KMKM Warszawa

Jelcz PAT-4 nr 643

Konstrukcja

Pod koniec lat 70. i na początku 80. kilkadziesiąt warszawskich wycofywanych jelczy 272MEX, czyli „ogórków” w wersji miejskiej, przerabiano na wozy pogotowia technicznego oznaczone symbolem PAT-4. Po skróceniu ramy miejsce karoserii za pierwszymi drzwiami zajęła drewniana paka z plandeką. Za tylną osią zamontowany został betonowy balast, dzięki czemu pojazd mógł pełnić funkcję holownika. Po kilku latach skrócone „ogórki” zaczęły ustępować miejsca „obciętym” przegubowcom marki Ikarus, które ze względu na mocniejszy silnik i w pełni zamknięte nadwozie lepiej nadawały się do tej funkcji i pełnią ją do dziś.

Prezentowany pojazd to największa ocalała część miejskiego “ogórka” MZK Warszawa. Został wyprodukowany w 1973 roku jako zwykły Jelcz 272MEX służył pod numerem 805 na zajezdni „Ostrobramska”. W połowie lat 70. przeszedł remont w Komunalnym Przedsiębiorstwie Napraw Autobusów w Słupsku, którego ślady, jak brak przedniego świetlika czy czarny skaj na desce rozdzielczej, widać do dziś.