Nasz Ikarus
Pomysł stworzenia zabytkowej solówki tlił się w Klubie od dawna, jednakże Ikarusy wciąż licznie szalały po warszawskich ulicach i były dla warszawiaków raczej zmorą niż przyjemnym wspomnieniem. Ich czas w roli zabytków miał dopiero nadejść. Dopiero w 2007 i 2008 roku, po pokaźnych dostawach dwunastometrowych niskopodłogowców, udało się wycofać większość krótkich „lewarków”, dzięki czemu poprawił się komfort podróżnych, a projekt zabytkowego Ikarusa dostał zielone światło.
Na kandydata do naszej kolekcji został wytypowany autobus o numerze taborowym #289. Egzemplarz ten pochodził z drugiej serii dostarczonych do Warszawy solówek z 1982 roku, a w 1992 roku w zakładach naprawczych MZK przy Włościańskiej przeszedł remont kapitalny połączony z wymianą nadwozia. W praktyce jednak został wyposażony w regenerowane elementy starych autobusów i, wyłączywszy gumową listwę na boku, niczym nie odstawał od innych autobusów remontowanych w tamtym okresie. W 2000. roku przeszedł jeszcze naprawę główną, również w zakładzie T-4, podczas której został pomalowany w nowy schemat. Przez 24 lata #289 służył w zajezdni R-9 przy ulicy Chełmskiej. Po jej likwidacji w kwietniu 2006 roku przeniesiony został na zakład przy Ostrobramskiej. Jesienią 2007 roku został wycofany z ruchu i dołączył do stacjonujących na R-10 zabytkowych autobusów KMKM.
Jesienią 2008 roku #289 został oficjalnie odkupiony od MZA, wtedy też zapaliło się zielone światło dla prac remontowych, które z powodu przeciągającego się remontu Sana H-100B były coraz bardziej odkładane. W międzyczasie kompletowaliśmy już wyposażenie odpowiadające specyfikacji z 1982 roku.
Przełomowy dzień nadszedł 27 marca 2009r. #289 samodzielnie pokonał drogę między zajezdniami „Ostrobramska” i „Stalowa”, gdzie rozpoczął się remont.
Remont w obiektywie:
Po trwających prawie rok pracach remontowych nasza „solówka” prezentuje się niemal dokładnie tak jak w 1982 roku i przypomina o pojazdach, które przez wiele lat były nieodzownym elementem codzienności na warszawskich ulicach.
Wyremontowany autobus przeszedł badania techniczne i został zarejestrowany na żółte tablice rejestracyjne, stając się tym samym pierwszym w Polsce zabytkowym Ikarusem. Podczas debiutu na Zlocie Ogórków 2010 był najbardziej podziwianym i wychwalanym autobusem. Cieszy także, że #289 stał się swoistym prekursorem Ikarusów na „żółtych blachach” – w ciągu kolejnego roku do tego grona, poza pojazdami z naszej kolekcji, dołączyły także m.in wyremontowane „solówki” z Łodzi i Trójmiasta, a w trakcie remontu jest kolejnych kilka pojazdów. Dzięki takim działaniom pamięć o tych kultowych autobusach prędko nie zginie.