerów i licznych fotografów.

Czasem zastępował oba pojazdy Ikarus 260.73A nr 6930 z MZA, natomiast druga brygada była obsługiwana przez należącego do MZA Ikarusa 260.73A nr 6905.

Na linii 51 podstawowo pojawiał się klubowy Jelcz 120MM/1 nr 4340, za którego kierownicą zasiadali prawdziwi pasjonaci – na zdjęciu Rafał Kujawski prezentuje swój wyraz uwielbienia do komunikacji 🙂 W dni, w które kolejka cieszyła się większym zainteresowaniem, do Piaseczna kursował Niebieski Ikarus.

Tramwajowa część również miała całkiem sporo do zaoferowania. Podstawowo w skład Warszawskich Linii Turystycznych wchodzą tylko linie T i 36. Nie były to oczywiście jedyne linie jakie w sezonie letnim można było spotkać!

4 i 5 czerwca z okazji Dnia Dziecka uruchomiona została linia D. Tradycyjnie łączyła ona pl. Narutowicza z pętlą Ratuszowa-ZOO. Obsługiwana była przez wagony klasyczne.

25 czerwca wystartowała najstarsza z linii turystycznych – “Tetka“. Początkowo kursować miała na takiej samej trasie jak w ubiegłym roku. Podjęta jednak została decyzja o drobnym jej urozmaiceniu poprzez skierowanie jej na pętlę Czynszowa. Przez pierwszy weekend kursowania linia wspomagana była przez dnie inne – 32 i S. Zostały one uruchomione z okazji święta ulicy Stalowej.

Pasażerów witali zawsze uśmiechnięci konduktorzy!

28 sierpnia zakończył się 27. sezon kursowania linii T. Nasi klubowicze po ostatnim kursie tradycyjnie spotkali się by zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie.

25 września kursowanie zakończyły pozostałe linie WLT: 100, 36, 51 (24 września), promy oraz statek do Serocka.

Chcielibyśmy tym samym podziękować wszystkim za dotychczasową współpracę:

  • pani dyrektor Katarzynie Strzegowskiej oraz wszystkim zaangażowanym w te przedsięwzięcia pracownikom Zarządu Transportu Miejskiego za olbrzymią przychylność dla naszych działań i uruchomienie linii, które już na dobre wpisały się w krajobraz Warszawy i nieustannie cieszą się popularnością wśród mieszkańców i turystów, a także za przygotowanie pamiątkowych biletów – rozchwytywanych zwłaszcza przez najmłodszych – i broszur informacyjnych umożliwiających dokładne poznanie stolicy i aglomeracji przy pomocy Warszawskiego Transportu Publicznego,
  • Miejskim Zakładom Autobusowym za współpracę przy kursowaniu linii 100: bieżącą obsługę i serwisowanie zabytkowych autobusów: Jelcza PR110M nr 4617 i Jelcza 272MEX nr 1983, a także za zapewnienie miejsca do garażowania naszej kolekcji autobusowej; należy przy tym dodać, że w tym roku nie nastąpiła żadna awaria autobusów na linii 100,
  • Tramwajom Warszawskim za współpracę przy uruchomieniu linii T i 36

Jesień to czas podsumowań. Dyrektor Zarządu Transportu Miejskiego, pani Katarzyna Strzegowska, złożyła na ręce prezesa KMKM podziękowania za tegoroczny sezon.

Wszystkim serdecznie dziękujemy i zapraszamy za rok. Liczymy na to, że będzie jeszcze piękniej!