KMKM Warszawa

Dni Transportu Publicznego 2022

W weekend, 17 oraz 18 września odbyła się XX. edycja Dni Transportu Publicznego. W sobotę dla zwiedzających otwarto zajezdnię autobusową “Stalowa”. W niedzielę swoje bramy otworzyły: zajezdnia tramwajowa “Żoliborz”, bocznica SKM Warszawa-Wola, stacja techniczno-postojowa metra Kabaty oraz bazy Kolei Mazowieckich na Grochowie i w Tłuszczu.

Dni Transportu Publicznego – swoiste święto komunikacji miejskiej, które od 2002 roku umożliwia zwiedzanie niedostępnych dla pasażerów na co dzień miejsc: zajezdni, stacji postojowych, zakładów, odbycie przejażdżki zabytkowym taborem i nie tylko…

Tegoroczna edycja imprezy była podzielona na dwie części:

  • w sobotę, ogólnodostępna: odbywała się na zajezdni Miejskich Zakładów Autobusowych przy ulicy Stalowej,
  • w niedzielę, dla posiadaczy wejściówek: na zajezdni tramwajowej “Żoliborz”, na bocznicy kolejowej SKM Warszawa, oraz na STP Kabaty.

Sobota

Przygotowane atrakcje

Miejskie Zakłady Autobusowe zaprezentowały zajezdnię przy ulicy Stalowej 77. Można było zobaczyć pojazdy techniczne oraz liniowe, nie zabrakło również wozów historycznych, a nawet demonstracyjnych.

Na placu postojowym mieszkańcy mogli odwiedzić też stoiska organizatorów wchodzących w skład Warszawskiego Transportu Publicznego: Zarządu Transportu Miejskiego, Tramwajów Warszawskich, Metra Warszawskiego i Szybkiej Kolei Miejskiej i oczywiście gospodarza czyli Miejskich Zakładów Autobusowych.

Obecna było również Piaseczyńsko-Grójeckie Towarzystwo Kolei Wąskotorowej, które przygotowało przejazdy drezyną ręczną.

W miejscu obsługiwanym przez nasze stowarzyszenie można było zobaczyć jak działają wyświetlacze i kasowniki. Oprócz tego każdy mógł nabyć książki o tematyce transportowej, archiwalne tablice liniowe oraz zrobić zakupy na stoisku przystaneksklep.pl.

Nie zabrakło również oprawy muzycznej, atrakcji dla najmłodszych oraz stoisk innych jednostek, takich jak straż pożarna, straż miejska, służby utrzymujące miasto w czystości, wodociągi itp.

Linie specjalne

Po ponad 12 latach przerwy na stołeczne tory wróciła linia 30. Tak jak w przeszłości, tak i w tę sobotę tramwaje tej linii połączyły ze sobą most Śląsko-Dąbrowski oraz most Poniatowskiego. Numer linii to także nawiązanie do obchodzonego w tym roku 30-lecia Zarządu Transportu Miejskiego w Warszawie. Trzydziestka zajeżdżała na ul. Stalową zapewniając dogodny dojazd do otwartej zajezdni.

Tramwaje linii 30 kursowały na trasie PL. NARUTOWICZA -Grójecka – pl. Zawiszy – Towarowa – al. “Solidarności” – most Śląsko-Dąbrowski – al. “Solidarności” – Targowa – 11 Listopada – Stalowa – Środkowa – Wileńska – CZYNSZOWA – Stalowa – 11 Listopada – Targowa – al. Zieleniecka – rondo Waszyngtona – al. Poniatowskiego – most Poniatowskiego – al. Jerozolimskie – Grójecka – PL. NARUTOWICZA.

Część brygad linii 30 zasiliło kursowanie linii 36, która tradycyjnie łączyła ze sobą Żoliborz i Ochotę na trasie:

PL. NARUTOWICZA – Filtrowa – Nowowiejska – pl. Zbawiciela – Marszałkowska – Andersa – Mickiewicza – pl. Wilsona – Słowackiego – METRO MARYMONT

Pasażerowie nie mogli narzekać na wzbogaconą tego dnia ofertę linii autobusowych. W koordynacji do tramwajowej “trzydziestki” uruchomiona została linia autobusowa 30 BIS. Zabytkowe autobusy dowoziły pasażerów z Pl. Hallera pod samą zajezdnię przy ulicy Stalowej, na trasie:

PL. HALLERA – Dąbrowszczaków – Inżynierska – Stalowa – ZAJEZDNIA STALOWA

Dogodny dojazd na DTP zapewniała także linia turystyczna 100, która w tę sobotę kursowała na trasie zmienionej wykonując podjazd na ul. Szwedzką, Stalową i Inżynierską:

CENTRUM 02 》Marszałkowska – Królewska – Grzybowska – Towarowa – Okopowa – Anielewicza – Świętojerska – Bonifraterska – Konwiktorska – Sanguszki – Wybrzeże Gdańskie – Nowy Zjazd – most Śląsko-Dąbrowski – al. „Solidarności” – Szwedzka – Stalowa – Inżynierska – Ratuszowa – Wybrzeże Helskie – Wybrzeże Szczecińskie – most Świętokrzyski – Zajęcza – Topiel – Kruczkowskiego – Książęca – pl. Trzech Krzyży – Al. Ujazdowskie – Bagatela – pl. Unii Lubelskiej – Marszałkowska 》CENTRUM 02

Na terenie samej zajezdni dla odwiedzających zorganizowano dwie specjalne linie:

  • linia OC obsługiwana autobusami elektrycznymi, na pokładzie której pasażerowie mogli poznać codzienną obsługę autobusu przed wyjazdem i po zjeździe do zajezdni,
  • linia spacerowa obsługiwana ogórkiem z przyczepą oraz ogórkiem Cabrio.

Obsługę linii dowozowych oraz wystawy zapewnili nasi niezastąpieni konduktorzy oraz kierowcy. Dziękujemy Wam za tą ciężką i bezinteresowną pracę!

Niedziela

Drugi dzień obchodów Dni Transportu Publicznego upłynął pod znakiem zwiedzania zaplecza technicznego operatorów szynowych przez osoby, które pobrały dzień wcześniej wejściówki na stoiskach.

fot. SKM

Szybka Kolej Miejska po raz kolejny zaprosiła warszawiaków na teren swojej bazy na Odolanach. Odwiedzający mogli zobaczyć zaplecze techniczne oraz tabor.

Metro Warszawskie z kolei pokazało niedostępne na co dzień zakamarki Stacji Techniczno-Postojowej na Kabatach.

Tramwaje Warszawskie udostępniły zajezdnię “Żoliborz”, gdzie wizytujący mieli możliwość zobaczyć hale zakładu oraz zaplecze serwisowe.

Koleje Mazowieckie otworzyły dla zainteresowanych Sekcje Napraw i Eksploatacji Taboru. W tym roku była okazja by poznać „od kuchni” pracę kolejarzy na Grochowie oraz w Tłuszczu.

Z roku na rok impreza cieszy się coraz większą popularnością zbliżając się do standardu znanego sprzed pandemii koronawirusa. Ogromnie nas to cieszy.

W imieniu wszystkich organizatorów i partnerów dziękujemy że przyszliście i byliście z nami w ten weekend. Zapraszamy za rok!