KMKM Warszawa

Jelcz M121MB nr DJ 677

Konstrukcja

Założenia konstrukcyjne dla prototypu autobusu Jelcz M121 powstały we współpracy z niemieckim koncernem MAN, a premiera nowego modelu (oznaczonego wtedy symbolem M120MN) miała miejsce w 1994 r.

Efekt niskiej podłogi uzyskano przez zmianę konstrukcji kratownicy nośnej – za drugimi drzwiami umieszczono dwa stopnie pośrednie, które łączyły niską część z podstawową konstrukcją wysokopodłogowego Jelcza 120M. Obie osie zyskały pneumatyczne zawieszenie, wyposażone w system ECAS, umożliwiający obniżenie pojazdu podczas postoju na przystanku (tzw. przyklęk).

Również i nadwozie pojazdu zostało znacząco zmienione. Model M120MN otrzymał ścianę przednią i tylną identyczną jak 120M, jednak wykonaną z tworzyw sztucznych, a charakterystyczne podwójne światła przednie zostały zamienione na prostokątne reflektory. Różnice poziomu podłogi wewnątrz autobusu wymusiły także zastosowanie nierównej linii okien. Wnętrze pojazdu zapełniły teraz plastikowe siedzenia Astromal z miękką wkładką. W 1995 roku do produkcji seryjnej wprowadzono Jelcza M121M z silnikiem MAN-a oraz M121MB z silnikiem Mercedes-Benz. Od tego czasu wyprodukowano łącznie niemal 1000 sztuk tych autobusów w różnych odmianach w tym M121, M121M, M121MB, M121I oraz trolejbusowej. Produkcję oficjalnie zakończono w 2008 roku w momencie upadku jelczańskiej fabryki, choć jeszcze w 2009 roku syndyk masy upadłościowej doprowadził do zmontowania kilku pojazdów wykorzystując istniejące podzespoły.

Krakowski przewoźnik, podobnie jak warszawskie MZK, związany był bardzo długo z marką Jelcz. Po “ogórkach” przyszedł czas na przeróżne modele spod znaku Berlieta. MPK Kraków posiadało m.in. 340 sztuk Jelczy PR100, 120 sztuk Jelczy 120M, 281 sztuk Jelczy M11, 85 sztuk Jelczy M121M/MB, 54 sztuki Jelczy M181MB, 37 sztuk Jelczy M181MB/3 oraz 5 sztuk Jelczy M121M/4 Mastero CNG.

Jelcze M121MB pojawiły się w Krakowie w 1997 roku.

W 2005 autobusy należące do MPK Kraków uświetniły 85-lecie warszawskich autobusów.