Nasze egzemplarze
Ikarusy, które dołączyły do naszej kolekcji zostały wyprodukowane w 1980 i 1981 roku jako standardowe przegubowce typu 280.26. Przez pierwsze lata eksploatowane były liniowo przez zajezdnie “Chełmska” i “Redutowa”, pod numerami 2325 oraz 2938. W latach 1986-1987 roku trafiły do warsztatów T-4 przy ul. Włościańskiej, gdzie przebudowano je na pojazdy pogotowia autobusowego. Po przebudowie dawny “chełmski” ikarus pozostał w swojej zajezdni jako 646-R9 (później 9646), zaś “redut” przydzielony został do wspomnianego zakładu T-4 pod numerem taborowym 691-T4 (później 9691). W trakcie eksploatacji “pogoty” przechodziły kilka napraw bieżących i głównych, podczas jednej z nich w połowie lat 90. zmieniono schematy malowania z biało-czerwonego na żółto-czerwony.
Szczególnie warta odnotowania ostatnia jest naprawa główna z przełomu lat 2010/11. W jej trakcie zakład T-4 „poszedł na całość”. Poza standardowym kapitalnym remontem nadwozia zadecydowano o modernizacji pojazdu w oparciu o elementy z wycofywanych już autobusów serii 280.70E. Zmiany dotknęły przede wszystkim układu napędowego. W miejsce starego silnika Raba D2156 sprzężonego z pięciobiegową manualną skrzynią biegów trafił mocniejszy, turbodoładowany motor Raba D10 z czterobiegową skrzynią automatyczną ZF. Zamontowano również nowszego typu osie oraz drzwi dwupłatowe. Zmianom poddano również kolorystykę nadwozia, w której zmianie na jaśniejszy uległ odcień czerwieni, a numery taborowe naklejone zostały wg. tak zwanego schematu „po nowemu”. Wobec dostaw nowego taboru technicznego oraz ciągłego procesu odmładzania taboru MZA, w pierwszej połowie 2016 roku zadecydowano o wycofaniu obydwu wozów. Szczęśliwie “pogoty” zamiast na żyletki trafiły do kolekcji zabytkowych autobusów Klubu Miłośników Komunikacji Miejskiej. Ze względu na poczynione modernizacje, ciężko je nazwać pojazdami zabytkowymi, jednak główne zadanie pozostaje niezmienne – są to pojazd wsparcia technicznego dla naszej stale rozrastającej się kolekcji autobusów.
Historia przydziałów | Okres | Nr taborowy |
---|---|---|
MZK Warszawa – zakład Chełmska, autobus liniowy | 1981-1987 | 2938 |
MZK Warszawa – zakład Chełmska, pogotowie techniczne | 1987-1994 | 646 |
MZA Warszawa – zakład Chełmska, pogotowie techniczne | 1994-1999 | 646 |
MZA Warszawa, pogotowie techniczne | 1999-2016 | 9646 |
Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej, pojazd warsztatowy | 2016-teraz | 646 |
Historia przydziałów | Okres | Nr taborowy |
---|---|---|
MZK Warszawa – zakład Redutowa, autobus liniowy | 1980-1987 | 2325 |
MZK Warszawa – zakład T-4, pogotowie techniczne | 1987-1994 | 691 |
MZA Warszawa – zakład T-4, pogotowie techniczne | 1994-1999 | 691 |
MZA Warszawa, pogotowie techniczne | 1999-2016 | 9691 |
Klub Miłośników Komunikacji Miejskiej, pojazd warsztatowy | 2016-teraz | 691 |