KMKM Warszawa

11. Zjazd Stowarzyszeń Miłośników Komunikacji Miejskiej

W dniach 2-4 września 2022 r. wraz z Kołem Miłośników Metra mieliśmy przyjemność być gospodarzami XI Zjazdu Stowarzyszeń Miłośników Komunikacji Miejskiej. Poprzednie dwie edycje zjazdu po reaktywacji odbyły się w Gdańsku i w Łodzi. W tym roku dwie warszawskie organizacje starały się zorganizować kolejny zjazd, równie udany jak te poprzednie! Gościliśmy stowarzyszenia z ośmiu miast – z Chorzowa, Szczecina, Wrocławia, Łodzi, Krakowa, Poznania i Białegostoku oraz kolegów z niedalekiego Grodziska Mazowieckiego, przedstawicieli miejskich spółek transportowych, branżowe media i przyjaciół. Były okazje do wspólnych dyskusji, ale też wspólnej zabawy podczas zaplanowanych atrakcji. A grafik był naprawdę napięty! Za rok spotkamy się w Białymstoku.

Formuła zjazdu polega na spotkaniu miłośników z całej Polski i wymianie doświadczeń. Dzięki uprzejmości naszych partnerów mogliśmy obejrzeć zaplecze Metra Warszawskiego, Szybkiej Kolei Miejskiej, Tramwajów Warszawskich, Miejskich Zakładów Autobusowych oraz centralę ruchu Zarządu Transportu Miejskiego.

Wydarzenie zaczęliśmy w piątek 2 września na dworcu wschodnim. Stamtąd odebraliśmy przybyłych gości i udaliśmy się w stronę Stacji Techniczno-Postojowej “Kabaty”. Dokonaliśmy tego przy pomocy naszego Jelcza PR110U nr 5299. Na miejscu przeszliśmy krótkie szkolenie BHP i podzieliliśmy na dwie grupy, które umożliwiły bezpieczniejsze zwiedzanie. Metro Warszawskie udostępniło nam do zwiedzania halę naprawczą i postojową oraz dwie wentylatornie – szlakową na odcinku B1 (STP Kabaty – A1 Kabaty) oraz stacyjną, również na A1 Kabaty.

Po zakończeniu zwiedzania wszyscy wsiedliśmy do pociągu i udaliśmy się na drugi koniec pierwszej linii metra, gdzie czekała nas dalsza część programu. Dzięki uprzejmości dyrekcji Zarządu Transportu Miejskiego nasi goście otrzymali bilety dobowe na podstawie których mogli odbyć ten przejazd a także w wolnym czasie zwiedzić miasto na własną rękę, bez ponoszenia dodatkowych kosztów.

Na Młocinach czekał już na nas jeden z najnowszych nabytków Tramwajów Warszawskich – wagon typu 140N nr 4205 wyprodukowany przez zakłady Hyundai Rotem Company. Przejechaliśmy nim na pętlę Winnica, prezentując przy okazji naszym gościom najnowszy odcinek sieci tramwajowej, na którym też obowiązuje najwyższa prędkość handlowa. Stamtąd udaliśmy się na teren zajezdni Żoliborz.

Tereny Tramwajów Warszawskich zwiedzaliśmy w towarzystwie naszego kolegi, Michała Kiembrowskiego, który pokazał najciekawsze zakamarki tych miejsc. Na zajezdni uczestnicy zjazdu zobaczyli m.in. największą halę zadaszeniową dla wagonów czy tokarkę podtorową. W świetlicy zakładowej mogliśmy chwilę odpocząć oraz zjeść ciepły posiłek, za ufundowanie którego serdecznie dziękujemy Tramwajom Warszawskim.

Z Żoliborza udaliśmy się wagonem typu 102N na Wolę zwiedzić Zakłady Naprawy Taboru T-3. Tam również każdy znalazł coś dla siebie. W remoncie były zarówno najstarsze, jak i najmłodsze pojazdy. Zainteresowani mogli również obejrzeć ostatnią zachowaną wiatę przystankową Stolica.

Na koniec dnia udaliśmy się do jednej z zajezdni Miejskich Zakładów Autobusowych. Na zajezdni Stalowa przywitał nas kierownik oddziału, pan Antoni Mroczek, który specjalnie dla uczestników zjazdu uruchomił zabytkowy autobus Somua Six i zrobił małą wycieczkę po zajezdni.

Następnym pojazdem, jaki zaprezentowała zajezdnia, był elektryczny Solaris Urbino 18. Jego kierowca, Aleksander Choromański, zabrał uczestników zjazdu na przejazd trasą obsługi codziennej i krótko omówił działanie ładowarek autobusowych.

Na tym zakończyliśmy pierwszy dzień zjazdu. Nasi goście udali się do hotelu Ibis Ostrobramska, który zgodził się przyjąć nas w swoje progi i zaoferował noclegi po preferencyjnych stawkach.

Następnego dnia również nie planowaliśmy próżnować. Niebieskim Ikarusem przewieźliśmy gości z Ostrobramskiej na Szczęśliwice, gdzie znajduje się baza jedynego miejskiego przewoźnika kolejowego – Szybkiej Kolei Miejskiej w Warszawie.

