Remont
W 1983r. nasz pojazd został przebudowany na pogotowie i 1 czerwca tegoż roku wpisany na stan zajezdni R-9 „Chełmska” pod numerem taborowym 643-R9, otrzymał wtedy charakterystyczny numer rejestracyjny WAA 444F. Pod koniec lat 80. nasz PAT ponownie uniknął kasacji, tym razem „z rąk” ikarusów, które wypierały skrócone „ogórki” z funkcji „pogotów”. Szczęśliwie #643 został przekwalifikowany na pług i przez następną dekadę każdej zimy odśnieżał plac zajezdni przy ul. Chełmskiej. Na początku XXI wieku w funkcji pługa zastąpił go ciężarowy jelcz 317. Nad PAT-em zawisło więc widmo kasacji, jednakże dzięki przychylnej postawie Miejskich Zakładów Autobusowych, na początku 2003 roku KMKM udało się odkupić ten pojazd za symboliczną kwotę.
fot. Paweł Zadrożny / KMKM Warszawa
W trakcie trwającego kilka miesięcy remontu PAT wrócił do żywych odzyskawszy swoje historyczne biało-czerwone malowanie i detale charakterystyczne dla wozu technicznego MZK, takie jak radiostacja czy pomarańczowe lampy migowe. Oficjalna premiera odnowionego pojazdu miała miejsce na Dniach Transportu Publicznego w 2003r., odbywających się na zajezdni “Woronicza”. W 2006 roku PAT uzyskał oficjalny status zabytku motoryzacji, otrzymując żółte tablice rejestracyjne WJ 89Y.
Niestety, nic nie trwa wiecznie i niedoskonałości przeprowadzonego niskim kosztem w 2003r. remontu musiały wyjść na jaw. Blacharka PAT-a z roku na rok była w coraz gorszym stanie. Jednakże los ponownie się do naszego obrzynka uśmiechnął. We wrześniu 2009 roku PAT pojechał do Łodzi, gdzie przejdzie renowację z prawdziwego zdarzenia, dzięki zaprzyjaźnionemu z klubem miłośnikowi jelczy RTO, Szymonowi Janiszewskiemu.
Pod koniec 2013 zakończył się prowadzony w Łodzi i Warszawie remont naszego pogotowia. Wymienione zostało poszycie zewnętrzne oraz drewniana zabudowa paki, naprawione elementy konstrukcji, na froncie przywrócony został świetlik. Nową odsłonę zyskało także wnętrze do którego powróciły fotele z ogórka zastępując wstawione tam najpewniej w latach 90. siedzenia z ikarusa. Całość została okraszona kremowym i czerwonym lakierem, na które kolega Oskar naniósł reprodukcje oznaczeń z epoki. Po remoncie PAT dołączył do reszty naszej kolekcji stacjonującej w hali przy Włościańskiej, gdzie cały czas uzupełniane są kolejne detale. Publiczny debiut obrzynka w nowej odsłonie miał miejsce podczas majowego Zlotu Zabytkowych Autobusów w 2014 roku.
Historia przydziałów | Okres | Nr taborowy |
---|---|---|
MZK Warszawa – zakład Ostrobramska, autobus liniowy | 1974 – 1980 | 805 |
MZK Warszawa – zakład Chełmska, pogotowie autobusowe | 1980 – 1983 | 472 |
MZK Warszawa – zakład Chełmska, pogotowie autobusowe | 1983 – 1987 | 643 |
MZK Warszawa – zakład Chełmska, pług odśnieżny | 1987 – 1994 | 643 |
MZA Warszawa – zakład Chełmska, pług odśnieżny | 1994 – 2003 | 643 |
Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej w Warszawie | 2003 – teraz | 643 |