KMKM Warszawa

→ Dziękujemy za ten sezon!

Zakończyliśmy kolejny sezon w naszym kalendarzu. To miesiące ciężkiej pracy konduktorów i ludzi zaplecza, a także miesiące z Waszymi uśmiechami. Dziękujemy, do zobaczenia za rok!

24 września zakończył się jubileuszowy 15. sezon Warszawskich Linii Turystycznych. Rozpoczęliśmy go 1 maja, wspólnie z Zarządem Transportu Miejskiego. Mieszkańcy Warszawy i turyści mieli do wyboru autobusową linię 100 oprowadzającą po najciekawszych miejscach stolicy, linię autobusową 51 – dowożąca śladem dawnego trolejbusu do Kolejki Piaseczyńskiej, tramwajowe linie T i 36 obsługiwane przez tabor historyczny i zabytkowy, a także trzy promy przez Wisłę i statek do Serocka

Linia autobusowa 100

W autobusach linii 100 można było spotkać obsługę konduktorską – członków i członkinie naszego Klubu. Udzielali wszelkich informacji o trasie oraz taborze, kasowali bilety, a także rozdawali te pamiątkowe, z grafiką zabytkowych pojazdów.

W tym roku zmieniliśmy nieco trasę oraz przystanek początkowy linii. Autobusy nie rozpoczynały już trasy z zatoki przy Domach Towarowych Centrum, a z pętli przy Dworcu Centralnym, pomiędzy halą dworca i centrum handlowym.

Linia 100 podstawowo była obsługiwana przez dwie brygady. Pierwszą obsługiwał pochodzący z naszej kolekcji Jelcz PR110M nr 4617. Okazjonalnie pojawiał się na niej Jelcz 043 nr 8081, który jak zawsze cieszył się dużym zainteresowaniem.

Czasem zastępował oba pojazdy Ikarus 260.73A nr 6930 z MZA, natomiast druga brygada była planowo obsługiwana przez należącego do MZA Ikarusa 260.73A nr 6905.

Tegoroczną nowością była trzecia brygada wyjeżdżająca na trasę linii w czasie wakacji. Obsługiwały ją historyczne autobusy niskopodłogowe z kolekcji MZA: MAN NG313 nr 3322, Neoplan N4020 nr 6960, Jelcz M181M nr 6971, Jelcz M121I/4 nr 4942 czy Solaris Urbino 18 nr 8198.

Linia autobusowa 51 i Kolejka Wąskotorowa

Na linii 51 podstawowo pojawiały się Ikarusy: 260.04 nr 289 oraz 280.02 w barwach PKS. Okazjonalnie pojawił się także Ikarus-Zemun, który wrócił niedawno z generalnego remontu.

Wawerska Linia Turystyczna

W wybrane letnie soboty byliśmy także obecni w Wawrze. KMKM użyczył autobusów do wydarzeń organizowanych przez Urząd Dzielnicy Wawer i Bibliotekę Publiczną w Dzielnicy Wawer.

27 maja dowoziliśmy naszym ogórkiem uczestników Wawerskiego Pikniku Lotniczego z parkingu Urzędu Dzielnicy w pobliże plaży Romantycznej. Podczas pikniku można było obejrzeć m.in. najlepsze w Polsce symulatory lotu samolotem i helikopterem oraz symulator wieży kontroli lotów.

17 czerwca, podczas kolejnej edycji Wawerskiej Fiesty Balonowej dzielnica prezentowała m.in. loty balonami na uwięzi, symulatory czy strefę paralotniową. Tu również nasze „ogórki” dowoziły chętnych do przystanku Plaża Romantyczna.

Okazjonalnie, w czerwcu, lipcu i sierpniu, użyczyliśmy naszych autobusów wawerskiej Bibliotece, która w ramach różnych cykli organizowała przejazdy z przewodnikiem.

Linie tramwajowe T i 36

Tramwajowa część miała całkiem sporo do zaoferowania. Podstawowo w skład Warszawskich Linii Turystycznych wchodzą tylko linie 36.

Ze względu na wakacyjne remonty „Tetka” po latach wróciła na ulicę Marszałkowską, Nowowiejską i Flitrową, po drodze mijając m.in. Marszałkowską Dzielnicę Mieszkaniową, Politechnikę Warszawską i Filtry. Podobnie jak w poprzednim roku, wybrane kursy zostały wydłużone do krańca Banacha.