Po rozległym terenie oprowadził nas pan Kamil Migała. Oprócz przyciągającej uwagę myjni całopojazdowej, uczestnicy zjazdu mogli z bliska obejrzeć historyczne budynki stacji postojowej Warszawa Szczęśliwice z lat 20. XX wieku.

Po wizycie w SKM przyszedł czas na element autopromocji. Postanowiliśmy pokazać gościom naszą kolekcję autobusową. Zaprezentował ją nasz wiceprezes Marcin Żabicki, natomiast Paweł Sitek opowiedział o zupełnie nowych kwestiach związanych z youngtimerami wyposażonymi w znacznie bardziej zaawansowaną elektronikę. Prezentacja miała miejsce w naszym najmłodszym pojeździe – Solarisie Urbino 15 nr 8731.

Kolejnym z pojazdów, który nasi goście poznali z każdej strony był żółty Jelcz 120MM/1 nr 4340. Wojtek Śmigielski wsiadł za kierownicę, Magda Cendrowska opowiedziała kilka słów o historii wozu, a z tyłu – jak na każdej wycieczce – trwała integracja. W takiej oto atmosferze dotarliśmy do siedziby Zarządu Transportu Miejskiego.

Po dojeździe na Grochowską udaliśmy się do dawnego budynku Polskich Zakładów Optycznych. To tutaj obecnie urzęduje organizator transportu zbiorowego. Na sali konferencyjnej Prezes KMKM Robert Człapiński odczytał list od dyrektor ZTM, pani Katarzyny Strzegowskiej skierowany do uczestników zjazdu.

Następnie w dwóch mniejszych grupach udaliśmy się na zwiedzanie centrali ruchu. Przewodnikiem był Robert Sokołowski.

Po zakończeniu zwiedzania wróciliśmy na salę, aby przedyskutować nurtujące nas problemy oraz wysłuchać prezentacji Mikołaja Filipowicza z Koła Miłośników Metra pt. “Metro jako schron, jak to działa i czy warto inwestować miliony?”. Wybrano również organizatorów przyszłorocznego zjazdu – podejmą się tego koledzy z białostockiego Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej.

Ostatniego dnia udaliśmy się naszym Ikarusem 260.04 nr 289 na zajezdnię tramwajową Mokotów. Ostatnią atrakcją, którą zapewniły Tramwaje Warszawskie, była wizyta w Izbie Tradycji, gdzie naszym przewodnikiem była pani Joanna Faber. Mogliśmy tam podziwiać zbiory zgromadzone przez niedawno zmarłego Dariusza Walczaka. Obejrzeliśmy również kilka wagonów zabytkowych których remontów Darek doglądał.

W świetlicy zakładowej Marcin Kozoń przedstawił prezentację na temat priorytetów dla tramwajów. Wręczyliśmy również pamiątkowe dyplomy udziału w zjeździe.

Po zakończeniu zjazdu przedstawiciele stowarzyszeń udali się na cmentarz powązkowski, aby uczcić pamięć naszego byłego prezesa, Dariusza Walczaka. Na zdjęciu, przy tablicy, Tomasz Sielicki z wrocławskiego Klubu Sympatyków Transportu Miejskiego. W tym miejscu warto zaznaczyć, że to Darek był głównym pomysłodawcą aby tegoroczna edycja odbyła się właśnie w Warszawie. Niestety, nie było mu dane doczekać tej chwili.

Organizatorzy Zjazdu pragną podziękować wszystkim zaangażowanym w przygotowanie tak ważnego wydarzenia:

  • Zarządowi Transportu Miejskiego
    • za umożliwienie przejazdów Warszawskim Transportem Publicznym naszym gościom
    • za przygotowanie pamiątkowych kart miejskich oraz innych upominków
    • za udostępnienie do zwiedzania centrali ruchu
    • za udostępnienie centrum konferencyjnego na potrzeby prelekcji
    • za zapewnienie posiłków dla uczestników zjazdu
  • Tramwajom Warszawskim
    • za wydruk broszury informacyjnej dla uczestników zjazdu
    • za udostępnienie do zwiedzania zakładów R4 “Żoliborz” i Zakładu Naprawy Tramwajów
    • za otworzenie dla naszych gości Izby Tradycji
    • za zapewnienie przejazdów wynajętymi tramwajami
    • za zapewnienie posiłków dla uczestników zjazdu
    • za zapewnienie drobnych upominków dla gości
  • Miejskim Zakładom Autobusowym
    • za udostępnienie do zwiedzania zakładu R4 “Stalowa”
    • za zapewnienie dla gości drobnych upominków
  • Szybkiej Kolei Miejskiej
    • za udostępnienie do zwiedzania bazy postojowej na Szczęśliwicach
    • za zapewnienie dla gości drobnych upominków
  • Metru Warszawskiemu
    • za udostępnienie do zwiedzania Stacji Techniczno-Postojowej “Kabaty” oraz dwóch wentylatorni
  • hotelowi Ibis Ostrobramska
    • za zaoferowanie noclegów dla naszych gości po preferencyjnych stawkach

Jako Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej dodatkowo dziękujemy Kołu Miłośników Metra za wspólny trud włożony w organizację tego wydarzenia.