1 maja rozpoczął się wyjątkowy dla nas sezon Warszawskich Linii Turystycznych. Dzięki współpracy z Zarządem Transportu Miejskiego, na ulice wróciły: współorganizowana z Miejskimi Zakładami Autobusowymi autobusowa linia 100, linia 51 dowożąca do Kolejki Piaseczyńskiej i linia tramwajowa 36, którą obsługiwały Tramwaje Warszawskie. Po dwóch latach nieobecności spowodowanej pandemicznymi ograniczeniami nasi konduktorzy mogli wrócić do autobusów i powitać pasażerów.
Linia 100 kursowała na trasie analogicznej jak w zeszłym roku. Z krańca Centrum przez pl. Piłsudskiego i Miodową docierała do Muzeum Żydów Polskich POLIN. Dalej autobusy jechały Wisłostradą obok Multimedialnego Parku Fontann, po czym przejeżdżały na Pragę. Mostem Poniatowskiego docierały do słynnej palmy, a dalej do Łazienek Królewskich i przez Marszałkowską Dzielnicę Mieszkaniową wracały do Centrum.
Brygadę M1 linii 100 obsługiwał dobrze znany Jelcz PR110M nr 4617, natomiast brygadę M2 należący do MZA żółty Ikarus 260.73A nr 6905, który został w tym celu odświeżony, a rezerwowo pojawiał się jego czerwony odpowiednik – Ikarus 260.73A nr 6930. W ramach obchodów Dni Transportu Publicznego, 18 września pojawiła się dodatkowa brygada, którą obsługiwał Ikarus 280.37 nr 6954.
Nasi Klubowicze Paweł Sitek i Mateusz Kurowski zamontowali na testy lokalizator GPS w “peerce”, a dzięki pomocy pracowników MZA, którzy go odpowiednio zaprogramowali, pasażerowie mogli obserwować lokalizację autobusu na mapie, co wielokrotnie przydało się podczas weekendowych objazdów.
Podczas 47 dni kursowania na linii 100 pojawiło się 34 konduktorów (w tym 3 konduktorki) oraz 13 kierowców. Najczęściej za “kółkiem” można było spotkać Konrada Frąka (aż 29 razy!), który zadbał o specjalną dekorację liniową w “peerce” – na filmach pojawiły się wymalowane numery “100” i nazwa krańca. Za kierownicą można było spotkać także obu prezesów Klubu.
Linię 51, kursującą z centrum Warszawy do Piaseczna, obsługiwały Jelcz 120MM/1 nr 4340 oraz niebieski Ikarus 280.02.
Po raz trzeci na tory wyjechała linia 36 do obsługi której kierowane są wagony szybkobieżne. Wsiadając na jej pokład mogliśmy obejrzeć takie miejsca jak: stacja Filtrów, Politechnika Warszawska, Marszałkowska Dzielnica Mieszkaniowa, Ogród Saski, Muranów czy Stary Żoliborz. Tegoroczną nowością był fakt, że w okresie lipca i sierpnia linia kursowała codziennie.
Ze względu na prowadzone wakacyjne remonty linia kilka razy wystąpiła na trasie objazdowej, która zamiast ciągiem Marszałkowskiej i Andersa jechała al. Jana Pawła II i przez Stawki.
Również 1 maja Zarząd Transportu Miejskiego uruchomił trzy bezpłatne promy łączące dwa brzegi Wisły. Kursowały od w każdy weekend do 26 września. Podczas wakacji promy pływały codziennie.
W dniu 26 czerwca do linii turystycznych dołączyła uruchomiona przez ZTM “Tetka“. Zabytkowe wagony linii T kursowały na trasie okólnej z pl. Narutowicza przez Al. Jerozolimskie, Pragę, most Śląsko-Dąbrowski i ul. Marszałkowską (objazd ze względu na prace torowe w rejonie pl. Bankowego), a od 19 lipca wróciły na trasę podstawową, na której po minięciu pl. Bankowego jechały dalej Trasą W-Z aż do ul. Towarowej. Przez cały sezon obsługę linii zapełniło łącznie osiem wagonów oraz jedna doczepa bierna.
Obsługę konduktorską, jak co roku już od 26 lat stanowili nasi klubowicze. Łącznie, w całym sezonie było to 35 osób (z czego 4 osoby to członkowie zaprzyjaźnionych stowarzyszeń: Klub Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi i Towarzystwo Miłośników Wrocławia). Podobnie jak na linii 100, również na “Tetce” służbę pełniły trzy przedstawicielki płci pięknej.
Zarządu Transportu Miejskiego przygotował w tym roku pamiątkowe bilety w formie zakładek. Konduktorzy, jak za dawnych lat, kasowali bilety poprzez przedziurkowanie odpowiedniego dnia i odpowiedniego miesiąca.
Podobnie jak przed pandemią, również i w tym sezonie ZTM uruchomił cieszący się dużą popularnością statek do Serocka. Kursował on po Kanale Żerańskim i Zalewie Zegrzyńskim w każdy weekend od 3 lipca do 26 września.
W ostatni weekend kursowania “Tetki” (28-29 sierpnia) na obu jej brygadach, a także na obu brygadach linii 100 oraz na linii 36 pojawili się przewodnicy opowiadający o najciekawszych miejscach w Warszawie.
Ostatnim dniem kursowania linii 100 i 36 był 26 września. W imieniu całego Warszawskiego Transportu Publicznego dziękujemy za ten sezon i zapraszamy za rok!