Konstrukcja
Producent pojazdu – Sanocka Fabryka Autobusów w Sanoku (obecnie Autosan SA) od lat powojennych zajmuje się produkcją autobusów oraz nadwozi specjalistycznych. Przełomowym momentem dla fabryki było uruchomienie w 1958 roku autobusu San H-01. Był to w zasadzie pierwszy w całości polski autobus zaprojektowany w oparciu o rodzimą myśl techniczną i wdrożony do masowej produkcji. Charakteryzował się nadzwyczaj – na owe czasy – nowatorską samonośną konstrukcją nadwozia.
Bardzo słaba trwałość pojazdu sprawiała, że szybko wprowadzano kolejne zmodyfikowane wersje pojazdu: w 1962 roku – San H-25 oraz w 1964 roku – San H-27.

Ponieważ w dalszym ciągu autobusy nie osiągnęły zadowalającego poziomu trwałości eksploatacyjnej, podjęto decyzję o zaniechaniu produkcji pojazdów z nadwoziem samonośnym. Istniejącą konstrukcję nadwozia – z niewielkimi zmianami – umieszczono na podwoziu ramowym pochodzącym z rodziny Stara 25. W ten sposób w 1966 roku powstał nowy autobus San H-100.


Bardzo charakterystyczną cechą pojazdu było wykończenie wnętrza autobusu według projektu profesorów z warszawskiej ASP. Śmiało można je nazwać szczytowym osiągnięciem polskiego wzornictwa przemysłowego w okresie PRL. Zastosowano specjalne odcienie koloru niebieskiego do tapicerki i szeregu detali, takich jak deska rozdzielcza czy szkielety foteli. Jako stosunkowo niewielki pojazd znalazł on zastosowanie przede wszystkim na lokalnych liniach PKS i w przewozach socjalnych niewielkich prowincjonalnych przedsiębiorstw.
Zdarzało się też, że konstrukcja przystosowywana była do innych funkcji. Tym samym autobusy serii H-100 można było spotkać m.in. w wersji cabrio dla biur turystycznych czy w wersji z wyposażeniem bibliotecznym lub sklepowym.





Mimo osiągnięcia oczekiwanego poziomu trwałości i niezawodności pojazdu, już w momencie rozpoczęcia produkcji był konstrukcją przestarzałą. Dlatego bardzo szybko podjęto pracę nad stworzeniem następcy. Okazał się nim być bardzo nowoczesny Autosan H9, który w 1973 roku zastąpił na taśmie produkcyjnej Sana H-100. Produkcję Sanów ostatecznie zakończono 27 lipca 1974 roku – fabryka informowała wtedy, że od 1957 roku wyprodukowano łącznie ponad 33 tysiące egzemplarzy tej marki.