KMKM Warszawa

C #257

Konstrukcja, służba i remont

Z dawnych zdjęć można się dowiedzieć, że we wrześniu 1939 r. tworzył barykadę na ulicy Wolskiej (na wysokości wiaduktu kolejowego). Po późniejszym przywróceniu do ruchu, wagon uzyskał malowanie przeciwlotnicze (charakteryzujące się przede wszystkim kremowymi pomostami). Natomiast pod koniec wojny Niemcy wywieźli go (wraz z kilkunastoma innymi) do Poznania. Po wojnie wagon został wyremontowany w Zakładach Cegielskiego a następnie odesłany do Warszawy.

Od początku eksploatacji aż do 1952 r. pojazd należał do remizy wolskiej. W 1952 r. przeniesiono go do zajezdni „Praga”.

W 1956 roku wóz 257 zakończył służbę liniową i został wpisany na stan gospodarczy pod numerem 2106.

W 1974 r. z inicjatywy emerytowanego motorniczego – Stanisława Łukaszewskiego podjęto decyzję o jego odbudowaniu jako wagonu historycznego. Nadano mu wówczas numer 5. W trakcie remontu wagon pozbawiono przeszklenia pomostów, które wagony C, w przeciwieństwie do poprzednich serii – posiadały. Zmienione w stosunku do oryginału zostało także wnętrze. Oba wtedy posiadane wagony (A z numerem 4 i C z numerem 5) kursowały na linii turystycznej zorganizowanej przez Biuro Turystyczne „Syrena”.  Prawdopodobnie w latach 80-tych ponownie przeszklono pomosty w wagonie nr 5.

W roku 1996, podobnie jak wagon typu A, wóz nr 5 przeszedł remont, uzyskał dawny numer 257 (przez pewien okres, na potrzeby nagrywania filmu Andrzeja Wajdy „Wielki Tydzień” wagon jeździł z numerem 241) i rozpoczął kursowanie na linii turystycznej „T”. Tak jak jego starszy kolega, pojawiał się na regularnych kursach linii „T” w latach 1996-97.

Decyzją Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 20 maja 1997 r. wagon nr 257 został wpisany do rejestru zabytków

Wagon 257 w swojej najnowszej historii brał udział w kilku ciekawych wydarzeniach. W nocy z 21 na 22 lipca 2000 r. wziął udział w uroczystym zakończeniu kursowania tramwajów ulicą Ząbkowską (po której od końca lat sześćdziesiątych kursowały tramwaje wyjeżdżające na trasę z zajezdni przy Kawęczyńskiej). Ponieważ w imprezie wzięło udział bardzo wielu mieszkańców Warszawy wzięto z zajezdni żoliborskiej skład 13N o numerach 526+491. Drugim epizodem był udział wiosną 2001 r. w produkcji filmu Romana Polańskiego „Pianista”. Wagon kursował wówczas po ul. „Chłodnej” (w którą przeinaczyła się ul. Stalowa na Pradze) wraz z doczepą nr 1011 – a którą był wagon A nr 43.

Obecnie wagon nie jest używany w ruchu ulicznym. Jednak jest on często udostępniany pasażerom (podobnie jak wagon typu A) do zwiedzania w trakcie takich imprez jak Noc Muzeów, czy też Dni Transportu Publicznego. Stacjonuje na terenie Zajezdni „Mokotów”.

W tym momencie warto wspomnieć, że istnieje jeszcze jeden wagon typu C. Dawny wóz numer 260 (następnie gospodarczy 2109) od 1989 roku znajduje się w Krakowie.