KMKM Warszawa

San H100B #160

San H-100 to dzieło polskich konstruktorów z przełomu lat 60. i 70. Według wielu najładniejszy seryjnie produkowany polski autobus – w przeciwieństwie do “ogórka” jego wygląd jest lekki i bardziej wysmakowany, ma też więcej różnego rodzaju ciekawych detali. Pojazdy takie jak ten – w wersji miejskiej – były częstym widokiem w mniejszych miast wojewódzkich. Nasz pojazd należał do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji, a później do osoby prywatnej. Zakupiliśmy go w 2005 roku celem przywrócenia mu dawnej świetności. Obecnie stacjonuje w Kaliszu.

Podstawowe informacje

Producent: Sanocka Fabryka Autobusów
Model: H-100B
Rok produkcji: 1973
Silnik: FSC „Star” S-530A1A
Pojemność silnika: 6230 cm³
Moc silnika: 100 KM
Miejsca siedzące: 19+2
Miejsc ogółem: 62
Długość [mm]: 8700 mm
Szerokość [mm]: 2500 mm
Wysokość [mm]: 3050 mm

Dowiedz się więcej o historii remontu autobusu!

Konstrukcja

Autobus został wyprodukowany przez Sanocką Fabrykę Autobusów, która od lat powojennych zajmuje się produkcją autobusów oraz nadwozi specjalizowanych. Przełomowym momentem dla fabryki było uruchomienie produkcji autobusu San H-01 w 1958 roku. Był to pierwszy w całości polski autobus zaprojektowany o rodzimą myśl techniczną i wdrożony do masowej produkcji. Pojazd charakteryzujący się nowatorską samonośną konstrukcją nadwozia był niestety bardzo nietrwały. W następnych latach wprowadzono do produkcji jego zmodyfikowane wersje: Sana H-25 oraz Sana H-27. Ponieważ w dalszym ciągu autobusy nie osiągały zadowalającego poziomu trwałości eksploatacyjnej, podjęto decyzję o zaniechaniu produkcji pojazdów z nadwoziem samonośnym. Istniejącą konstrukcję nadwozia umieszczono – z niewielkimi zmianami – na podwoziu ramowym pochodzącym z rodziny Stara 25. Powstały w ten sposób autobus, znany pod nazwą San H-100, trafił do produkcji w 1966 roku.
Jego miejska wersja (oznaczona dodatkowo literą B) przeznaczona była głównie do obsługi komunikacji miast powiatowych oraz również mniejszych miast wojewódzkich, jak Rzeszów, Białystok czy Olsztyn.
Mimo osiągnięcia oczekiwanego poziomu trwałości był konstrukcją przestarzałą, dlatego bardzo szybko podjęto pracę nad stworzeniem jego następcy, którym stał się nowoczesny wówczas Autosan H9, który wszedł do produkcji w 1973 roku.