Nasz autobus
Nasz autobus został wyprodukowany w 1972 roku. Od razu został zaadaptowany na potrzeby Ludowego Wojska Polskiego jako pojazd sanitarny, którego wnętrze stanowiło mobilny gabinet dentystyczny. Zamontowano fotel dentystyczny, założono instalację elektryczną 220V, wbudowano umywalki z termami, oraz szafki. Na przeciwległych krańcach pojazdu wydzielono pomieszczenia z podwieszanymi łóżkami dla kierowcy oraz personelu medycznego. Pojazd przydzielony był do szpitala wojskowego w Poznaniu i posiadał numer rejestracyjny UCM 5666. W czasie długiej służby był sporadycznie używany na poligonach, gdzie wykonał jedynie około 20 000 km przebiegu, dzięki czemu zachował się w stosunkowo dobrym stanie.
W 2002 roku warszawscy miłośnicy wypatrzyli go na terenie jednostki w Rembertowie. Po prawie dwuletnich staraniach, decyzją Ministra Obrony Narodowej Jerzego Szmajdzińskiego, San został nieodpłatnie podarowany Klubowi Miłośników Komunikacji Miejskiej. Uroczystość oficjalnego przekazania pojazdu miało miejsce 18 września 2004 roku podczas Dni Transportu Publicznego.
Niedługo po tej dacie rozpoczynamy długo oczekiwane prace remontowe, które toczyliśmy przez następne pół roku.
Ostatecznie 11 czerwca 2005 roku San wyruszył w swój premierowy przejazd, podczas którego przewiózł gości weselnych jednego z miłośników. Od tamtej pory autobus regularnie pojawia się na różnych imprezach związanych z komunikacją miejską i pojazdami, podczas których niezmiennie budzi zachwyt wśród gości jako „najładniejszy ogórek”, choć „ogórkiem” oczywiście nie jest. Poza „warszawskimi klasykami”, jak dni Transportu Publicznego, Noc Muzeów i Zlot Ogórków, nasz San gościł także na różnych imprezach komunikacyjnych w kraju, m.in. w Szczecinie, Gdańsku, Krakowie i Poznaniu. W 2009 roku pojawił się m.in. na Zlocie Gwiaździstym z okazji 100-lecia Automobilklubu Polski, zorganizowanym na terenie lotniska na warszawskim Bemowie.
Mimo upływu 20 lat od ostatniego remontu, wciąż cieszy oko i spotyka się z dużym zainteresowaniem pasjonatów i pasażerów. Obecnie w Polsce zachowanych do celów zabytkowych jest jedynie kilka sztuk tego modelu, więc bez wahania można nazywać ten egzemplarz unikatowym.
Historia przydziałów | Okres | Nr taborowy |
---|---|---|
Wojsko Polskie | 1973-2004 | nieznany |
Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie | 2004-teraz | 8082 |