W klasycznych wagonach, obsługujących linię, można było spotkać naszych członków i członkinie w roli obsługi konduktorskiej. Odpowiadali na pytania o taborze i trasie, a także wydawali pamiątkowe bilety.

Linię 36 z Placu Narutowicza do Metra Marymont obsłużyły standardowo wagon szybkobieżne.

Całe wakacje z tramwajami

Nie były to oczywiście jedyne linie jakie w sezonie letnim można było spotkać!

3 i 4 czerwca z okazji Dnia Dziecka uruchomiona została linia D. W tym roku kursowała ona na trasie z pętli Piaski, przez al. Jana Pawła II i trasę W-Z na Ratuszową-ZOO.

17 i 18 czerwca odbyła się kolejna edycja Święta ulicy Stalowej. Z tej okazji uruchomiona została linia S, mająca charakter linii spacerowej kursującej do pętli przy Ratuszowej-ZOO. Wybrane kursy wydłużone zostały do Kawęczyńskiej-Bazyliki. Obsługę zapewnił wagon K nr 403-1, który najbardziej reprezentuje stan w jakim „berlinki” kursowały na linii nr 3 do 1975 r.

24 czerwca wystartowała najstarsza z linii turystycznych – „Tetka“. W tym roku zabytkowe wagonu kursowały trasą, na którą wyjechały po raz pierwszy w 1996 roku.

1 sierpnia uruchomiona została linia W z okazji 79. rocznicy wybuchu Powstania Warszawskiego. Tramwaje tradycyjnie udały się na godzinę 17 pod Muzeum Powstania Warszawskiego, aby uczcić pamięć poległych w walce za ojczyznę.

Dla miłośników była to jeszcze jedna gratka – ostatnia okazja do przejechania się oraz sfotografowania zabytkowych tramwajów na torowisku w ulicy Wolskiej, przebiegającym bezpośrednio pod cerkwią. Za rok tramwaje pojadą już w wykopie, w którym będą łączyły się z nowo wybudowaną trasą w ciągu ulicy Kasprzaka.

16 września obsłużyliśmy też linie dowożące na Dni Transportu Publicznego: tramwajową 21 i autobusową 458. Zobacz więcej.

3 września zakończył się 28. sezon kursowania linii T. Nasi klubowicze, tradycyjnie po ostatnim kursie, spotkali się by zrobić sobie pamiątkowe zdjęcie.

Grupowe zdjęcie klubowiczów po zakończeniu kolejnego sezonu linii T

24 września kursowanie zakończyły pozostałe linie WLT: 1003651 (23 września), promy oraz statek do Serocka.

Dziękujemy Wam wszystkim za te miesiące!

Razem przejechaliśmy i przepłynęliśmy kilkaset tysięcy kilometrów, obsłużyliśmy dziesiątki tysięcy pasażerów i pasażerek. Wspólnie wywołaliśmy uśmiechy na naszych i Waszych twarzach! Do zobaczenia za rok!

Jak zawsze przypominamy, że kursowanie linii turystycznych to nie tylko pojazdy, ale też ludzie je obsługujący – m.in. kierowcy, motorniczowie, konduktorzy i przewodnicy.

W obsłudze autobusów pojawiło się ponad 40 osób: 42 konduktorów i konduktorek z Warszawy oraz 1 konduktor z wymiany (Łódź), natomiast w obsłudze tramwajów niemal 50 osób: 45 konduktorów z Warszawy oraz 12 konduktorów z wymian (Łódź, Kraków, Bydgoszcz, Gorzów).


Chcielibyśmy również podziękować wszystkim naszym partnerom za dotychczasową współpracę:
Zarządowi Transportu Miejskiego za olbrzymią przychylność dla naszych działań, uruchomienie linii, przygotowanie pamiątkowych biletów i broszur informacyjnych, Miejskim Zakładom Autobusowym za współpracę przy kursowaniu linii 100: bieżącą obsługę i serwisowanie zabytkowych autobusów: Jelcza PR110M nr 4617 i Jelcza 043 nr 8081, a także za zapewnienie miejsca do garażowania naszej kolekcji autobusowej oraz Tramwajom Warszawskim za współpracę przy uruchomieniu linii T i 36.