KMKM Warszawa

Zakończyliśmy kolejny sezon WLT

W tym sezonie wyjątkowo nie było łatwo. Naprawdę niewiele brakowało a rok 2020 zapamiętalibyśmy jako pierwszy od prawie ćwierć wieku kiedy to na ulice Warszawy nie wyjechałaby żadna linia turystyczna. Na szczęście udało się! Podsumujmy zatem tegoroczny sezon Warszawskich Linii Turystycznych.

Został on zapoczątkowany 4 lipca przez tramwajową linię T, autobusową 100, Kolejkę Piaseczyńską (kursującą wraz z dowozową linią 51) oraz promy rzeczne. Ze względu na trwającą pandemię do obsługi linii zostały skierowane pojazdy z kasownikami oraz drzwiami niewymagającymi ręcznego otwierania przez konduktora.

Autobusy

Autobusy linii 100 ponownie odjeżdżały z przystanku CENTRUM 02 by następnie przejechać następującą trasą:

CENTRUM – Marszałkowska – Królewska – pl. marsz. J. Piłsudskiego – Senatorska – Miodowa – Świętojerska – M. Anielewicza – Karmelicka – Stawki – Muranowska – Konwiktorska – Sanguszki – Wybrzeże Gdańskie – Nowy Zjazd – most Śląsko-Dąbrowski – al. „Solidarności” – Targowa – al. Zieleniecka – most Józefa Poniatowskiego – Al. Jerozolimskie – Nowy Świat – pl. Trzech Krzyży – Al. Ujazdowskie – Bagatela – pl. Unii Lubelskiej – Marszałkowska – CENTRUM

Obsługę podstawowo zapewniały autobusy Ikarus 260.04 nr 289 i Jelcz PR110M nr 4617. W pojedynczych przypadkach na trasie linii spotkać można było autobusy Ikarus 280.37 nr 6954 oraz Ikarus 260.73A nr 6930. We wrześniu obsługa linii 100 została ograniczona do jednej brygady, na którą wyjeżdżał stacjonujący na zajezdni R-2 “Kleszczowa” Ikarus 260.73A nr 6905.

Kolejka Piaseczyńska i linia 51

Podobnie jak w zeszłym roku, we współpracy z Piaseczyńsko-Grójeckim Towarzystwem Kolei Wąskotorowej zostały uruchomione sobotnie wycieczki koleją wąskotorową. Podobnie jak rok temu, pasażerowie mogli skorzystać z dowozowej linii 51 odjeżdżającej z Centrum. Obsługę linii stanowił autobus Jelcz 120MM/1 nr 4340 a także Ikarus 280.02 nr RV52 z zaprzyjaźnionej kolekcji Czerwonego Ikarusa.

W tym roku kolejka również kursowała na wydłużonej trasie, ponieważ aż do Tarczyna. Po zmianie kierunku pociąg wracał do Runowa, gdzie na polanie można było odpocząć, zjeść jedzenie upieczone nad ogniskiem lub skorzystać z unikalnej atrakcji jaką jest możliwość poprowadzenia lokomotywy.

Tramwaje

Ze względu na liczne remonty, linia T została skierowania na trasę objazdową, będącą również połączeniem trasy linii 36:

METRO MARYMONT – Słowackiego – Mickiewicza – Andersa – Międzyparkowa – Słomińskiego – most Gdański – Starzyńskiego – Jagiellońska – Targowa – most Śląsko-Dąbrowski – Trasa W-Z – al. Solidarności – Skierniewicka – Prosta – al. Jana Pawła II – Chałubińskiego – al. Niepodległości – Nowowiejska – Marszałkowska – Andersa – Mickiewicza – Słowackiego – METRO MARYMONT

W pewnym sensie można było powiedzieć, że była to najdłuższa linia tramwajowa w Polsce. Długość jednego kursu wynosiła 23,5 kilometra, aczkolwiek był to przejazd jednokierunkowy. Początkowo do obsługi linii zostały skierowane wyłącznie wagony szybkobieżne.

Chwilowe uspokojenie się sytuacji epidemicznej umożliwiło od 8 sierpnia skierowanie do obsługi linii T wagonów klasycznych. Zakończenie remontów pozwoliło przywrócić zeszłoroczną trasę “Tetki”, a także uruchomić linię 36. Podobnie jak w zeszłym sezonie, umożliwiała ona pasażerom dojazd z Placu Narutowicza na Marymont.

W ten oto sposób na trasie linii T można było spotkać składy 4Nj+4ND nr 838+1811, K+4ND nr 403-1+1811 a także jednorazowo wagony N nr 607 oraz N nr 716.

Linię 36 tymczasem obsługiwały wagony typu: 13N nr 795, 102N nr 5, 105N nr 1000 oraz 1001 a także skład 105Na nr 1252+1251.

Warszawskie Linie Turystyczne kursowały w tym roku wyjątkowo długo, ponieważ aż do 27 września. Był to jednak sezon pełny wrażeń. Mamy nadzieję, że sytuacja zdąży się uspokoić i w przyszłym roku również się spotkamy.