KMKM Warszawa

Zlot Zabytkowych Autobusów i Noc Muzeów

Naszą przygodę z uczestnictwem w Nocy Muzeów rozpoczęliśmy w 2004 roku. Była to wspaniała okazja, by pokazać 100% naszego sprawnego taboru, na który składały się wówczas… dwa „ogórki”. Dziś, z ponad czternastoletnim doświadczeniem w organizacji komunikacji muzealnej na Noc Muzeów, uruchamiamy około stu brygad, obsługiwanych przez autobusy zabytkowe i współczesne. Na linii A, obsługiwanej „ogórkami”, utrzymujemy częstotliwość około 5 minut, a zainteresowanie przejażdżką jest tak ogromne, że kolejka chętnych ustawia się na 20 minut oczekiwania. Liczba historycznych pojazdów biorących w imprezie jest na tyle duża, że podjęliśmy decyzję o skierowaniu Ikarusów czy PeeRek na linię K.

Noc Muzeów to ogromny sztab prawie 200 osób, ekip z innych miast, konduktorów i kierowców, ekspedytorów, koordynatorów, organizatorów. W 2006 roku po raz pierwszy nawiązaliśmy współpracę z Firmą Mobilis, aby zaspokoić rosnące potrzeby przewozowe. Okazją do pozyskania większej ilości taboru zabytkowego był zorganizowany przez nas I Zlot Ogórków, na który przyjechało do Warszawy 14 wozów. W szczytowym momencie imprezy, wszystkie linie zorganizowane na Noc Muzeów obsługiwały aż 33 autobusy.

Podczas kolejnej edycji Nocy Muzeów w 2007 roku, do obsługi pasażerów dołączyła kolejna linia, tym razem tramwajowa. Była to linia M, na której kursował jeden tramwaj – „berlinka” o numerze 403. Również w tym roku po raz pierwszy zorganizowane zostało na pętli na placu Starynkiewicza „Muzeum na szynach”, czyli wystawa tramwajowego taboru historycznego. Pojawili się pierwszy raz goście z Czech oraz zaprezentowaliśmy naszego kabrioleta.

Co roku w Nocy Muzeów i w Zlocie Ogórków uczestniczyło coraz więcej ekip: z Gdańska, Krakowa, Poznania i Torunia. My sami wprowadzaliśmy do obsługi kolejne autobusy z naszej kolekcji, jak chociażby oba Sany czy Ikarusa. Liczba autobusów zabytkowych była tak duża, że zdecydowaliśmy się nawiązać współpracę z forum WAWKOM, by pozyskać więcej konduktorów.

W 2012 roku, ze względu na uczestnictwo w Zlocie coraz to większej liczy uczestników z autobusami innymi niż ogórki, zmieniliśmy nazwę spotkania na Międzynarodowy Zlot Zabytkowych Autobusów. Także w tym samym roku musieliśmy zmienić dotychczasowe miejsce, gdzie odbywał się Zlot i zorganizowana była pętla linii muzealnych. Do tej pory organizowaliśmy i jakoś mieściliśmy się na placu Bankowym, jednak rozpoczęcie w Warszawie dużych inwestycji infrastrukturalnych i umieszczenie przez ZTM na placu Bankowym tymczasowej pętli dla linii regularnych spowodowało przeniesienie całej imprezy na ulicę Bielańską.

W następnym roku (2013) zdecydowaliśmy się umieść pętle linii muzealnych na placu Defilad. Okazało się to strzałem w dziesiątkę, ponieważ mieliśmy do swojej dyspozycji ogromną przestrzeń, na której zlokalizowaliśmy wszystkie przystanki i plac postojowy dla pojazdów które uczestniczyły w wydarzeniu. Dzięki temu nie musieliśmy obawiać się o przypadkowe zarysowania taboru. W 2013 roku parada zabytkowych pojazdów nie skończyła swojego biegu przy ulicy Włościańskiej, jak do tej pory, lecz pod zajezdnią tramwajową na Żoliborzu, gdzie odbywał się jubileusz 105-lecia tramwajów elektrycznych. Podobnie parada autobusów zakończyła się w 2015 roku pod zajezdnią tramwajów na Pradze. W 2018 roku „Muzeum na szynach” przeniosło się z placu Narutowicza do warsztatów remontowych tramwajów na Woli.

W imprezie zaczęły na stałe uczestniczyć ekipy z Krakowa, Bydgoszczy, Bielska-Białej, Gdańska, Otrębus, Kalisza, Białegostoku czy Lublina. Od kilku lat obsługę wspomaga największy przewoźnik autobusowy w Warszawie, czyli Miejskie Zakłady Autobusowe. Co roku naszym centrum noclegowym staje się hotel IBIS przy ulicy Bitwy Warszawskiej 1920 roku, a dzięki lokalnemu przewoźnikowi działającemu w podwarszawskiej Zielonce, firmie STALKO, wszyscy uczestnicy imprezy mogą się zintegrować się przy grillu.

Nasze uczestnictwo w Nocy Muzeów stało się charakterystyczną wizytówką, wyróżniającą nas na tle innych miast europejskich.