KMKM Warszawa

→ Dni Transportu Publicznego 2023

W weekend, 16 oraz 17 września odbyła się XXI edycja Dni Transportu Publicznego. Jak co roku, w sobotę można było zapoznać się z kulisami funkcjonowania zajezdni autobusowej i uzyskać wejściówki na bazy operatorów szynowych, w niedzielę zaś – zwiedzić te bazy.

Dni Transportu Publicznego – swoiste święto komunikacji miejskiej, które od 2002 roku umożliwia zwiedzanie niedostępnych dla pasażerów na co dzień miejsc: zajezdni, stacji postojowych, zakładów, odbycie przejażdżki zabytkowym taborem i nie tylko…

Tegoroczna edycja imprezy była podzielona na dwie części. W sobotę dla zwiedzających otwarto zajezdnię autobusową “Ostrobramska”. W niedzielę swoje bramy otworzyły: zajezdnia tramwajowa “Żoliborz”, bocznica SKM Warszawa-Wola, stacja techniczno-postojowa metra Kabaty oraz baza Warszawskiej Kolei Dojazdowej w Grodzisku Mazowieckim.

Sobota

Miejskie Zakłady Autobusowe zaprezentowały zajezdnię przy ulicy Ostrobramskiej 38. Można było zobaczyć pojazdy techniczne oraz liniowe, nie zabrakło również wozów historycznych, a nawet testowych.

Na placu postojowym mieszkańcy mogli odwiedzić też stoiska instytucji wchodzących w skład Warszawskiego Transportu Publicznego: Zarządu Transportu Miejskiego, Miejskich Zakładów Autobusowych, z czego zarówno ZTM jak i MZA pokazały pojazdy nadzoru ruchu, a Ośrodek Szkolenia Kierowców MZA dodatkowo zaprezentował jeden z autobusów nauki jazdy i zaprosił do przejścia labiryntu w alkogoglach, Tramwajów Warszawskich, prezentujących pojazd pogotowia technicznego, Metra Warszawskiego oraz Szybkiej Kolei Miejskiej. Po raz pierwszy na DTP pojawiło się stoisko miasta Mińsk Mazowiecki, które zaprezentowało też jeden ze swoich autobusów.

W naszym Ikarusie nr 6306 można było zobaczyć jak działa współczesna informacja liniowa w postaci wyświetlaczy oraz stare i nowe kasowniki. Przygotowana przez klubowiczów wystawa prezentowała również archiwalną informację pasażerską taką jak tablice boczne oraz mapy.

Oprócz tego każdy mógł nabyć książki o tematyce transportowej, archiwalne tablice liniowe oraz zrobić zakupy na stoisku przystaneksklep.pl. Obecna było również Piaseczyńsko-Grójeckie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej, które przygotowało przejazdy drezyną ręczną.

Nie zabrakło również atrakcji dla najmłodszych oraz stoisk innych jednostek, takich jak straż pożarna, straż miejska, służby utrzymujące miasto w czystości, wodociągi itp. Zwiedzającym ponownie zaprezentowano pokaz odbijania autobusu przez jednostkę antyterrorystyczną. Całość imprezy zwieńczyły koncerty gwiazd – Sary James i Urszuli.

Linie specjalne

Dla pasażerów dojeżdżających z lewobrzeżnej Warszawy uruchomiona została linia autobusowa 458. Zabytkowe autobusy kursowały na trasie: EMILII PLATER – Al. Jerozolimskie – most Poniatowskiego – al. Waszyngtona – Kinowa – Ostrobramska – ZAJEZDNIA OSTROBRAMSKA.

Linia kursowała co ok. 20 min. Obsługiwały ją autobusy: Ikarus Zemun IK-160P nr 70504, Jelcz M181M nr 7891, Ikarus 280.70E nr 5715, Ikarus 280.26 nr 2600 oraz Solaris Urbino 15 nr 8731. Dodatkowo, w ramach zasilenia, na linię wyjechał także Jelcz M181M nr 6971.

Po ponad 14 latach przerwy na stołeczne tory wróciła linia 21. Tramwaje tej linii połączyły ze sobą dworzec Wileński z Gocławkiem, co umożliwiało dogodny dojazd z centrum Pragi do zajezdni przy ul. Ostrobramskiej. Tramwaje linii 21 kursowały na trasie: RATUSZOWA-ZOO – Targowa – Grochowska – GOCŁAWEK.

Linia kursowała co 30 min. Obsługiwały ją wagony: 4Nj nr 838, Lw nr 541 oraz K nr 403-1.

Na terenie samej zajezdni dla odwiedzających zorganizowano dwie specjalne linie:

  • linia OC obsługiwana autobusami elektrycznymi, na pokładzie której pasażerowie mogli poznać codzienną obsługę autobusu przed wyjazdem i po zjeździe do zajezdni,
  • linia spacerowa obsługiwana ogórkiem z przyczepą oraz ogórkiem Cabrio.

Obsługę linii dowozowych oraz wystawy zapewnili nasi niezastąpieni konduktorzy oraz kierowcy. Dziękujemy Wam za tą ciężką i bezinteresowną pracę!

Niedziela

Drugi dzień obchodów Dni Transportu Publicznego upłynął pod znakiem zwiedzania zaplecza technicznego operatorów szynowych przez osoby, które pobrały dzień wcześniej wejściówki na stoiskach.

Szybka Kolej Miejska po raz kolejny zaprosiła warszawiaków na teren swojej bazy na Odolanach. Odwiedzający mogli zobaczyć zaplecze techniczne oraz tabor.

Metro Warszawskie z kolei pokazało niedostępne na co dzień zakamarki Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach.

Tramwaje Warszawskie udostępniły zajezdnię “Żoliborz”, gdzie wizytujący mieli możliwość zobaczyć hale zakładu oraz zaplecze serwisowe.

Warszawska Kolej Dojazdowa otworzyła dla zainteresowanych swoją bazę w Grodzisku Mazowieckim oraz Izbę Tradycji EKD/WKD. Zaprezentowano tam wystawę współczesnego i zabytkowego taboru autobusowego, który reprezentowały Gülerüyz, Solaris Urbino 9 Electric oraz Jelcz M181M nr 7891.

W imieniu wszystkich organizatorów i partnerów dziękujemy że przyszliście i byliście z nami w ten weekend. Zapraszamy za rok!

Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej serdecznie dziękuję Miejskim Zakładom Autobusów za udostępnienie zajezdni “Ostrobramska”, na której wspólnie zaprezentowaliśmy perełki warszawskiej komunikacji. Dziękujemy Zarządowi Transportu Miejskiego, a w szczególności pani Dyrektor Katarzynie Strzegowskiej za pomoc w uruchomieniu linii obsługiwanych zabytkowymi autobusami oraz tramwajami oraz przygotowanie wystawy o historii komunikacji miejskiej w stolicy.